Juleølkonkurransen 2011, lørdag 19. november

Lars

Norbrygg-medlem
Hoi!

Årets juleølkonkurranse arrangeres i år som i fjor i Klostergården på Tautra, Frosta Kommune i Nord Trøndela, denne gang lørdag 19.november.
Vi flytter sannsynligvis selve publikumsarrangementet til et forsamlingshus i nærheten, for å ta høyde for litt vekst.

I utgangspunktet kan dere gå ut ifra at arrangementet blir i grove trekk likt fjorårets, men noen endringer kan komme.
Fjorårets tråd ligger her.

Altså:
- En flaskekonkurranse, hvor det konkurreres i to klasser (se regler for fjorårets konkurranse her):
   1.Tradisjonelt norsk juleøl
   2.Spesialjuleøl (fjorårets vinnere her fikk være med å brygge ølet sitt på Tautra, sannsynligvis blir det videreført også denne gangen, men da med sikte på å være klart til neste jul).
 Beregn innsending mot slutten av oktober. Bedømmingen gjøres fortrinnsvis i forkant av arrangementet, men vinnerne offentliggjøres under arrangementet på Tautra.
- Et faglig innslag (er ikke avklart enda) på formiddagen
- Flerretters middag med øl fra Klostergården på ettermiddagen
- Publkumsarrangement på kvelden, med publikumsfavorittkonkurranse. I og med at vi forventer noe vekst, vil vi denne gangen anbefale å sette av 19 liter (1 fat) av hvert brygg til denne PF-konkurransen, og temaet er juleøl (hva enn hver enkelt legger i det).
- Det er muligheter for rimelig overnatting på stedet, og i nærområdet

God brygging! :brygging:
 
Flott! Kan anbefale ALLE og ta turen!
Litt tidlig å spørre kanskje, men er det tenkt noe program på dagen slik som gjær foredraget i fjor?
 
Leffe skrev:
Flott! Kan anbefale ALLE og ta turen!
Litt tidlig å spørre kanskje, men er det tenkt noe program på dagen slik som gjær foredraget i fjor?

Ja, det blir et tilsvarende faglig innslag, men akkurat hva det blir er ikke bestemt enda.
Det har blant annet kommet inn forslag om å gå nærmere inn på malting i mindre skala (blant annet med tanke på andre metoder enn røyk), som jeg driver og ser litt på.
Til dette er avgjort vil det uansett være åpent for å komme med ønsker for emner og foredragsholdere.
 
Flott å høre!
Det kan godt anbefales å komme kvelden i forveien, for de som ønsker enda større uttelling av helgen.
 
Spørsmål ang konkuransereglene, § 2.

Er det lov å kjøpe og bruke gjær-slurry fra et bryggeri, f.eks. EC Dahls?
 
De fleste kommersielt tilgjengelige gjærtypene kommer opprinnelig fra et bryggeri. Jeg kan ikke se noen prinsippiell forskjell på om det kjøpes fra wyeast eller hentes hos dahls.
 
Endre skrev:
Spørsmål ang konkuransereglene, § 2.

Er det lov å kjøpe og bruke gjær-slurry fra et bryggeri, f.eks. EC Dahls?

Jeg stemmer i med Anders her.
Poenget med den regelen, er vel å unngå kommersielt fremstilte øl.

§ 2 Deltagende brygg skal være hjemmebrygget. Med dette menes at det ikke, verken helt eller delvis, kan være fremstilt ved hjelp av utstyr for kommersiell brygging. Bruk av maltekstrakt er unntatt regelen.
 
Opprydding i denne regelen antar jeg står på lista over ting som skal gjøres i forbindelse med oppgradering av Norbryggs konkurranseopplegg.
 
Gjær er en ingrediens, ikke utstyr.  Malt brukes også i kommersiell brygging (tror jeg da?) 
 
§ 2 Deltagende brygg skal være hjemmebrygget. Med dette menes at det ikke, verken helt eller delvis, kan være fremstilt ved hjelp av utstyr for kommersiell brygging. Bruk av maltekstrakt er unntatt regelen.

Hvordan fastslås om utstyret er kommersielt ?
Speidel lager jo diverse varianter, hvor går grensen ?
 
