Juleøl - ale

Hei :)

Det nærmer seg tid for å sette mitt aller første juleøl. Jeg er litt usikker på oppskrift, så jeg ønsker å komponere noe med utgangspunkt i de råvarer som jeg har tilgjengelig. Forslaget mitt er:

40 % pale ale malt
30 % pilsner malt
27 % münchner malt
3 % sjokolade malt

Danstar Nothingham, tørrgjær
Saaz humle, hel blomst (alternativt Northern Br pellets)

OG ca 1.050
IBU 25

På et ferdig brygg på ca 16 l så vurdere jeg å bruke 2 gram nellik som krydder.

Spørsmålet mitt er om jeg er helt på bærtur? Forslag til endring? Når det gjelder krydder er det da andre alternativ?

Takknemlig for svar :)

Mvh

Bjørn Erik Kringstad

Jeg er heller ikke ekspert, men av egen erfaring har jeg merket at munchner setter ganske mye søt maltsmak. Ville kanskje redusert dette littegrann.., evt. oppjustert humle/ IBU. Sjokolade setter også ekstremt mye farge og smak, så jeg ville også brukt dette med forsiktighet. Kanskje flere her som har god peiling på dosering av disse to.

Nellik virker spennende!

Lykke til!

3 % sjokolade mener jeg er uproblematisk.  Såpass må en tål, ska'n vårra kar.

Munchen og søt maltsmak? Malt ja, men søt - det kommer nok like mye an på mesketemperatur og utgjæring.  Enig med Erlendso, litt mer humle, ellers synes jeg oppskriften er helt kurant til et juleøl.  Nellik som eneste krydder - hmmm - skjepisk.  Skal du ha det krydret, så gå for julekake eller gløgg. Kanel, kardemomme, ingefær OG nellik. Men jeg har problem med å si hvor mye.  Heller for lite enn for mye, du kan jo tilsette mer etterpå - og da gjerne som et sprituttrekk.

Støtter Trygve her. Münchenermalt gir ikke nødvendigvis sødme, bare maltsmak (og maltsmak er ikke det samme som søtsmak...). . Maltmengdene ser helt fine ut. Jeg tror humlemengden også er relativt grei i et slikt øl. Bruk lite nellik! I for store mengder er det ikke bra i øl. Jeg hadde nøyd meg med ett gram. Hvis du ikke kan smake det har du i alle fall ikke ødelagt ølet.

Smak og behag er så forskjellig.  Jeg liker humle - selv i øl som tradisjonelt ikke skal ha så mye. Som juleøl.  Bare jeg får tak i nye forsyninger nå snart - så skal jeg lage en pils med 50 IBU+, fra Simcoe og Amarillo.  Så typeuriktig at en må finne på en ny betegnelse - India Copper Pilsner?  Nok humlesmak og aroma til å gi en skallet dame både bakoversveis og hår på brøstet.  Synes generelt at en har mye mer spillerom innenfor Ale-typene.  Brygger en lager så må en som regel holde seg innefor 30-40 IBU og moderat humlekarakter.  Siterer Randy Mosher: Although the yapping lapdogs of style appropriateness will tell you .... it is our job as homebrewers to thumb our beersoaked noses at such dogma.

Bare prøv deg frem.  Jeg ville gjort som Gahr - og vært forsiktig med nelliken.  Men om nellik er det beste du vet, så bevares - kjør!  Bruker selv en kombinasjon av Northern B, Heersbrucker og Saaz humle i pils.  Ville kanskje i ditt tilfelle brukt NB til bitterhumle, opp til 20 eller mer og så Saaz'en til smak og evt aroma. Mye? Ja !!  Den humlen du kun trekker uten å koke bidrar ikke med bitterhet, kun smak og aroma. Og Saaz er nydelig, med en mild krydret aroma.

Takker for mange gode tilbakemeldinger! Prøver meg slik som tenkt, men sløyfer nellikken i denne omgang og tilsetter heller en liten dose julemusikk :)

Mvh

Bjørn Erik Kringstad

Jeg hadde en kanne med Octoberfest-ekstrakt fra Weyermann stående. Denne kokte jeg opp og satte på ale-gjær, moderat humlet. Etter et par uker på fat nå, så smaker det juleøl, hverken mer eller mindre!

Tilbake
Topp