Juleøl 2014 tråden

I min oppvekst var dagen da "julebrusen" ble annonsert tilgjengelig noe vi ventet på. Den gang var juleølet undergjæret, og forskjellen på ølet fra samme bryggeri fra år til år var påtakelig.

Nå har vi utallige brygg med tilsvarende navn/typer tilgjengelig.

Tanken bak denne tråden er å lufte hva folket mener er juleøl, gjerne med oppskrifter, og hvorfor!

PS. Tiden renner jo ut om man skal få brygget til Jul  :)

Overgjæret/undergjæret /spiller ingen rolle? Kun "ølingredienser" eller fritt frem med alle tilsetninger? Lagring/ferskt øl? Hvorfor var/er samme øltype fra samme bryggeri så ulik fra år til år?

... Og sikkert mange flere tema, jeg undres, gjør dere?
 
Hei igjen :)

Hos meg har juleølbrygging blitt noe som skjer i romjula. 3. året på rad brygger jeg barleywine på 9 til 11 %. Flaskene er fulle av støv og spindelvev fra jordkjelleren til min eldgamle bestemor. Den sermonien det er for meg å krype ned der å hente fram ett eller to år gamle fasker, er juleøl for meg.

Kjører samme baseoppskrift hvert år, og eksprimenterer med små variasjoner spesialmat. Gøy!!
 
Inntil for noen år siden har vel juleøl stort sett vært en anledning til å drikke svært sterke og mørke øl med til dels veldig spesiell smak; nellik, karve, kanel, kardemomme, ingefær...  Nå er det forhåpentligvis på tide at man brygger øl som passer til julemat.  F.eks. Pale Ale (eller IPA) til pinnekjøttet, Saison til desserten, Porter til kaffen, American Brown Ale til nøttene.
 
Mitt juleøl er et mørkt, fyldig og rimelig alkoholsterkt undergjæret øl. Krydder er ikke noe jeg personlig liker i juleøl.
 
Juleølet som vi lager er insperert av ein av nøgne ø sin juleøl årganger. ( fant den her på forumet ) Har brygga den 3 ganger nå. Justerte opp litt røkmalten til 2013. Vart ganske røff. I år justerte vi ned at røkmalten. Men brygga 100 liter fordelt på 4 gjæringskar. Der vi tilsette forskjellige gjær. Amerikansk , Engelsk og Belgisk . Det siste fekk Tysk lagergjær.
Lager også eit krydderøl nærmere oppunder jul.
Eg vil at eit juleøl skal vere mørkt , kraftig. alkohol sterkt , med lite krydder.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
I fjor brygget jeg en overgjæret juleøl og la meg på 6% alkohol. Palemalt, mørk munich, pale chocolate, litt caramalt og en skvett mørkbrent 1200ebc. Kokte med fuggles hele veien og en dash cascade på 0 minutter. Kokte også med 3 vaniljestenger siste 15 minuttene og lot disse få kose seg i karet sammen med gjæren (wlp002). Dette ølet ble fantastisk rund og fin i smaken med en passelig god maltsødme. Kan kjenne litt vanilje i ettersmaken sammen med kaffe og sjokolade. Nam Nam.

Ble desverre brygget for sent i fjor og starter egentlig nå med å bli fantastisk. Må snart komme igang med å brygge juleølet 2015  ;)
 
For meg er et juleøl maltpreget, alt fra kobber rødt til sort (eller veldig mørkt brunt)
alt fra 6% og oppover
Det skal ikke være veldig humlet, men gjerne krydder og/eller røyk
Hvis det er veldig mørkt skal det ikke være for kraftig røstet
Det skal rett og slett være et øl som er behagelig å drikke forran peisen mens det er kaldt ute, med eller uten mat
Men da ikke salt mat, da vil jeg heller ha et annet øl, men f.eks nøtter, tørket frukt eller julekaker

Hvert år har jeg brygget en versjon av NØ
Det skal jeg ihvertfall i år også, denne gang '08 versjonen med masse røkmalt :)

