Just add water (Beer Machine, ikke akkurat Speidel)

Gahr skrev:
Men vil du egentlig anbefale den til noen som skal starte med brygging?

Tja... Nei. Hele ideen bak dette systemet, og forsåvidt BeerSphere som også V&B har, er at man skal servere ferdig karbonert øl rett fra gjæringstanken. Jeg tror man går lei av prøving og feiling før man får til det og da faller mesteparten av poenget bort. For helt upretensiøs brygging av et ølsett eller som en morsom julegave til bror kan det nok fungere, men med noen ytterligere hint om hvordan den bør brukes.

For noen som vil brygge øl, vil jeg heller anbefale et plastspann med kran, tapping rett på flasker og karboneringsdrops. Jeg ser at Vin og Bar selger et Coopers startsett til omtrent samme pris som BeerMachine, og noe billigere om man plukker kun det aller mest nødvendige. Jeg tror det gir bedre øl og mindre frustrasjon.
 
Ærede bryggere,
jeg registrerte meg for å stille dere et spørsmål om denne plastgreia som virker litt.. tja.

Hvorfor skal både gjæringen og lagringen gå så mye raskere i en beermachine enn i et vanlig plastspann? Er det fordi det er under mer trykk og det faktisk blir ferdig raskere, eller er det bare tull fra produsentens side?

Har jo lest meg til at de fleste foretrekker lengre tid på spannet og helst 6 uker eller mer på flaske, så jeg regner jo med at også i beermachine blir det bedre om det står lengre.
 
Nei, det går ikke raskere i den plastgreia, selv om bruksanvisninga sier det. Det skal normalt være mulig å få et øl ferdig på rundt 3 uker, dersom man karbonerer fra gassflaske og det burde være mulig med denne dingsen også.
 
Spennde dette.
Lurte akkurat på å kjøpe en sånn en .... Nå ble jeg usikker.
Har settet før på plastgreie som dere skrev om..første var nydelig den andre gang ikke Så bra.

Treng gode råd her ,ser jeg...
Å kunne lag Øl uten at det skal koste Så mye , men at det er godt og man kan kose seg med det.
Har kjøpt før sånn som er på en boks og det har vært ok.
Hva råder dere meg å begynne med så jeg får det til og det er godt.(ps. Liker veldig godt Mack øl)
Gode oppskrifter, hvor finn man de ?
 
Gode oppskrifter finner du her på forumet, både prisbelønnede hjemmebryggeroppskrifter og oppskrifter på øl fra kommersielle bryggerier. Start med et enkelt BIAB oppsett og ta det derfra. Hvis du aldri har brygget før, start med et enkelt ekstraktsett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp