Juleølkonkurransen 2011, lørdag 19. november

Hva med vannjustering? Eller kanskje noen av dommerne vil ta på seg ett mini-kurs i smaking/bedømming?
 
Leffe skrev:
Hva med vannjustering? Eller kanskje noen av dommerne vil ta på seg ett mini-kurs i smaking/bedømming?

Gode tema begge to, men jeg prøver å ikke gå for langt unna det opprinnelige temaet, og er allerede på saken. :)
 
Da er premiene fastsatt sammen med sponsor Petit Agentur:

Flaskekonkurransen (2 klasser, tradisjonelt juleøl og spesialjuleøl):
1.plass: Gavekort på 1000,-
2. plass: Gavekort på 800,-
3. plass: Gavekort på 500,-

Vinneroppskriften i spesialjuleølklassen vil bli brygget av vinneren sammen med Jørn på Klostergården Håndbryggeri, slik at ølet er klart til neste jul.

Publikumsfavorittkonkurransen:
1.plass: Gavekort på 2000,-
2.plass: Gavekort på 1500,-
3.plass: Gavekort på 1000,-
4.-10.plass: Gavekort på 300,-
I tillegg vil alle på 1.-6.plass få et 9-liters Corneliusfat hver, kjøpt av Norbrygg fra Petit til hyggelig penge.

Etikettkonkurransen: (Nytt av året at vi har litt mer å by på her!)
1.plass: Gavekort på 800,-
2.plass: Gavekort på 600,-
3.plass: Gavekort på 400,-

Vi vil nok også få se en ny bil på arrangementet, så det er bare å forhåndsbestille om man ønsker å slippe frakt.
 

Vedlegg

  • petit bil.jpg
    petit bil.jpg
    17,6 KB · Sett: 537
Det er dagen for gladnyheter, Anders Kissmeyer har takket ja til å ta seg av årets foredrag. Fikk ham anbefalt av Kjetil Jikiun (Nøgne Ø), og jeg har ihvertfall endelig veldig god magefølelse rundt dette igjen. :)

Sannsynligvis vil foredraget ta utgangspunkt i malt, og det å finne tilbake til nordiske røtter i øltyper og råmaterialer.
En kortversjon er at han har bakgrunn fra flere bryggeri (blant annet Carlsberg og Nørrebro Bryghus), men har nå gått solo gjennom "Kissmeyer Beer & Brewing", og underviser også (siden 1990) ved Scandinavian School of Brewing i København. Kjetil beskriver han som en dyktig og morsom foredragsholder.

Påmelding starter om få dager, innsending- og innleveringsfrist vil bli 2.november, i tillegg til at det jo vil bli publikumsfavorittkonkurranse som i fjor.

Edit: Fristen for påmelding og innsending settes til fredag 28.oktober. Dette for at vi skal kunne ha full oversikt over deltagende brygg når dommerkursdeltagerne møtes 29.oktober, og at vi da bestemmer datoer for forbedømming.
 
Lars skrev:
Per Kølster har dessverre måtte trekke seg som foredragsholder.
Jeg jobber med å finne en god erstatter, men malting til eget bruk som hovedfokus går nok da ut.

Det var meget synd, da faller mye av min motivasjon bort for å komme oppover. det var i utgangspungtet ikke helt enkelt å retferdigjøre turen, men jeg så jo fram imot å møte folk til brygg prat også men ...... det er ikke sikert familien slipper meg agårde nå. :nosmile:
 
hole skrev:
Lars skrev:
Per Kølster har dessverre måtte trekke seg som foredragsholder.
Jeg jobber med å finne en god erstatter, men malting til eget bruk som hovedfokus går nok da ut.

Det var meget synd, da faller mye av min motivasjon bort for å komme oppover. det var i utgangspungtet ikke helt enkelt å retferdigjøre turen, men jeg så jo fram imot å møte folk til brygg prat også men ...... det er ikke sikert familien slipper meg agårde nå. :nosmile:

Man kan dog anbefale Anders Kissmeyer på det aller varmeste.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Han er sikkert meget intresang og inspirerende, men per kølster var liksom perfekt for meg. jeg kunne nok strekt meg meget langt for å få sjansen til å høre/møte han.
jeg har ikke helt bestemt meg enda men trekk inn en lokal jemme malter så kommer jeg sikkert.

jeg er en særing og hvet det :bank2:
 
Husker ikke navnet hans, men på Juleøl konken i fjor var det en som maltet sitt eget korn. Han kommer helt sikkert i år også, så det er bare å møte opp ;)
 
Det er selvfølgelig synd når noen må melde avbud, og Per sa han gjerne ville komme tilbake ved en senere anledning. Leffe sikter til Jacob, som forøvrig var den som egentlig fikk oppfyllt et ytret ønske i forhold til det oppsatte foredraget. Håper og tror han kommer uansett, gjerne med noe øl brygget på eget malt. :)
 
Vi jobber på flere hold med å bli ferdig med påmeldingsskjema og liknende, booke buss (Tautra-Trondheim ved midnatt)++, så vi kan legge ut full info og påmeldingsmuligheter på nett.

