Jeg vil veldig gjerne i gang å brygge Lagere, men hvor lang holdbarhet har egentlig en hjemmelaget øl, jeg bruker oksigenabsorberende korker på flasker,, men ikke noe co2 eller noe. En lager skal jo gjerne lagre i noen mnd....
Hvis du har noenlunde kontroll på oksygen i prosessen går det veldig fint.Jeg vil veldig gjerne i gang å brygge Lagere, men hvor lang holdbarhet har egentlig en hjemmelaget øl, jeg bruker oksigenabsorberende korker på flasker,, men ikke noe co2 eller noe. En lager skal jo gjerne lagre i noen mnd....
Hvor lang tid er det snakk om?Hvis du har noenlunde kontroll på oksygen i prosessen går det veldig fint.
Jeg vil veldig gjerne i gang å brygge Lagere, men hvor lang holdbarhet har egentlig en hjemmelaget øl, jeg bruker oksigenabsorberende korker på flasker,, men ikke noe co2 eller noe. En lager skal jo gjerne lagre i noen mnd....
1 år gammel pils er nok ganske vond og oksidert. Et par uker kaldt holder. Om du har kontroll på prosesssen din...
Hvis 1 år gammel pils smaker som du sier har en definitivt ikke kontroll på prosesser ihvertfall 1 år er null problem på pils på fat ihvertfall
Har du vært nøye i prosessen, er det ikke noe problem å lagre pils i ett år. Sikkert lenger også, men det blir jo gjerne tomt før det går så lang tid.
Jeg mener man alltid må la pilsen (og andre lagere) få tid til å kaldmodne (”lagering” – ja, det er der navnet kommer fra) i 4-6 uker. Det er noen skarpe kanter (det som heter ”green beer” på engelsk) som må få tid til å slipes bort.
Hvis 1 år gammel pils smaker som du sier har en definitivt ikke kontroll på prosesser ihvertfall 1 år er null problem på pils på fat ihvertfall
@msevland Jeg snakker ikke kun om egen pils . Jeg vil si at det her gjelder all kommersiell pils og hjemmebrygger pils jeg har smakt. Så jeg tar rett og slett og drar alle under en kam. Men det er selvfølgelig forskjeller i alt. Men på generelt grunnlag får jeg ikke dårlig samvittighet av å hevde det jeg gjør .
Urquell på boks smaker da høgg uansett?Til og med 1 år gammel Pilsner Urquell (på boks) smaker høgg.
Ikke enig. Har nettopp testet dette, og hurtigmetoden trenger også lagering. Hurtigmetoden sammenlignet med ”standard” gjæringsforløp for lagerHvis du gjærer på tradisjonell måte bør Lager lagres noe for å unngå usmak, dersom en gjærer f.eks som beskrevet i artikkelen limt inn fra Bryggselv slipper du det.
Hvor lenge du kan lagre er bare å finne utav selv egentlig. Popp en flaske i måneden til du kjenner den ikke er god "nok" for deg og der har du makstiden din (så gir du bort resten til en av - skal du tømme ut øl? - vennene dine). Dette varierer fra brygger til brygger som du ser på kommentarene.
Det som ikke er beskrevet i artikkelen er gjæring under trykk. Altså bruke Fermzilla eller lignende, la det gjære under trykk og overføre med mottrykk til flaske eller fat. Det er vel metoden som er mest lik proff opplegg og burde gi lengst holdbarhet etter sigende. At det gir kjappest drikkbarhet er garantert det har jeg bevitnet.
Personlig har jeg ikke lager eller pils lagret over tid det er ferskvare for meg så jeg har null erfaring med det, Juleøl, Quad, Winter Warmer, Old Ale, Imp Stout osv lagrer jeg og de blir ofte bedre over tid (utvikler mer komplekse smaker).
Her er artikkelen Den beste metoden for gjæring av lager - Bryggselv Blogg
Ikke enig. Har nettopp testet dette, og hurtigmetoden trenger også lagering. Hurtigmetoden sammenlignet med ”standard” gjæringsforløp for lager
Er man pirkete (og litt kverulerende) er øl som ikke gjennomgår en lageringperiode per definisjon ikke lagere. Navnet peker jo direkte på denne modningsperioden.
Metoden i seg virker bra – jeg er spent på om ølene tåler lagring like godt som ”vanlige” pilsnere. Noen har antydet at de forfaller raskere.Ja jeg leste det og har rettet mitt innlegg i etterkant. Jeg har ikke prøvd det selv så det er en påstand som Bryggselv har og du har testet og funnet det ikke stemmer. Veldig interessant lesning i innlegget ditt