Kan disse 2 gjærtyper brukes i sammen

Vet at det ikke er samme type men kan de brukes i samme brygg da jeg ikke har nok av noen av dem.

Jeg har WLP380 2 stk og Wyeast 3944 3 stk og skal brukes til et 50 liter med Belgisk Wit, er dette mulig.

Skal brygges i morgen så det er ikke mulig med starter.
 
Jeg er ikke mest erfarne bryggeren og det er sikkert andre som har bedre svar. Men hva sier mrmalty. Tenker da på OG også sluttvolum? Eller tenker du mer i forhold til blandingen av gjærtyper?
 
Jeg hadde heller blandet dem og fått riktigere antall gjærceller enn å underpitche med den ene alene. Hvor gamle er de? 3944'en er morsom og legger seg som et teppe av gjær på toppen mot slutten av gjæringa.
 
Jeg personlig ville også bare brukt den blandingen av gjær typer også blir det et greit eksperiment :)
Synes å ha lest at Chris White fra whitelabs oppfordrer folk til å eksperimenter med blanding av gjærtyper.

Ser at folk er veldig flinke til å eksperimentere med malt og humle, men ikke med blanding gjærtyper......hvorfor det egentlig? 
 
Hvis man slipper i to ulike (under)arter (to ulike gjærstammer) med samme økologiske nisje (begge spiser maltose), vil den ene, best tilpassede arten utkonkurrere den andre over tid. Usikker på om dette vil ha noe som helst å si i en såpass rask prosess som gjæring av 50L øl, men i teorien vil den ene stammen bukke under og den andre dominere.

Dermed vil det da i teorien ikke nødvendigvis fungere så bra med to ulike gjærstammer. Praksis er jo en helt annen sak. Prøv!
 
Tilbake
Topp