Kan det være sekundærgjæring selv om det ikke "plopper" ?

permm

Jeg er temmelig fersk på ølbrygging, men har lest litt. I bruksanvisningen som fulgte med bryggekjelen står det at når det er mer enn 4 minutter mellom "ploppene" i gjærlåsen er gjæringen ferdig og man kan tappe på flaske. I boka "How to brew" av John J. Palmer står det på den annen side at gjæringen (ale gjær) bør få holde på i 2 uker for at sekundærgjæringen skal få gjort sitt. Da lurer jeg på om brygget bør stå i 2 uker, selv om det ikke kommer livtegn fra gjæringskaret lenger
?

Glem plopping fra gjærlåsen først som sist. For de fleste gjærtypene, ale that is, er to uker et fint utgangspunkt. Du kan måle gravity, SG/FG, når det har stått der i 10 dager til to uker, og se om det stemmer sånn noen lunde med det som oppskriften sier.

Som ole sa. Drit i alt hvor det står at du skal bruke plopping som en indikasjon. Hvis lokket ikke er 100% tett så siver det ut co2 andre steder.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Ole Mørkved skrev:
Glem plopping fra gjærlåsen først som sist. For de fleste gjærtypene, ale that is, er to uker et fint utgangspunkt. Du kan måle gravity, SG/FG, når det har stått der i 10 dager til to uker, og se om det stemmer sånn noen lunde med det som oppskriften sier.

+1 :ilike:

Takker så mye for svar.

Tenkte jo at det må være slik, at det ikke kan være avgjørende at det plopper i gjærlåsen. Så den lærdommen (fra Beer Brew) er altså vranglære !! Gjærsoppen driver jo med annet enn å produsere alkohol + karbondioksyd !

Da forstår jeg det slik at spesifikk vekt er en bedre indikator på om gjæringen er ferdig, slik at når SG har stabilisert seg og ikke faller mer, er gjæringen fedig.

permm skrev:
Takker så mye for svar.

Tenkte jo at det må være slik, at det ikke kan være avgjørende at det plopper i gjærlåsen. Så den lærdommen (fra Beer Brew) er altså vranglære !! Gjærsoppen driver jo med annet enn å produsere alkohol + karbondioksyd !

Da forstår jeg det slik at spesifikk vekt er en bedre indikator på om gjæringen er ferdig, slik at når SG har stabilisert seg og ikke faller mer, er gjæringen fedig.
permm skrev:
Takker så mye for svar.

Jess. Men dette kan gå i løpet av noen få dager. Så det er ikke nødvendigvis kjempelurt å flaske rett etter dette da gjæren renser opp i avfallstoffene de har laget under gjæringen. Dette kan ta noen ekstra dager. Søk etter Diacetyl f.eks, som ofte er et tema som dukker opp hvis man brygger lagere.

Tilbake
Topp