Juleølkonkurransen 2011, lørdag 19. november

Godt jobbet, det var kvikt! Artig å sammenligne kommende dommeres og mer erfarne dommeres kommentarer :)

Da er det bare å takke for et godt foredrag av Anders Kissmeyer (som også var med resten av kvelden), og en ellers strålende fest!  :skitbra:
 
Men det drøyer nok til i morgen før resten av oppskriftene kommer. Man har engelskstiler å rette...

Edit: Så rakk man det likevel.
 
Altid artig å lese dommerskjemaene, men jeg må inrømme at jeg var litt forviret før jeg fant ut at koden som lå i resultatlisten tydligvis ikke stemte. Når jeg så på dommerskjemaene med koden som flasken var merket med da jeg sendte dem inn var det stort sett det jeg forventet som trakk poengene ned. Så for å forsikre meg om at jeg ikke er forvirret enda  :jaha: spør jeg om bryggets kode i dommerskjemaene er den samme som flaskene er merket med når dei blir sendt inn.
 
Per G skrev:
alltid artig å lese dommerskjemaene, men jeg må inrømme at jeg var litt forviret før jeg fant ut at koden som lå i resultatlisten tydligvis ikke stemte. Når jeg så på dommerskjemaene med koden som flasken var merket med da jeg sendte dem inn var det stort sett det jeg forventet som trakk poengene ned. Så for å forsikre meg om at jeg ikke er forvirret enda  :jaha: spør jeg om bryggets kode i dommerskjemaene er den samme som flaskene er merket med når dei blir sendt inn.

Ja, det er det.
 
Per G skrev:
alltid artig å lese dommerskjemaene, men jeg må inrømme at jeg var litt forviret før jeg fant ut at koden som lå i resultatlisten tydligvis ikke stemte. Når jeg så på dommerskjemaene med koden som flasken var merket med da jeg sendte dem inn var det stort sett det jeg forventet som trakk poengene ned. Så for å forsikre meg om at jeg ikke er forvirret enda  :jaha: spør jeg om bryggets kode i dommerskjemaene er den samme som flaskene er merket med når dei blir sendt inn.

Du har nok helt rett, det har skjedd en glipp her fra vår side, for ølets kode er som du sier det som skal stå oppgitt her.
Resultatlisten og rekkefølgen er riktig, men noen av deltagerkodene har blitt feil i oversikten over klassen for tradisjonelt norsk juleøl på siden for dommerskjema:

3. Lembruøl - P. Aunet og K. Steen ................31, skal være 69
4.  Juleelg - P. Gulbrandsen .......................65, skal være 38

6.  Yulebeer 2011 - J. H. Fjeld.....................69, skal være 39
7.  Graabein`s Juleøl 2011 - J. Sandavvik...........38, skal være 31
8.  Bryllupsbajer - P. Rolfsen og J. Solheim........34, skal være 65

Det er en knotete jobb å få resultater fra tabeller over i formatet på hjemmesiden, så mye manuell jobbing må gjøres. Som det går frem av de fleste tråder i ettertid av konkurranser, er det oversikt som mange er spente på, noe som selvsagt også gir tidspress og gjør det lettere å få små glipp.

Dette er også en av flere grunner til at vi vil søke etter en datakyndige Norbryggmedlemmer for mer permanent hjelp til ulike IT-ting i nær fremtid.
 
Jeg har tilgang til scanner med dokumentmater som sender alt direkte i PDF til e-postadresse. Glemte det i denne sammenhengen, men kanskje det kan lette arbeidet til neste gang.
 
Bjarte H skrev:
Jeg har tilgang til scanner med dokumentmater som sender alt direkte i PDF til e-postadresse. Glemte det i denne sammenhengen, men kanskje det kan lette arbeidet til neste gang.

Jeg scannet med mater til epost på PDF, så den biten gikk fint. :)
Vi skal uansett ta med slike ting i evalueringen, for juleølkonkurransen gir jo også nyttig småskalatips i forhold til NM.
 
Dag skrev:
Alltid like artig og lærerikt å lese dommerskjemaene. Ølet mitt fikk nok rettferdig behandling, men jeg lurer på hva i bryggeprosessen som kan gi nelliksmak? Samtlige dommere fremhevet at ølet hadde en viss nelliksmak, men ølet mitt inneholdt ikke nellik overhode! Kan tanniner vippe over mot nellik?

All bedømming foregår ved blindtesting, hvor dommerne kun vet hvilken klasse ølet er påmeldt. Nelliksmak kan oppfattes av (i tillegg til nellik) andre (jule-)krydder, som biprodukter i ønsket eller uønsket grad fra gjæringen, men også infeksjoner. I år opplevde flere av oss som var med i bedømmingen at en del av ølene hadde fenolisk preg i større eller mindre grad, noe som ble oppfattet å kunne komme fra ubalansert/uheldig krydring og/eller infeksjoner. Oppfattelse av smaker og aromaer er jo individuell, men jeg ville nok ikke mistenkt tanniner for å gi nellikpreg.

Tanniner vil heller typisk gi astringens (snerpende følelse som ved å tygge på drueskall, svartsurbær, rognebær eller drue-/fruktstein) ved lav pH under skylling, eller gi en annen bitter eller skarp smak (som f.eks det "røffe" brentpreget man gjerne har i stouts, som kommer fra mørk malt eller røstet bygg).
 
Lars skrev:
Per G skrev:
alltid artig å lese dommerskjemaene, men jeg må inrømme at jeg var litt forviret før jeg fant ut at koden som lå i resultatlisten tydligvis ikke stemte. Når jeg så på dommerskjemaene med koden som flasken var merket med da jeg sendte dem inn var det stort sett det jeg forventet som trakk poengene ned. Så for å forsikre meg om at jeg ikke er forvirret enda  :jaha: spør jeg om bryggets kode i dommerskjemaene er den samme som flaskene er merket med når dei blir sendt inn.

Du har nok helt rett, det har skjedd en glipp her fra vår side, for ølets kode er som du sier det som skal stå oppgitt her.
Resultatlisten og rekkefølgen er riktig, men noen av deltagerkodene har blitt feil i oversikten over klassen for tradisjonelt norsk juleøl på siden for dommerskjema:

3. Lembruøl - P. Aunet og K. Steen ................31, skal være 69
4.  Juleelg - P. Gulbrandsen .......................65, skal være 38

6.  Yulebeer 2011 - J. H. Fjeld.....................69, skal være 39
7.  Graabein`s Juleøl 2011 - J. Sandavvik...........38, skal være 31
8.  Bryllupsbajer - P. Rolfsen og J. Solheim........34, skal være 65

Det er en knotete jobb å få resultater fra tabeller over i formatet på hjemmesiden, så mye manuell jobbing må gjøres. Som det går frem av de fleste tråder i ettertid av konkurranser, er det oversikt som mange er spente på, noe som selvsagt også gir tidspress og gjør det lettere å få små glipp.

Dette er også en av flere grunner til at vi vil søke etter en datakyndige Norbryggmedlemmer for mer permanent hjelp til ulike IT-ting i nær fremtid.

Feilen skal være rettet.
 
Tilbake
Topp