Kaffe i stout?

Ikke noe eksakt nei. Mannen sa følgende:

"Hej Kim

Tak for mailen.

Jeg tilsætter kaffe et par dage inden flaskning. Bryg en kande kaffe (eller nogle espresso-shots) og hæld det i. Det giver det bedste og mest autentiske kaffesmag.

KH Mikkel, Mikkeller"

Forbanna fin fyr. Sendte ham en mail på en søndag, svarte meg 10 minutter senere. En kompis av meg bestilte noen ølglass av ham. Han sendte 2 ølglass og la ved en t-skjorte som gave. Måtte nesten mase på ham for å få lov til å betale for glassene. Flott danske.
 
Martinsen skrev:
Lilleberg Nanobryggeri v/ Bjørn Magne Idland stilte med Imperial Coffee Stout i NM2010 i kategorien PF.
Den var fantastisk god og jeg måtte bortom flere ganger for påfyll. Var en av mine favoritter!!

Her er det benyttet 70 gram Colombia Espresso La Vereda (Valkyren Kaffehus) til 1 liter vann kokt og avkjølt. Trekt i 12 timer før tilsatt gjæringskaret.

Batch size 22L

Kommer til å prøve meg på en sånn litt lengre utpå sommeren!

J

Takk!  :skitbra:

Synes det ble ganske bra selv. Ikke er det vanskelig å få til heller.
Sendte inn et liknende brygg til flaskekonkurransen, men det ble dømt nord og ned...
Ut fra kommentarene fra dommerne kan det virke som det var en infisert flaske som ble åpnet...  :eek:
 
Ang vekt kaffe pr liter øl :)
Ein dobbel espresso pr halvliter øl, tilsvarer i mitt tilfelle 44 gram kaffe/ liter!!
I eit svakt øyeblikk meinte eg at enkel espresso burde vera tilstrekkelig; altså 22 gram kaffe /liter.
På Jæren er Gründer mottoet "Gi gass"!
Merk at begrepet "kald kaffe" får gjenklang.

Likevel : Kven trur at Mikeller driv i typerett bransje?
Eg haurde en gong at han hadde beskrive humlemengde som i produsentens berekning gjekk over Richters skala.
Kommentaren skulle muligens ha vore : "Det er mulig at det er litt mykje?"
1000 IBU bør inspirera, sjølv om seksuell legning muligens får seg ein knekk :idea:
 
Ho hoii ... då leder eg med 14-1 på Martinsen sitt forslag
og 6-1 i forhold til kva Gahr meiner Mikeller bruker.
Og folk tykkjer det er stas :skitbra:
 
Vi brukte et kalduttrekk av 400g espressobrent kaffe til vår kaffestout. Det ble mye kaffesmak, og en knallgod stout utav det! Etter en stund begynte kaffesmaken å tape seg, ølet fikk litt preg av gammel, sur kaffe. Skal prøve nykvernet kaffe i sekundærgjæringskaret på vår neste kaffestout, hvis dette fungerer like bra eller bedre synes jeg det er å foretrekke. Dette virker litt enklere, og en slipper jo å vanne ut ølet. Skulle gjerne hatt en løsning på den dårlige holdbarheten, får se om denne metoden hjelper på det.
 
Skulle flaske min Oatmeal Espresso Stout i dag og sendte en mail til Mikeller-Mikkel ang. mengdeforhold. Fikk følgende svar:

"Hej Kim

Sorry, jeg ikke har vendt tilbage - har meget meget travlt.

Til vores øl med kaffe bruger vi ikke espresso, men stempelkande. Til 50 liter brugte vi i sin tid: 1 stempelkande med 0,8 liter vand i 75 gram kaffebønner.

KH
Mikkel"

Han beklaget seg for å ikke ha svart kjappt nok på en søndag, en søndag. Fantastisk mann.

Endte opp selv med å bruke 4 espressoshots til 17,5l øl. Føler jeg tok litt hardt i da det var en del kaffesmak i stouten allerede. Vil kaffesmaken avta når de andre smakene i ølen vokser? Tenker på flaskegjæring og modning.
 
Ein liten oppfriskning her etter mine "ekstremuttalelser" om at eg hadde bruka ein dobbel espresso pr halvliter.
Nøgne Ø vurderinga gav meg lite kreditt for dette forsøket.
Det kan eg vel skjøna. :)
(Kald kaffe?)

Likevel: Eg har berre nokre få flasker att og gruer meg til ikkje å ha nokon att å dela med gode vener ................
Eg hadde alt for lite med ned til NØ, og gjekk av den grunn glipp av medbryggar kommentarer. Tabbe!
Dette skuldast at eg berre hadde 18 halvlitrar av kvar variant. Desse gjekk til Kaffemannen, Cardinaløvingar, Medgangøvingar og til personleg utvikling!

Ellers var evalueringa på NØ super som alltid.
Kona til Kjetil hadde laga fantastisk mat !!!! Eg gløymte å takka!
Om nokon kjenner henne : Sei "superfantastisk"!
Ellers er skal NØ og Kjetil ha stor ære for å halda "heimebrygger" dagar. Det må vera ganske slitsamt :)
 
Sitter med siste nummer av BYO foran meg og de har to oppskrifter for Coffee Beer Recipes:

Alt1:
73 g freshly roasted coffee (coarsely ground)
Lag kaldextrakt  over natten, basert på en liten del av ølet tatt rett før slutten på primary fermentation. Tilsett alt, inklusiv gruten. la det gjære ferdig før det tappes opp.

Alt2:
85 g mørk roasted, rett før flasking. Bruk presskanne og vann på 93 C, trekk i 8 minutter. Hell kaffen i fatet eller i et gjæringsspann og tapp ølet over.
 
