Modifisering av netthandel 60 liter koker

Jeg har en netthandel 60 liter koker som jeg kjøpte for ca 8 måneder siden. Som de fleste vet som har koker fra netthandelen så er det vanskelig å holde jevn temperatur. Det betyr at mesking er en utfordring da temperaturen kan vandre opp og ned. Det samme med låsing av sukkerprofilen. Koking er ingen problem.

Har lest poster hvor folk har revet ut elektronikken og erstattet med PID som Sestos og PT100 måler. Vet ikke helt om jeg ønsker å gjøre dette. Jeg har isolert kokeren med liggeunderlag, men temperaturen er ikke nok stabil.

1) Anbefaling til separat meskeutstyr? Bør være enkelt og greit og kunne kjøpes i Norge. Å holde mesketemperaturen i en kjøleboks er vel enkelt, men hvordan kommer man da opp til 78 grader for å låse sukkerprofilen?

2) Kokeren har to varmeelementer. Hvis det var mulig å justere strøm inn til 1000W elementet kan jeg kontrollere varmen mye bedre. Forslag til løsning? Jeg trenger også et nøyaktig termometer som jeg mer eller mindre har montert inne i kokeren. Steketermometer ville ha vært ideelt. Forslag?
 
1) Anbefaling til separat meskeutstyr? Bør være enkelt og greit og kunne kjøpes i Norge. Å holde mesketemperaturen i en kjøleboks er vel enkelt, men hvordan kommer man da opp til 78 grader for å låse sukkerprofilen?
QUOTE]/

Du kan tilføre X antall liter kokende vann for å få temperaturen til å stige i fra mesketemperatur og opp til 78 grader.
Denne kalkulatoren kan for eksempel benyttes ( additional rests / infusions ) : https://www.brewersfriend.com/mash
 
Hvis det var mulig å justere strøm inn til 1000W elementet kan jeg kontrollere varmen mye bedre. Forslag til løsning? Jeg trenger også et nøyaktig termometer som jeg mer eller mindre har montert inne i kokeren. Steketermometer ville ha vært ideelt. Forslag?

Hvis du skal styre kun ett av elementene kommer du ikke utenom en omfattende ombygging. Da er det nok like greit å ta ut alt og begynne på nytt med ekstern pid/effektstyring.


Jeg trenger også et nøyaktig termometer som jeg mer eller mindre har montert inne i kokeren. Steketermometer ville ha vært ideelt. Forslag?

Det kommer an på om du mener i vørteren eller i mesken. Er det i vørteren er det sikkert mulig å sette inn en thermowell under maltkurven. Er det i mesken, er det vanskelig å ha noe permanent, men det er jo i mesken man helst vil måle. Jeg har bygget en enkel wifi-måler med to lange themowell festet i en skjærefjøl som jeg bare legger over maltkurven og som er enkel å fjerne når jeg skal røre.

33965580_10156338910373396_104008323904307200_n.png
 
Tilbake
Topp