Juleøl på ekstrakt

Hei.

Jeg har etter flytting til ny studentleilighet gode gjæringsforhold for lager gjær, men dessverre ikke skikkelig avtrekk til å koke store mengder med vørter uten lokk.

Jeg har veldig lyst til å prøve å brygge en slags juleøl selv om jeg vet at jeg er altfor sent ute. Noen som har forslag til oppskrift? Kanskje 50/50 med pale ekstrakt og munch ekstrakt, og trekke noe crystallmalt i en humlepose under oppkok? Er w-34/70 en grei gjærtype for noe julebokk lignende øl? Jeg har aldri brygget lagerøl før så er ganske usikker på dette brygget. Og til slutt: Risikerer man DMS ved å "meske" 5-6% crystallmalt under oppkok, dersom man bare koker vørteren 20min med lokk på?
 
Ypperlig!

Da tenker jeg å hente inspirasjon fra Ringnes julebokk tråden, og basere meg på munich LME, med noen prosent dark crystal, chocolate malt og special B under oppkok til en OG på ca 1070. Også gjære dette med Saflager w-34-70.

Vil dette ølet være godt i slutten av desember, eller er det helt bortkastet å brygge et slikt øl så sent som nå?
 
Tilbake
Topp