Juleølkonkurransen 2016 på Tautra

Garshol

Norbrygg-medlem
Norbrygg sitt fylkeslag i Trøndelag inviterer til årets Juleølkonkurranse på Tautra, laurdag den 12. november. Sett av helga til eit besøk i Trondheimsfjorden. Du kjem til å lære noko nytt og få godt øl og god mat - i selskap av trivlege øl-folk!

Årets foredragsholder er Lars Marius Garshol; som vil gi oss eit innblikk i ulike side ved tradisjonsbrygging i både inn- og utland. Norsk kveik blir gentesta, for å avklare slektskap med andre gjærstammer brukt til brygging - vi håper at resultat frå dette arbeidet er klart!

Vi har intensjon om å tilby prøvesmaking av norsk tradisjonsbrygg, under foredraget. Prof. Per Bruheim ved NTNU har tilbydt oss å dyrke opp gjær frå gjærsamlinga som Lars Marius har bidratt til å få etablert, ved innsamling rundt om i landet.

Dette krev at ein handfull bryggarar stille med nybrygga øl, etter ein tradisjonell norsk oppskrift. Dei som ynsker å bidra tar kontakt med meg på jan.erik.garshol@gmail.com - eg vil vete kva oppskrift du vil brygge og kva gjær du vil nytte. Eg har laga ein oppskrift på “Vest-norsk rå-øl”, basert på denne blogg posten, som eit alternativ for dei som ikkje har ein eigen tradisjonell oppskrift. Eg vil hjelpe dykk med gjær, mot at dykk stiller på foredraget med ein 6+ liter smaksprøve, samt ein rikholdig logg frå bryggedagen, gjæringsforløpet og evt. lagring.

Vi vil forsøke å få satt opp buss frå Klostergården til Trondheim. Avgang blir omtrent som tidligare år. Meir informasjon om dette, når detaljene er på plass.

Det vil bli arrangert ein flaskekonkuranse, meir informasjon kjem i eigen tråd på forumet. Du kan anta at det blir omtrent som tidligare år, både når det gjeld klassar og dato for innsending.

Tentativ plan for laurdag 12. november på Klostergården blir da omtrent slik:
  • Kl 1300: Foredrag med Lars Marius Garshol
  • Kl 1600: Festmiddag, øl og mat frå Klostergården
  • Kl 1900: Oppmøte for utstillarar i Publikumsfavoritt (gir gratis inngang på PF med eit følje per øl)
  • Kl 1930: Inngang på Publikumsfavoritten
  • Kl 2330: Stemmegivning blir avslutta, med påføljande premieutdeling (også på flaskekonkuranse)
  • Kl 0100: Avgang for buss til Trondheim (via Stjørdal)
Alle klokkeslett er tentative og vil bli korrigert, ut på hausten ein gang. Billettar blir lagt ut på https://hoopla.no/ - rett over sommaren.

Overnatting på Klostergården bestiller du direkte på post@klostergardentautra.no.
Du kan velje mellom rom med plass til litt ulike antall personar (950 kr/person og 550 kr/person) og felles sovesal (300 kr/person).

------------
Vest-norskt rå-øl, frå Horningdal

* Kok opp vatn og godt med yngre einerkvist i ein kjel, uten å fylle den helt med einekvist.
* Mesk 50% pilsner og 50% pale med einerlåg i forhold på ca 2,5 l per kg på stabilt 74C i 90 min. Merk: Det er mesken som skal holde 74C, einerlågen må da vere noko varmare.
* Legg skolda yngre eineskudd i meskekarret, skyll med nykokt einelog ved ca 85 C
* Tørrhummle vørteren med ca 10 gram edel hummle med lav alfa syre per 25 liter vørter
* Sett ein starter med kveik - la den gå i minst 30 min
* Sett gjæra ved 30 C - minst vedlikehold temperaturen gjennom gjæringa
* Kjøl ølet etter 48 tima (for å stoppe gjæringa; lagring ved 4-5 C gir søtt og flatt øl, 10-11 C gir tørrt øl med meir CO2)
* OG 1075, FG 1018
- Eine med mykje bær gir meir preg.

For ein batch på ca 22 liter:
3,5 kg med pilsener og 3,5 kg pale
Mesk med 18 liter einelog
Skyll til vørter er på OG 1075
Tørrhumle med 10 g EKG eller Mittelfrüh
PS! Vørtern skal ikkje kokast, dette er eit rå-øl. Dette stille høge krav til reinsligheit - også ved knusing av malten og val av einerbusker til bruk i meskekarret.

Dette ølet er drevet av ein særegen gjærstamme (med mange gjærtypar) og som inneheld fleire ulike bakterier. Som du kan få tilgang til - om du melde deg som frivillig bryggar og stiller med 6+ liter smaksprøve på Tautra den 12. november!
 
