Hei!
Håper det er noen som kan hjelpe en nesten nybegynner med dette.
Jeg har fått faren min med på at vi skal brygge juleølet sammen i år, og bryggetidspunktet blir sånn ca neste helg. Men jeg trenger litt hjelp til å finne ut av hva vi egentlig skal lage.
Ingen av oss har noe særlig erfaring i å sette sammen oppskrifter, men begge har lyst til å begynne med det (selv om pappa foreløpig ikke veit om det sjøl. Men tro meg, han er typen til å bli hekta).
Kriterier:
Håper det er noen som kan hjelpe en nesten nybegynner med dette.
Jeg har fått faren min med på at vi skal brygge juleølet sammen i år, og bryggetidspunktet blir sånn ca neste helg. Men jeg trenger litt hjelp til å finne ut av hva vi egentlig skal lage.
Ingen av oss har noe særlig erfaring i å sette sammen oppskrifter, men begge har lyst til å begynne med det (selv om pappa foreløpig ikke veit om det sjøl. Men tro meg, han er typen til å bli hekta).
Kriterier:
- en ikke spesielt ølinteressert familie bør kunne gjenkjenne resultatet som «juleøl». Jeg liker det meste, pappa vil gjerne ha pors, einer eller «julekrydder» oppi, men dette trenger vi ikke nødvendigvis å tilsette under brygginga. Barskapet er fullt av hjemmelaga dram allerede, og noe av det kan sikkert smakes til og puttes i. Lillesøster liker øl, men ramler av lasset hvis det blir «alt for mørkt». Guinness og lignende går fint, men tror ikke vi bør legge oss på noe veldig mye heftigere enn det.
- Råvarene bør kunne kjøpes over disk i Oslo, for eksempel hos Brygg selv. Skal fraktes med fly, så mest mulig tørre råvarer er kanskje en god idé?
- enklest mulig, uten at det går kraftig ut over kvaliteten. Vi har ikke veldig mye utstyr til rådighet, utover det aller mest nødvendige (+saftkoker til å koke i).
- baktanke: få fadern til å bli enig i at dette var mye lurere enn tomtebrygg med brødgjær oppi, og aller helst få ham skikkelig hekta på brygging i samme slengen.
- skal brygges nå snart, og bør derfor tåle/ ha godt av lagring fram til jul (i år).