Kaffe i stout?

Er det noen av dere som har erfaring med å bruke kaffe til stout`s?

Jeg har lyst til å prøve ut dette i mitt neste brygg, men jeg lurer på hvilke kaffetyper som egner seg best. Vurderer å bruke en franskbrent med lavt syreinnhold, sammtidig som jeg tørrhumler.

Hvilken effekt vil dette kunne gi kontra å tilsette kaffen ved mesking/koking?
 
Tror det er relativt vanlig å bruke espresso-typer i kaffestout. Jeg mener å huske at Tore Nybø på Nøgne Ø sa de hadde brukt espresso i Dark Horizon. Det er imidlertid ingenting å hente på å meske eller koke kaffeen. Da vil du trekke ut syre og smaker du ikke ønsker, samtidig som en del av aromaen vil koke bort. Lag heller et kalduttrekk og tilsett dette etter primærgjæringen er over, samtidig med eventuell tørrhumling. Blir det med under primærgjæringen vil en del raoma forsvinne der også. Bruk f.eks 250-500 g kaffe, og la dette trekke i kokt, kaldt vann i en ren beholder. La det stå over natten i kjøleskapet. Filtrer det hele, og tilsett væsken i ølet.

Lykke til, det blir kongelig frokost av slikt!
 
Det er ganske mye kaffe, altså: 250-500 g. Er du sikker at dette ikke gir altfor mye kaffepreg på brygget?
 
70-80 g er rundt det man bruker til en liter vanlig kaffe. Tror jeg ville gått for litt mer. Her er forøvrig en artikkel om emnet:

http://www.byo.com/feature/1020.html
 
Hvis ikke ca 80g gir det preget jeg ønsker er det jo ikke noe i veien for å tilsette mer ekstrakt før jeg tar det på flaske.
Det er enklere å tilsette mer hvis det ble for lite, enn å trekke tilbake aromaen hvis det ble for mye  :)
Skal også maserere med vaniljestenger, så kaffesmaken bør ikke dominere for mye.

Takkk for svar!
 
den linken angående kaffe emnet er utdattert.
Uansett trenger jeg å vite hvor mye vann man skal bruke på kaldutrekk.
Så langt prøvde jeg med 0,5 l, på 250g kaffe, men den skvetten jeg silte ut i dag er ingenting å ha/bruke.
Jeg prøvde med så litenvann, fordi jeg ikke har lyst til å vanne ut ølet, og senke prosenten mer enn nødvendig.

Du sa forresten at ved å koke kaffe'n får du med masse usmaker? Hvor er de hen i en vanlig kopp kaffe + at en kaffetrakter koker jo ikke kaffen direkte akkurat. Vannet er i allefall ikke så lenge i kontakt med  kaffe'n føre det trekker igjennom filteret.

Håper du har noe hjelpsome svar. ellers må jeg gjøre et eller annet.
 
Kald uttrekk har jeg ingen erfaring med med kaffe.

Men det bør gå fint å koke kaffe på en vanlig måte, hvist du har presskanne kan du jo trekke den med noe kjøligere vann enn vanlig, kanskje rundt 50-60C
Tanken med att du ikke må koke er nokk mer tengt på att du ikke skal tilsette kaffen å koke den sammens med vørteren.
Ved å trekke kaffen på  mye over 80C vil man trekke ut en del uønskede taniner.

Skulle jeg prøve å trekke ut smaken uten å koke, ville jeg nokk heller prøvd å riste kaffen i ovnen på ca.150C for å dessinfisere den, før jeg tilsetter den i dunken etter hovedgjæringa.
 
Klippet fra en artikkel jeg fant en gang:

Kaffeekstrakt.

Lages på denne måten: 1 vektenhet malt kaffe til 2 vektenheter kaldt vann blandes og settes til trekking i 3 døgn. Sil så av og sett på flaske. Oppbevares kjølig. Holder seg i evigheter og kan brukes til kaffedrikker, cocktails og bakverk. Kan også fryses til isbiter som knuses og brukes med melk og søtningsmiddel til iskaffe. Bruker du god kaffe blir dette ypperlig café con leche på en kald vintermorgen. Bare tilsett varm melk.
 
Hva med å bruke pulverkaffe (eller banner jeg i kjerka nå?)

Ellers vet jeg at de gangen jeg har lest om bruk av kaffe, så er det kalduttrekk som anbefales men er ikke i nærheten av bøkene mine nå så jeg finner ikke oppskriften.

Utover det så synes jeg at jeg får bra kaffepreg på staut bare med å bruke kaffemalt og sjokolademalt (2-3 % av hver) i tillegg til rista bygg.
 
