Juleøl som passer å brygge nå?

Jeg tenker "juleøl" som et øl jeg kunne tenke meg å drikke til jul, og spesielt til julematen. En enkel anbefaling er "sødme og fylde til mat som er salt og fet". Jeg tenker kanskje en belgisk dubbel. Brygger du den nå, så burde den være ferdig karbonert på flaske til begynnelsen av november, og rekker da å modnes kjølig i 6-7 uker fram til jul. Det er godt mulig at den vil ha godt av å stå lenger også, men jeg er ganske sikker på at du har godt drikkbart øl allerede etter en drøy måned. Så er det bare å glede seg over at det blir bare bedre og bedre. For du skal vel ikke drikke alt på en kveld? ;)

Personlig ville jeg ikke gått for IPA, fordi jeg synes sterkt humlet øl kolliderer med denne typen mat (IPA er faktisk ikke så lett å matche mat til, men jeg tenker retter med heit chili og sødme kan passe godt til IPA)

Ellers har jeg selv satset litt utradisjonelt og gått for en nestenklone av 7 Fjell Vinter, som er en american strong ale. Den er i gang med karbonering, så det er litt tidlig å si om det vil egne seg som juleøl, men smaken på hydrometertesten var lovende. :)
Utgangspunkt i samme oppskrift som @Stian Andreassen linker til lenger opp.
 
Sist redigert:
Personlig har jeg aldri vært spesielt glad i norsk juleøl (selv om smaksspennet til tider har vært ganske stort, så jeg skal ikke skjære alle over en kam).

For meg har det ofte vært for tungt og mettende, både alene og sammen med julematen. Jeg våger påstanden at norsk juleøl har bidratt til at mange erklærer at de ikke liker mørkt øl.
 
Personlig har jeg aldri vært spesielt glad i norsk juleøl (selv om smaksspennet til tider har vært ganske stort, så jeg skal ikke skjære alle over en kam).

For meg har det ofte vært for tungt og mettende, både alene og sammen med julematen. Jeg våger påstanden at norsk juleøl har bidratt til at mange erklærer at de ikke liker mørkt øl.

Det skal jeg ikke være uenig i, men det gjør ikke IPA og juleøl til det samme. Jeg tror de færreste vil sette pris på å få en juleøl servert når de ber om en IPA, og da er det like ulogisk motsatt veg.
 
Vestkast hadde en podcast om juleøl der en av gutta sa noen slikt som "juleøl er det ølet man drikker til jul". Og det synes jeg er en god oppsummering. Det er viktigere å brygge til jul enn å brygge en bestemt stil. Brygg det som passer til det du skal spise.
 
Dersom du ønsker et øl til mat, er det ingen stilarter som slår Saison. Det er et godt øl som passer svært mange forskjellige retter. Dersom du ønsker en øl til peiskosen, ville jeg ha valgt noe annet :)
 
Det skal jeg ikke være uenig i, men det gjør ikke IPA og juleøl til det samme. Jeg tror de færreste vil sette pris på å få en juleøl servert når de ber om en IPA, og da er det like ulogisk motsatt veg.
Helt klart. Hovedpoenget mitt er heller ikke i det du siterer. Jeg mener fortsatt at godt juleøl er øl som smaker godt til maten man spiser til jul. Og smaken er som kjent individuell.
 
Vestkast hadde en podcast om juleøl der en av gutta sa noen slikt som "juleøl er det ølet man drikker til jul". Og det synes jeg er en god oppsummering. Det er viktigere å brygge til jul enn å brygge en bestemt stil. Brygg det som passer til det du skal spise.

For meg blir det som å si at en India Pale Ale er en øl man brygger i India, men men.
 
Tilbake
Topp