Så, bare for at jeg (og andre) skal unngå å lure: Man kan altså både levere nye flasketyper og bjørnunger?

Stemmer. Det er fortsatt mulig i år, men vil fases ut fortløpende. Så det er en fordel å begynne å legge om "konkurranseøl" til de nye flasketypene.
 
Jeg skal registrere øl til konkurransen, men trenger litt hjelp.
Det er to plasser på registreringssjemaet for å beskrive ølkategorien, "Beer Classification" og "Which beer class is the brew based on? (Only applies to class 13)".
I Norbryggs typedefinisjoner finnes 13F Klassisk norsk juleøl, men ikke noen definisjon for "Juleøl uten tilsetninger" eller "Juleøl med tilsetninger".
Hvordan skal jeg bruke de overstående 2 plassene i registreringssjemaet når jeg skal registrere øl som ikke er norsk juleøl?
 
Hei

I klassen juleøl uten tilsetninger velger du typebeskrivelse utfra Beer Classification.
I klassen juleøl med tilsetninger velger du type tilsetning i "Beer Classification" og typebeskrivelse i "Which beer class is the brew based on? (Only applies to class 13)" Da fører du også opp de ekstra ingrediensene i "Extra ingredients (only applies to class 13):".

Det vil da bli klart for dommerne utfra etiketten din hvilken konkurranseklasse bidraget tilhører. Se eksempelbilde her: Screenshot from 2016-10-13 11:58:14.png

Hilsen Øystein

Jeg skal registrere øl til konkurransen, men trenger litt hjelp.
Det er to plasser på registreringssjemaet for å beskrive ølkategorien, "Beer Classification" og "Which beer class is the brew based on? (Only applies to class 13)".
I Norbryggs typedefinisjoner finnes 13F Klassisk norsk juleøl, men ikke noen definisjon for "Juleøl uten tilsetninger" eller "Juleøl med tilsetninger".
Hvordan skal jeg bruke de overstående 2 plassene i registreringssjemaet når jeg skal registrere øl som ikke er norsk juleøl?
 
Takk for svar.
Da jeg skal registrere "Juleøl uten tilsetninger" fyller jeg altså inn kun Beer Classification som om jeg registrerer øl til Norbryggs årlige Flaskekonkurranse.
Den merkelappen jeg da får lister kun den øltypen som brukes i Norbryggs flaskekonkurranse.
Når det gjelder "nærmere beskrivelse av ølet" er det nok at med de detaljene som oppgis i Påmeldingssjemaet?

hilsen,

Reinhard
 
Takk for svar.
Da jeg skal registrere "Juleøl uten tilsetninger" fyller jeg altså inn kun Beer Classification som om jeg registrerer øl til Norbryggs årlige Flaskekonkurranse.
Den merkelappen jeg da får lister kun den øltypen som brukes i Norbryggs flaskekonkurranse.
Når det gjelder "nærmere beskrivelse av ølet" er det nok at med de detaljene som oppgis i Påmeldingssjemaet?

hilsen,

Reinhard

Jepp, ser ut som du har skjønt det.

Det var detaljene fra påmeldingsskjemaet vi siktet til med nærmere beskrivelse ja, skjønner at det kunne virke uklart.
 
Jeg har vurdert å sende inn noe, men hva med juleøl som er basert på noe det ikke finnes klasse for? Jeg har brygget en variant av en mørk American Strong Ale, men med en alkoholprosent på ca 7,3% faller den mellom alle stolene i Norbryggs klassifisering. Hva gjør man da? Det virker som man må oppgi Beer Classification uansett.
 
Da møter du opp sjølv og stiller det i publikumsfavoritten. Publikum trenger ikkje å ta hensyn til Norbrygg sin klassifisering.

(Eller så kan du stille det i feil klasse i flaskekonkuransen, noko som gjerne medføre at du ikkje når opp...)
 
Takk for svaret. :) Det ser vel ut til at deltakelse må utgå til jeg brygger noe innenfor de utvalgte stilartene til Norbrygg. Publikumsklassen kan jeg nok aldri stille i med mine 12-liters batcher.
 
12-liter er nok øl til å delta i PF - på Tautra (erfaringsmessig er vi ikkje så mange der - som mange andre plassar...).
Ja... det kunne vært moro å være der, men fra Halden blir det i lengste laget, dessverre.

Jeg får nøye meg med å følge med via nettet i år. Kanskje like greit. Jeg er ikke så erfaren ennå.
 
Går d bra om ett øl leveres som 3 bjørnunger å 1 0,5l flaske? Alle etter flaskereglene, men ikke samme flaske med andre ord?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp