Juleøl med for høy FG ?

For 14 dager siden satte jeg en batch med Santas Winter varmer (ølsett).
Den hadde  OG 1.050. og temp på ca 22 grader.
Etter et døgn putret det livlig i gjærlåsen, dette vedvarte noen dager for så og avta til bare et plopp i ny og ne. Da var tempraturen på 20 grader.

Nå har jeg tenkt å flaske ølet snart og målte derfor vekten på ølet. Målingen viste FG 1026.
Dette synes jeg var veldig høyt og en utregning viste at ølet hadde en alkohol prosent på drøye 3%. 
Synes det er synd å kaste potensielt godt øl, så jeg drakk selvfølgelig prøven. Den smakte greit så jeg antar det ikke er snakk om infeksjon.
Det er også en god gjærkake i bunnen av karet.


Er gjæren død og ølet et "light juleøl" eller er det bare å være tålmodig en uke til?
 
ja det hørtes ut som det var veldig høy fg. Brukte du mye gjær? Ristet du luft inn i dunken før du tilsatte gjær?

Kenneth
 
Jeg brukte den gjæren som fulgte med i settet. I.flg Vin og Bar skulle den holde.
Regner med at det ble nok luft  ettersom jeg rørte kraftig og lenge i dunken for å være sikker på at all maltekstrakten var oppløst i vannet.
 
Kjenner ikke gjæra du bruker, men noe gjær kan flokulere noe inn i h... Jeg ville prøvd å skake på dunken kanskje 1 gang i døgnet for å blande inn gjær, for så å sjekket etter 4-5 dager om FG gikk ned.
 
Holder ikke med røring,Dunken må ristes kraftig for å få inn nok oksygen,Ristes så det blir et tykt lag med skum!
Dette kan være en forklaring på dårlig utgjæring,det kan også være andre faktorer.
Kenneth
 
Takker for svar.
Da rister jeg titt på dunken hver dag så får vi se om det sjer noe.
Hvis ikke den går ned noe særlig, kan ølet flaskes? Eller vil flaskene sprenges av ettergjæringen.
 
Det er jo brygget på ekstrakt med en veldig lav utgjæring, så jeg vil tro at muligheten for at det er mere gjærbart sukker i ølet er stor, og derfor muligheten for fremtidige flaskegranater. Har ikke så mye erfaring med ekstrakt, så mulig noen andre har erfaring...

Du må ikke riste på dunkene aka riste inn luft nå. Bare rist såpass at gjæra blandes inn i ølet igjen. Det som mentes om risting gjaldt nok forut for tilsetting av gjær (i stedet for å røre).
 
Burde vel iallefall komme under 1.015 vil jeg tro.sannsynligvis enda lavere 1.012 eller noe. Er kanskje litt mere uforgjærbart i denne kontra andre da denne muligens inneholder noe spesialmalt..
Risting FØR gjæren tilsettes ja. Er muligens noe sent nå....

Kenneth
 
Hvordan går det med gjæringen? Sitter med nesten samme problem. Samme kit med FG på 1023 etter en uke. Var litt uheldig med temperaturen i slutten av gjæringen (målte 17 gr i gjæringskaret etter å ha vært borte i helgen), men skal gi det noen dager til i håp om forbedring  :duh:
 
Det går nedover sakte men sikkert.
Jeg skaker litt på dunken daglig.
Etter 4 dager med dette har jeg en FG på 1020.
 
Der stoppet det. 2 dager uten antydning til forandring på vekten. 1.020 er fremdeles høyt.
Kan ølet flaskes eller blir det flaskebomber?
 
øltørst? ;D

brygget du på 7. oktober? Jeg skulle tro at 3 uker er lenge nokk. Alt for høy FG ja og om du er helt 100% tryggt vet jeg ikke men vente enda lengre mens det skjer ingenting  :jaha:
 
Tilbake
Topp