Jeg håper den er grei, for planlegger å brygge den de nærmeste dagene.Hvordan er Santa's self medication a? Ser den kun skal stå 1-3mnd.
http://norbrygg.no/2007/04/14/brygg-en-typeriktig-juleol/Noen som har forslag til er godt allround juleøl som det ikke er for sent å sette igang med nå?
Personlig har jeg aldri vært spesielt glad i norsk juleøl (selv om smaksspennet til tider har vært ganske stort, så jeg skal ikke skjære alle over en kam).
For meg har det ofte vært for tungt og mettende, både alene og sammen med julematen. Jeg våger påstanden at norsk juleøl har bidratt til at mange erklærer at de ikke liker mørkt øl.
Helt klart. Hovedpoenget mitt er heller ikke i det du siterer. Jeg mener fortsatt at godt juleøl er øl som smaker godt til maten man spiser til jul. Og smaken er som kjent individuell.Det skal jeg ikke være uenig i, men det gjør ikke IPA og juleøl til det samme. Jeg tror de færreste vil sette pris på å få en juleøl servert når de ber om en IPA, og da er det like ulogisk motsatt veg.
Vestkast hadde en podcast om juleøl der en av gutta sa noen slikt som "juleøl er det ølet man drikker til jul". Og det synes jeg er en god oppsummering. Det er viktigere å brygge til jul enn å brygge en bestemt stil. Brygg det som passer til det du skal spise.