Nøgne Ø God Jul 08 Style: Unspecified Brewer: Hans Christian Løberg

Statistics
Volume: 12 liters
Boil Volume: 12 liters
OG: 1086
BG: 1086
FG:
Alcohol: 8.5 % by vol.
Colour: 61 EBC (Very dark brown)
Bitterness: 42 IBU
BU/GU: 0.48
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 1500 g
Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 0 g
Peated Malt         3 EBC 365 g
Rye Malt 6 EBC         6 EBC 315 g
Crystal Malt 135         70 EBC 265 g
Chocolate Malt         1200 EBC 105 g
Roasted Barley         1400 EBC 50 g
Liquid Light Extract 8 EBC 1500 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Columbus           16%        alpha 15 g 60 minutes
Cascade             6.5% alpha 15 g 15 minutes
East Kent Goldings 4.4% alpha 0 g 5 minutes
Columbus           16% alpha 15 g 1 minutes
Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale
 
Sju slag - 2013, øl inspirert av juleting...

#1 - gløgg - Vlaamse rood med kirsebær, tranebær, sitrus og glühwein-krydder
#2 - mincemeat pie - British barley wine med mincemeat-fyll
#3 - Berlinerkrans - Berliner Weisse med berlinerkranser i mesken
#4 - kokosmakroner - Russian Imperial stout lagret på kokosflak og kakaobønner (nibs)
#5 - Jólebokk 2013 - doppelbock med fiken, dadler og julekrydder
#6 - lebkuchen - belgisk tripel med honning og pepperkakekrydder
#7 - sirupssnipper - best bitter med mandler, sirup og Amaretto

Bytter ut tre av ølene i år.
 
Juleøl er ølet jeg brygger til jul...

Det kan for eksempel være:

-Noe humlerikt (som en IPA eller amber) til pinnekjøttet eller ribba.
-Pils til torsken.
-Gjerne en old ale til å nyte alene.
-En sterkere old ale til multekremen.
-Maltrik ale (som biere de garde) til kalkunen.
-Surøl når jeg er lei av alt annet.

Og juekrydderet sparer jeg til kakene.
 
Jeg har brygget en Old Ale til julekosen.
Ellers bruker jeg andre typer til div julemat, pils, ipa....

Enig med Gahr i at julekrydderet passer best i julekakene  :)
 
Årets sju slag:
#1 - Mince meat pie - engelsk barley wine med mince meat-fyll-ingredienser.
#2 - Jólebokk 2014 - doppelbock med store mengder fiken, dadler og julekrydder
#3 - Kokosmakron - RIS med kokos og kakaonibs
#4 - Pinnekjøtt - rauchkölsch.
#5 - Lebkuchen/Honningkage - trippel med honning og honningkagekrydder.
#6 - Lussekatter - belgisk hveteale med safran og rosin.
#7 - Ribbe - DIPA med karve.
 
-En sterkere old ale til multekremen.

Jeg tok den siste flaska med 7 Fjell Gamlehaugen Old Ale på det lokale polet i går :) heldig med den! Første gang jeg får smakt. Så det betyr at jeg fint kan spare den til multekremen? Flott med tips!
 
I år som i fjor ble juleølet skrinlagt til fordel for andre øl, er ikke kjempe glad tradisjonell norsk jule øl.

Brygget heller en ganske alkoholsterk IPA med masser av sen og tørrhumle for litt siden og der var jule IPA i boks. Job done;)
 
Jeg har en bokkøl på 6.8% som årets juleøl. Muligens noe lett for stilen, men jeg liker den veldig godt. Fargen er brun, men lys nok til at man ser at den er klar og fin, pluss har et rødlig preg i lys. Veldig fornøyd, et øl som kan drikkes i store mengder om man skulle ha lyst :)
 
Her i huset blir det hjemmelaget juleøl med avsindige mengder krydder, funker best i små mengder og ikke til mat. Burde strengt tatt få stå et år til, men litt "prøvesmaking" må være lov. Regner med at det er mye øl igjen etter jula som kan lagres til neste jul.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp