1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Juleøl på ekstrakt

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Fagerli, 10 Nov 2019.

1. Fagerli

Fagerli
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei.

Jeg har etter flytting til ny studentleilighet gode gjæringsforhold for lager gjær, men dessverre ikke skikkelig avtrekk til å koke store mengder med vørter uten lokk.

Jeg har veldig lyst til å prøve å brygge en slags juleøl selv om jeg vet at jeg er altfor sent ute. Noen som har forslag til oppskrift? Kanskje 50/50 med pale ekstrakt og munch ekstrakt, og trekke noe crystallmalt i en humlepose under oppkok? Er w-34/70 en grei gjærtype for noe julebokk lignende øl? Jeg har aldri brygget lagerøl før så er ganske usikker på dette brygget. Og til slutt: Risikerer man DMS ved å "meske" 5-6% crystallmalt under oppkok, dersom man bare koker vørteren 20min med lokk på?

2. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Juleøl er perfekt for ekstrakt brygging
    Nei

Fagerli liker dette.
  3. Fagerli

Fagerli
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ypperlig!

Da tenker jeg å hente inspirasjon fra Ringnes julebokk tråden, og basere meg på munich LME, med noen prosent dark crystal, chocolate malt og special B under oppkok til en OG på ca 1070. Også gjære dette med Saflager w-34-70.

Vil dette ølet være godt i slutten av desember, eller er det helt bortkastet å brygge et slikt øl så sent som nå?

4. Jan Erik Johansen

Jan Erik Johansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjør på, viser det seg at det trenger mer tid har du til påske...

5. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eller neste år

Del denne siden