Noe mer info har kommer til:
-Fristen for påmelding og innsending i flaskeølkonkurransen blir fredag 28.oktober.
Dette for at vi skal kunne ha full oversikt over deltagende brygg når dommerkursdeltagerne møtes 29.oktober, og at vi da bestemmer datoer for forbedømming.
-Frist for påmelding i publikumsfavoritt (PF) blir en uke før arrangementet - 12.november, for å få en bedre oversikt, og å kunne lage infoskriv med navn og brygg til publikum. Det vil anbefales å ha med 15 liter (corneliusfat etter noen smaksprøver) denne gangen, for å ta høyde for enda større oppslutning.
I PF-konkurransen ønsker vi at det er julølene som konkurrerer (det vil være litt opp til bryggeren å definere), men man må gjerne dele andre brygg også.
- Klostergården har som i fjor tatt på seg å sørge for muligheter for kvelds-/nattmat. I fjor var det trønderbab - elgkjøtt i pita.

Håper å se mange av dere der! :biersmile:
 
Vi kommer 4 mann på fredagen, håper det som i fjor kommer flere da så vi kan ha en trivlig kveld (natt..)
 
Da er mer info om juleølkonken lagt ut her! Meld deg på, og ta kontakt med Lars Støre Gullichsen eller skriv i denne tråden hvis du har spørsmål. :)
 
Vorfor kun den ene flaske typen? jeg har alt ølet mit på 0,33 med lang hals og har altid problemer med de med kort hals. sist jeg brukte de korthalsede flaskene knuste 5 flasker under korkinga. Gjør dere untak?
 
hole skrev:
Vorfor kun den ene flaske typen? jeg har alt ølet mit på 0,33 med lang hals og har alltid problemer med de med kort hals. sist jeg brukte de korthalsede flaskene knuste 5 flasker under korkinga. Gjør dere untak?

Dessverre. Vi kjører kun 1 type flasker hovedsaklig for å forenkle logistikken rundt gjennomføringen konkurransene, som er ganske mye jobb i seg selv. Juleølkonkurransen 2010 var den siste Norbryggkonkurransen hvor man kunne søke om unntak for dette, men selv om det kun var 2 av 47 brygg som søkte (og fikk) dispensasjon for å bruke ukurante flasker, bød dette på mye merarbeid. Vi håndterer flaskene i grønne ølkasser, flytter om rekkefølger og omkoder om nødvendig. Samtidig er det litt for lett å huske (selv med min flyktige hukommelse) hvem som var den eller de få som sendte inn med annen flasketype (uheldig for anonymiteten), men dette er altså ikke den avgjørende årsaken.

Det beste forslaget jeg har om du har flasket alt brygget på ukurante (for oss) flasker, er å kjøle ned brygget  mot 0 grader, og helle forsiktig over på "bjørnunger" (de aktuelle små brune 0,33l-flaskene), korke dette og sende det inn når innsendingsfristen nærmer seg. Håper det ordner seg!
 
hole skrev:
Vorfor kun den ene flaske typen? jeg har alt ølet mit på 0,33 med lang hals og har alltid problemer med de med kort hals. sist jeg brukte de korthalsede flaskene knuste 5 flasker under korkinga. Gjør dere untak?

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en bordmodell-korker. De fungerer mye bedre med de norske ølflaskene.
 
Kan man ettersende fila til etikett konkurransen noe sted? Var ikke ferdig når jeg meldte på brygget....
 
Leffe skrev:
Kan man ettersende fila til etikett konkurransen noe sted? Var ikke ferdig når jeg meldte på brygget....

Ja, skal få ordnet et skjema til dette, ser fordeler i at ølene blir påmeldt og sendt først, etikettene har ikke frist før 12.november.
Blir stas å få disse digitalt denne gangen, så får vi se om de kan vises digitalt også, i utgangspunktet printes de ihvertfall sammen på en eller flere plakater (av kopisenter). Skal høre med kopisenteret hvordan vi kan få dette best mulig.

Jeg kommer med info her og på konkurransesidene når et slikt skjema blir lagt ut.
 
Det ser ut til at det ikke fungerer helt bra med komma i felt for bla bitterhet.
Vet ikke om punktum fungerer bedre?
 
ØysteinM skrev:
Det ser ut til at det ikke fungerer helt bra med komma i felt for bla bitterhet.
Vet ikke om punktum fungerer bedre?

Det stemmer at komma ikke fungerer i tallfeltene, så bruk punktum. Jeg har lagt til info om dette bak feltet nå.
 
Er det flere som kommer allerede på fredag kveld? Regner med at det blir like hyggelig, om ikke enda hyggeligere i år :)
 
Tilbake
Topp