Espen Unnvik skrev:
§ 2 Deltagende brygg skal være hjemmebrygget. Med dette menes at det ikke, verken helt eller delvis, kan være fremstilt ved hjelp av utstyr for kommersiell brygging. Bruk av maltekstrakt er unntatt regelen.

Hvordan fastslås om utstyret er kommersielt ?
Speidel lager jo diverse varianter, hvor går grensen ?

Min tolkning ville være at det kommer an på om det spesifikke utstyret faktisk brukes kommersielt.
Altså, du kan ikke bruke utstyr som står i et mikrobyggeri eller på E.C. Dahls og pumper ut øl til almenheten, men om du hadde akkurat samme type utstyr hjemme, og kun brukte dette til hjemmebrygging, er det lov.
Det finnes f.eks. pub/mikrobryggerier med mindre kapasitet og "features" enn mange hjemmebryggerier.
 
Og hva er profesjonell gjær? Wyeast og WhiteLabs er vel 100% profesjonelle de, ettersom de brukes av bryggerier over hele verden.
 
Jeg ser ikke forskjellen på gjær fra Wyeast og gjær fra Dahls, egentlig, så akkurat når det gjelder gjær er nok løsningen å få klargjort reglene.

Når det gjelder mulighet for øl brygget på kommersielt utstyr, så er jeg litt mer tvilende. Det er forholdsvis få som har mulighet til å brygge "hjemmebrygg" på kommersielle bryggerier, selv om f.eks. hjemmebryggerdager på Nøgne Ø gjør at noen får prøvd det. Noen har sikkert mulighet til å få kjøpt vørter e.l. fra kommersielle bryggerier utenom dette også, men jeg tror det vil bli forholdsvis smalt.
 
Dag skrev:
Og hva er profesjonell gjær? Wyeast og WhiteLabs er vel 100% profesjonelle de, ettersom de brukes av bryggerier over hele verden.

Ja, men de spesialiserte gjærprodusenter som produserer gjær, ikke øl. Det er i motsetning til Dahls-gjæren, som er produsert på samme utstyr som brukes til kommersiell ølproduksjon. Jeg er veldig usikker på hvorfor maltekstrakt er nevnt spesielt, men det er muligens fordi Coopers lager øl og maltekstrakt på (delvis) samme utstyr.
 
Da har vi fått bekreftet 100% at vi også i år får oppfylt førsteønsket med hensyn til foredragsholder.

Per Kølster er såvidt meg bekjent den eneste i Norden som driver et (kommersielt) malteri i småskala. I sommer ferdigstilte han et nytt og mer avansert malteri et steinkast unna det gamle. Etter hva jeg har forstått, er dette blant annet for å kunne ta imot økende etterspørsel om malting fra småskalaprodusenter (og hjemmebryggere), da han blant annet har en større fleksibilitet enn mange av de større malteriene. Per driver økologiske Fuglebjerggaard sammen med sin fru (Camilla Plum, som sikkert flere også kjenner til fra fjernsynet) utenfor København, og har blant annet en humlehage hvor man kan få kjøpt "rotskudd" ved oppmøte. Stedet har naturlig nok sitt eget gårdsbryggeri, hvor Kølster er merket.

Per er invitert for å prate om malt og malting for hjemmebryggere, etter ønsker fra medlemmer. Håper og tror dette kan være interessant for alle hjemmebryggere, og spesielt de som dyrker bygg og/eller malter selv, eller har planer om dette.

Foredraget starter 11.30 eller 12.00 (lørdag 19.november).
 
Endre skrev:
Heizann!

Hvor/Når/til hvem sendes skjema og ølflasker til flaskekonkuransen?

Påmelding- og innsendingsfristen blir i månedsskiftet oktober/november, og innsendingen/levering sannsynligvis til meg (i Trondheim).
Jeg legger ut info i denne tråden så snart slike ting er klart.
 
Per Kølster har dessverre måtte trekke seg som foredragsholder.
Jeg jobber med å finne en god erstatter, men malting til eget bruk som hovedfokus går nok da ut.
 
Tilbake
Topp