Kan jeg lage Lagere?

Jeg vil veldig gjerne i gang å brygge Lagere, men hvor lang holdbarhet har egentlig en hjemmelaget øl, jeg bruker oksigenabsorberende korker på flasker,, men ikke noe co2 eller noe. En lager skal jo gjerne lagre i noen mnd....
 
Jeg vil veldig gjerne i gang å brygge Lagere, men hvor lang holdbarhet har egentlig en hjemmelaget øl, jeg bruker oksigenabsorberende korker på flasker,, men ikke noe co2 eller noe. En lager skal jo gjerne lagre i noen mnd....
Hvis du har noenlunde kontroll på oksygen i prosessen går det veldig fint.
 
Nå er jeg på gyngende grunn med synse og mene :)
Men jeg mener å ha hørt at 1 år på pils og annet lyst øl, og 2-3 år på mørkere (maltdrevet) øl.
IPA er mer ferskvare.Med Whirlpool og tørhumling så ca. 6 mnd, da forsvinner mye av lukt og smak og du sitter igjen med bitterheten fra humla.
Lagde en undergjæret pils, og sparte ei flaske i litt over 1 år, og den var fortsatt god. Jeg har ikke holdt på så lenge at jeg har fått testet mørkt øl enda :p
 
1 år gammel pils er nok ganske vond og oksidert. Et par uker kaldt holder. Om du har kontroll på prosesssen din...
 
Jeg vil veldig gjerne i gang å brygge Lagere, men hvor lang holdbarhet har egentlig en hjemmelaget øl, jeg bruker oksigenabsorberende korker på flasker,, men ikke noe co2 eller noe. En lager skal jo gjerne lagre i noen mnd....

Tenker du f.eks. pils, så er det ikke noe problem å drikke den ganske fersk. Du ikke brygge den på den tradisjonelle måten, med lang kaldlagering før du tapper. Det viktige er at hovedgjæringa får foregå ved lav temperatur. Når den går mot slutten, kan du sette opp temperaturen gradvis, og la ølet modne ved en høyere temperatur ei ukes tid eller to.

Jeg gjør det, flasker og lar flaskene karboneres i romtemperatur. Så går de i kjøleskap, og der kan de holde seg godt i flere måneder. De vinner noe på å få stå litt, men kan godt drikkes fra dag 1. Kanskje er de best etter et halvår, men så begynner nedturen. Som @jab sier så er de sannsynligvis lite hyggelige når de er blitt et år gamle. Men NB: Dette er min erfaring.

Så ja, hjemmebrygg er ferskvare, med unntak av en del sterkt, og særlig mørkt og sterkt, øl.
 
Sist redigert:
1 år gammel pils er nok ganske vond og oksidert. Et par uker kaldt holder. Om du har kontroll på prosesssen din...

Hvis 1 år gammel pils smaker som du sier har en definitivt ikke kontroll på prosesser ihvertfall :p 1 år er null problem på pils på fat ihvertfall
 
Har du vært nøye i prosessen, er det ikke noe problem å lagre pils i ett år. Sikkert lenger også, men det blir jo gjerne tomt før det går så lang tid.

Jeg mener man alltid må la pilsen (og andre lagere) få tid til å kaldmodne (”lagering” – ja, det er der navnet kommer fra) i 4-6 uker. Det er noen skarpe kanter (det som heter ”green beer” på engelsk) som må få tid til å slipes bort.
 
Hvis 1 år gammel pils smaker som du sier har en definitivt ikke kontroll på prosesser ihvertfall :p 1 år er null problem på pils på fat ihvertfall

Synes du er litt hard nå. Du kan ikke få flasket uten å få blandet inn noe oksygen om du gjør det på vanlig måte uten bruk av CO2. Men du kan begrense skaden.

Jeg tror vi snakker om litt ulike idrettsgreiner her: Fat m. kunstig karbonering vs. flasking med naturlig karbonering. Nå har jeg vel faktisk aldri fått testa pilsen etter 1 år. Jeg har akkurat drukket noe som er ca. et halvt år, og den er fin fremdeles, men jeg venter faktisk ikke at den skal holde et år.

Har du vært nøye i prosessen, er det ikke noe problem å lagre pils i ett år. Sikkert lenger også, men det blir jo gjerne tomt før det går så lang tid.

Jeg mener man alltid må la pilsen (og andre lagere) få tid til å kaldmodne (”lagering” – ja, det er der navnet kommer fra) i 4-6 uker. Det er noen skarpe kanter (det som heter ”green beer” på engelsk) som må få tid til å slipes bort.

