Juleøl

Amarillo

Norbrygg-medlem
Det er vel på tide å begynne å tenke på juleøl.
Er det noen der ute som har en knakende god oppskrift de kan dele med en tørst stakkar?
En oppskrift som blir brygget år etter år, en krydret type som er uunnværlig når julen ringes inn?
 
Jeg planlegger ihvertfall korianderfrø og appelsinskall i min. Krydra til gokk. Kanskje Citra til også. Er ikke helt sikker ennå...
 
Det kommer vel litt ann på...
Skal du brygge NØ God Jul, så ja er det tiden før det,
men hvis du skal brygge andre brygg som Underlig og øl med mye krydder og humle bør du vente
 
Mats Ø. skrev:
Jeg planlegger ihvertfall korianderfrø og appelsinskall i min. Krydra til gokk. Kanskje Citra til også. Er ikke helt sikker ennå...

Høres ut som Wit Jul kan være noe for deg. Prøvde den i fjor, men den ble ikke helt vellykket grunnet forskjellige omstendigheter, bl.a. for kort lagring.
Har smakt en vellagret utgave senere og den var mye bedre, så det var egentlig den jeg hadde tenkt å lage hvis ikke noen kommer med en oppskrift jeg bare MÅ prøve.
 
Jeg kjøpte et slikt ferdigstemt i fra bryggselv. Garhs juleøl lurer jeg på om ikke var navnet. Det ble veldig bra.  Så hvis de ikke vil ut med oppskriften så får jeg kjøpe et nytt sett. Eller to....

Men jeg vil brygge et sterkt juleøl og.
 
Eg brygga Andrimne XXX Old Ale i januar, det står og kosar seg i kjellaren fram til jul. :) vurderer å prøvesmake ei flaske til påske...!  :jaha:
 
Idar skrev:
Eg brygga Andrimne XXX Old Ale i januar, det står og kosar seg i kjellaren fram til jul. :) vurderer å prøvesmake ei flaske til påske...!  :jaha:

Det kan du godt gjere, men ut frå mi erfaring så blir denne betre og betre etter kvart. Brygga den i april. Tok med noko meir melassesukker enn oppskrifta sa. Først i desember begynte den få ein smak som gjer at eg ser fram til neste gong. Har hatt såpass mykje øl å fortære, at det ikkje har blitt ei flaske sidan jul. Men tenkte prøve ei ny ei neste helg.
 
Det ble en Old Ale variant på meg også, som flaskes på søndag  :)

Uten noe krydder, men med Billingtons Moulasse. Fant ut at en nellikspiker i øl, er en for mye..... (som er antydet på forumet, men som jeg ikke ville høre på da).
 
Amarillo skrev:
Mats Ø. skrev:
Jeg planlegger ihvertfall korianderfrø og appelsinskall i min. Krydra til gokk. Kanskje Citra til også. Er ikke helt sikker ennå...

Høres ut som Wit Jul kan være noe for deg. Prøvde den i fjor, men den ble ikke helt vellykket grunnet forskjellige omstendigheter, bl.a. for kort lagring.
Har smakt en vellagret utgave senere og den var mye bedre, så det var egentlig den jeg hadde tenkt å lage hvis ikke noen kommer med en oppskrift jeg bare MÅ prøve.

Kor lenge børr wit jul lagrast da?
 
rhildre skrev:
Kor lenge børr wit jul lagrast da?

Tja, Arne M. (som er en av de to som har laget oppskriften) foreslår at den brygges i september/oktober. Men det spørs hvor rund smak en liker. Jeg synes den jeg smakte, som hadde stått 6 mnd. var akkurat passe. Liker du kraftigere kryddersmak så er 2-3 måneder nok.

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,4475.0/all.html
 
Ser at dere er igang med juleøllet allerede. Er det vanlig øl som bør settes så tidlig eller tungtvektere på 7-8%+++.
Foretrekker dere juleøl på lagergjær eller Ale?
 
Ser at dere er igang med juleøllet allerede. Er det vanlig øl som bør settes så tidlig eller tungtvektere på 7-8%+++.
Foretrekker dere juleøl på lagergjær eller Ale?

Det er nok de mørke tungvekterne du bør komme i gang med nå.

Baltic porter på lagergjær, eller Russian Imperial Stout på alegjær, er fine kandidater, synes jeg, om du vil ha noe mørkt med mange hestekrefter. Det du skal passe på, er å ha rikelig med gjær i toppform, og å sørge for godt med oksygen, helst i to omganger.

Dette er ikke sånt du drikker mye av. For meg er det øl jeg drikker et glass av - og gjerne over litt lengre tid. Lettere, mer drikkbart øl, kan du brygge seinere. Klassisk norsk juleøl, som er en lagertype, holder det å sette på høsten.

Ellers får du nok snart opp flere muligheter her;).
 
Burde vel lage en bra dobbeltbokk nå som jeg har masse fin 833 fra pilsen som snart er klar. Hadde egentlig andre planer, da.
 
Tilbake
Topp