Alle steder jeg har lest om dette, blir kaldpresset espresso anbefalt.
Fra en oppskrift jeg fant på beercalc:

Kode:
Tilsættes før tapning:
Koldpresset estate ekspresso kaffe: 140 g tilsættes 500 ml kogt afkølet vand(trækker i 2 dage og kogt op før tilsætning).
 
Hva med å "tørrhumle" med kaffepulver?

Tilsette kaffen -helst nykverna- til dunken i det primærgjæringen er på vei ned, la det stå i noen dager og så stikke om til ny dunk/ballong for sekundærgjæring?
 
Dalaker skrev:
Hva med å "tørrhumle" med kaffepulver?

Tilsette kaffen -helst nykverna- til dunken i det primærgjæringen er på vei ned, la det stå i noen dager og så stikke om til ny dunk/ballong for sekundærgjæring?
Intressant! Gidder du å prøve?
Jeg har brygga  to kaffestout, den ene hvor jeg tilsatte "Presskanne kaffe" ved kok og en annen ved kokeslutt. Smakte dem ikke ved siden av hverandre så vansklig å si om det gjorde noen forskjell.
Hvis du skal bruke pulverkaffe kan du jo likegreit tilsette det i glasset ;-)
 
Gahr skrev:
. Filtrer det hele, og tilsett væsken i ølet.
Hvordan filtrerer du på en mest mulig steril måte?
Noen som vet hvilken kaffe som blir brukt i Mikkeller sin beer geek breakfast? står vel bare gourmetkaffe på flaska..
 
Gourmet kaffe, ja, plutselig så tenkte jeg på Pulp Fiction (1994) der Jimmie (fremført av selve regissøren Quentin Tarantino) sier:
I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is. When Bonnie goes shopping she buys SHIT. I buy the gourmet expensive stuff because when I drink it I want to taste it.
;D

Kilde

Fra spøk til alvor: det kommer vel an på smak og behag. Ville nok valgt en ikke altfor bitter type. Billig kaffe har en tendens til å være litt bittert eller beskt, så tar man noe dyrere og spesielt ferskere så har man nok noe som holder mål her.
 
Spennande lesing !
Neste helg leverer eg inn mitt bidrag til NØ sin heimebryggerdag oppsummering.
Porter med espresso! Forhåpentlegvis ikkje typerett :)

Prøvde kaldpressa kaffe og Indisk, Colombiansk og Etiopisk espresso under smakeseanse på kafe "benk" i Sandnes.
Thomas Jørgensen driv staden og har erfaringar i kaffekonkurranser.
Me enda opp med 1 dobbel espresso pr halvliter Porter !!
Colombiansk og Etiopisk kaffe.
Supergodt ! Vil ikkje ha vanleg Porter etter slikt snop!
I første smakefase var Etiopisk å føretrekkja. Nå held eg ein knapp på Colombiansk.
(Slo kald, "pasturisert" (i vannbad til 80 grader 2 minutter + fjerna snerk) espresso i utgjæra øl, samand med sukkerlake, rett før flasking.
Dufta himmelsk i huset. 18 doble esprtesso til 9 liter øl x 2 !! ;D)
Skal gjentas!
 
Spurte Mikkel hos Mikeller på hvordan han vil anbefale å bruke kaffe i Stout ala. Beergeek-serien. Han anbefalte tilsette vanlig traktet espresso i omstikkingskaret før flasking.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Lilleberg Nanobryggeri v/ Bjørn Magne Idland stilte med Imperial Coffee Stout i NM2010 i kategorien PF.
Den var fantastisk god og jeg måtte bortom flere ganger for påfyll. Var en av mine favoritter!!

Her er det benyttet 70 gram Colombia Espresso La Vereda (Valkyren Kaffehus) til 1 liter vann kokt og avkjølt. Trekt i 12 timer før tilsatt gjæringskaret.

Batch size 22L

Kommer til å prøve meg på en sånn litt lengre utpå sommeren!

J
 
Odland skrev:
Spurte Mikkel hos Mikeller på hvordan han vil anbefale å bruke kaffe i Stout ala. Beergeek-serien. Han anbefalte tilsette vanlig traktet espresso i omstikkingskaret før flasking.
Sier han noe om hvor mye pr liter?
 
Vi prøvede oss med ca 200 g grovmalte kaffebønner (vanlig brent) i ca 1 liter vann. Kaldbrygget i kjøleskap i 2 dager, silte av og tilsatte ca 15 liter av porteren fra Nøgne Ø. Det ble for mye, etter min smak - just add bacon, så har du frokosten klar. De som er der kan sikkert få smake i Grimstad neste helg.
 
Tilbake
Topp