Hva er siste konsensus om mengden kaffe pr liter stout?
Vi brygget i dag en batch på 100 liter stout (OG 1058 og 41 IBU) med ganske mye mørk malt i oppskriften (5 % roasted barley, 2,5% sjokolademalt og 3 % kaffemalt). Prøvesmakingen av vørteren viste at vi har tatt kraftig i, men det kan bli godt. Med så kraftig utgangspunkt (og noe kaffesmak fra kaffemalten) bør vi kanskje være litt forsiktige med kaffetilsetningen for å ikke overdrive det hele. Vi har uansett tenkt å tynne vørteren med 10 prosent vann når stormgjæringen er over for å dempe litt på den røstede smaken og ende opp på rundt 5,5 % alkohol. Og det er i den fasen vi vil tilsette litt kaldtraktet kaffe - men ikke for mye.
Ut fra diskusjonen ovenfor om bl.a. Mikkelers kaffestout finner jeg alt fra 1 g. kaffe pr. liter til 7 g. pr liter, og andre har dratt til med enda mer. Hva er erfaringene?
 
Mikkeller bruker vel 75g på 20 liter, ser ut som det er standarden
Selv brukte jeg 37g Colobiansk Julekaffe som jeg lot trekke 7 min i 1,5 dl vann og
satte til en 10 liter Mikkeller klone på femte dagen
På meg virker det ikke som ekstremt mye kaffe
 
Slik gikk det med vår første kaffestout:
Vi fikk ut 100 liter ferdiggjæret brygg. Utgangspunktet var 28 kilo malt hvor i ca 10 prosent var røstede maltsorter (sjokolade, kaffemalt og roasted barley). Dry English Ale (WLP007). OG ble 1058 som gjæret ned til 1016. (Den litt dårlige utgjæringen skyltes for høy mesketemperatur p.g.a. feiljustert termometer). Vi brukte 400 gram Java-kaffe som ble kjøpt og ferskmalt (som "kokekaffe") på Ultra. Kaffeen ble blandet ut i 10 liter vann som ble satt kaldt i 48 timer før det ble fordelt i gjærbøttene rett før tapping. Etter to-tre dager under CO2-trykk er smaken nydelig! Kraftig røstet preg med tydelig kaffepreg, og ganske tørr. Vellykket!
 
Fortsetter heller på denne 2 år gamle tråden fremfor å lage en ny.
Forsøker meg på en kaffestout til helgen. Jeg kaldtrekker den mørke malten 500g Chocolate Malt og 500g Roasted Barley dagen før.
Tanken var å kaldtrekke en del av kaffen (Royal Malabar fra kaffebrenneriet) sammen med maltet og tilsette dette de siste 10 minuttene.

Videre tenker jeg å tilsette fersk espresso (den klassiske blandingen fra kaffebrenneriet) når den flyttes til serveringsfat.

Det brygges 25L med OG: 1.072 og IBU: 55. Er det noen som har formeninger om hvilke mengder kaffe jeg burde legge meg på ?
Jeg går etter et tydelig kaffipreg, men en viss balanse burde vedlikeholdes.
 
Fortsetter heller på denne 2 år gamle tråden fremfor å lage en ny.
Forsøker meg på en kaffestout til helgen. Jeg kaldtrekker den mørke malten 500g Chocolate Malt og 500g Roasted Barley dagen før.
Tanken var å kaldtrekke en del av kaffen (Royal Malabar fra kaffebrenneriet) sammen med maltet og tilsette dette de siste 10 minuttene.

Videre tenker jeg å tilsette fersk espresso (den klassiske blandingen fra kaffebrenneriet) når den flyttes til serveringsfat.

Det brygges 25L med OG: 1.072 og IBU: 55. Er det noen som har formeninger om hvilke mengder kaffe jeg burde legge meg på ?
Jeg går etter et tydelig kaffipreg, men en viss balanse burde vedlikeholdes.

LITT(!) seint svar, men er i samme situasjon som deg. Skal flaske en kaffestout neste helg. OG 1.071. IBU 54. Jeg har aldri gjort dette før, men etter litt lesing her og der vil jeg prøve på følgende:
7 fjell bruker 0.14dl espresso per liter øl i sin morgenstemning. Dette gir 3.5dl i en 25L batch. Jeg har lyst på en enda mer utpreget kaffesmak på min og sikter meg derfor inn på 0.2dl per liter, noe som gir 5dl espresso. Ifølge denne siden inneholder den perfekte espressoshot mellom 7-9g kaffe og er på 1oz (0.3dl). Min stout trenger derfor 17shots x 8g bønner = 136g kaffe. Synes mengden høres fornuftig ut, men tar GJERNE imot innspill.

PS: Skal ikke kaldtrekke kaffen. Tilsetter ferske shots rett i gjæringsbøtta sammen med sukkerlake ved flasking
 
Jeg endte opp med å kaldtrekke den mørke malten sammen med 150 g kaffe i 24 timer. Dette tilsatte jeg resten av vørteren ved 10 min gjenstående kok.

Videre tilsatte jeg 200 mL fersk espresso til et 19L fat før jeg tappet over.

Jeg vil si at kaffepreget er der jeg vil ha det. Tydelig smak av kaffe, men ikke for mye. Veldig lite bitterhet fra kaffe. Jeg flasket også noen flasker ved siden av uten tilsatt espresso. Jeg foretrekke egentlig den i større mengder. Mer maltpreg men med et fint hint av kaffe. Jeg vil si at min maltbase ble litt for tynn for 200 mL espresso. Det er mulig jeg gjør et forsøk til med flaka bygg i et forsøk på å bygge litt munnfølelse.
 
Tilbake
Topp