Kalibrering av alkoholtermometer

Jeg har nylig sjekket mitt termometer som er et enkelt og rimelig laboratorietermometer fra Widder i Tyskland (kjøpt på apotek). Det viser ganske riktig eksakt 0 grader C i isvann, men i kokende vann kun 99 grader C. Det har 1/2-gradsinndeling.

Noen som har vært borti dette? Er det lufttrykket som spiller inn? Er termometeret feks innstilt på "normaltrykk" (1013 millibar)? Det kunne jo vært rimelig. Eller er det en feil jeg bør ta hensyn til?

Jeg bor ca 15 meter over havet.
 
Trur at høde over havet har ein viss innverknad på kokepunktet. Sjølv bur eg 470 meter over havet og vatn kokar på mellom 98 og 99 grader. Har testa dette mot fleire thermometer. Dersom du kjenner bryggeutstyret ditt så er ikkje dette så vesentleg etter min meining. Du vil etter kvart finna fram til din "optimale" mesketemperatur for ditt "bryggeri"
 
Morten Kielland skrev:
Jeg har nylig sjekket mitt termometer som er et enkelt og rimelig laboratorietermometer fra Widder i Tyskland (kjøpt på apotek). Det viser ganske riktig eksakt 0 ºC i isvann, men i kokende vann kun 99 ºC. Det har ½-gradsinndeling.

Noen som har vært borti dette? Er det lufttrykket som spiller inn? Er termometeret feks innstilt på "normaltrykk" (1013 millibar)? Det kunne jo vært rimelig. Eller er det en feil jeg bør ta hensyn til?

Jeg bor ca 15 meter over havet.

Kalibreing skjer stort sett ved 20 grader og normaltrykk, 1013,25 millibar, for hver ca. 300 meter over havet eller ca. 30 millibar går kokepunktet ned 1 grad. Så hvis lufttrykket ikke var mer en ca. 980 millibar ville kokepunktet vert 99 grader.
Går du under havet eller dypt i kokekjelen skjer det motsatte, kokepunktet blir godt over 100 grader, 104,25 grader i min kjele.
 
Tilbake
Topp