Du får slipt av ganske mye når du modner ved høyere temperatur. Men jeg skal gå med på at det skjer positive endringer videre, etter at jeg har flasket, latt ølet karbonere i flaskene i romtemperatur, og til slutt plassert dem i kjøleskap. Likevel, jeg har ingen problemer med å drikke ganske fersk pils.

Jeg hadde problemer med hydrogensulfid i det jeg brygget av pils og lignende i vinter - og det har lagringen hjulpet på. Men det tar lang tid.
 
Hvis 1 år gammel pils smaker som du sier har en definitivt ikke kontroll på prosesser ihvertfall :p 1 år er null problem på pils på fat ihvertfall

Pils er ferskvare. 1 år gammel pils er ikke godt. Om jeg får valget mellom å drikke 1 måned gammel pils kontra 1 år er valget klart. Og det tror jeg det hadde vært for de fleste om de fikk smake begge deler, med mindre man har sære interesser. Det er ikke vin vi driver med her gutter. Til og med 1 år gammel Pilsner Urquell (på boks) smaker høgg. Og det er nok noen som har kontroll på prosessene sine.

Det eneste ølet som egner seg godt for langtids lagring (over et halvt år) i mine øyne er surøl, og da ordentlig surøl med bakterier og gjær på flasken.
 
Det blir helt feil å være bastant på dette punktet. Selv om @jab sin er best fersk, betyr det ikke at @Holmentoppen sin ikke er best etter 2-3 mnd. Vi brygger individuelt - på forskjellig utstyr - med variasjoner i prosess.
Jeg mener dere alle har rett - mht det ølet dere selv brygger. Dere har trolig alle litt feil når dere omtaler øl dere ikke selv har brygget eller smakt :)
 
@msevland Jeg snakker ikke kun om egen pils :). Jeg vil si at det her gjelder all kommersiell pils og hjemmebrygger pils jeg har smakt. Så jeg tar rett og slett og drar alle under en kam. Men det er selvfølgelig forskjeller i alt. Men på generelt grunnlag får jeg ikke dårlig samvittighet av å hevde det jeg gjør :rolleyes:.
 
@msevland Jeg snakker ikke kun om egen pils :). Jeg vil si at det her gjelder all kommersiell pils og hjemmebrygger pils jeg har smakt. Så jeg tar rett og slett og drar alle under en kam. Men det er selvfølgelig forskjeller i alt. Men på generelt grunnlag får jeg ikke dårlig samvittighet av å hevde det jeg gjør :rolleyes:.
… jeg vil forsvare din rett til å si det... men...
Det vil være underlig om Holmentoppen kan vinne NM med øl brygget på hans metode og lagering dersom du har rett...
 
Jeg vil veldig gjerne i gang å brygge Lagere, men hvor lang holdbarhet har egentlig en hjemmelaget øl, jeg bruker oksigenabsorberende korker på flasker,, men ikke noe co2 eller noe. En lager skal jo gjerne lagre i noen mnd....

Etter å ha lest gjennom egne og andres innlegg her, ender jeg opp med at det første svaret du fikk - fra @erikraude - er det beste. Enkelt og greit. Egen erfaring tilsier at det holder ganske bra med "noenlunde kontroll" på oksygen i prosessen, dvs. tappeprosessen. Jobb hardt med å unngå all plasking, og du kommer langt.
 
Hvis du gjærer på tradisjonell måte bør Lager lagres noe for å unngå usmak, dersom en gjærer f.eks som beskrevet i artikkelen limt inn fra Bryggselv slipper du det. (sies det- kjenner ikke til det, og det er en artikkel på forumet som sier det fremdeles må lagres 6 uker i etterkant for å få ølet perfekt)

Personlig bruker jeg samme gjæring som Brooklyn Lager sies å benytte. Pitch på 13 kjøl til 11 og når gjæring avtar øk til 16 over 48 timer og når ferdig utgjæret kjøl til 2,2 grader etter å stå i 2,2 i 1 uke tørrhumle og hold 10 dager til så tapp på fat og lagre i 6 uker så er det bare å pøse ned. Det blir aldri gammelt hos meg vertfall.

Hvor lenge du kan lagre er bare å finne utav selv egentlig. Popp en flaske i måneden til du kjenner den ikke er god "nok" for deg og der har du makstiden din (så gir du bort resten til en av - skal du tømme ut øl? - vennene dine). Dette varierer fra brygger til brygger som du ser på kommentarene.

Det som ikke er beskrevet i artikkelen er gjæring under trykk. Altså bruke Fermzilla eller lignende, la det gjære under trykk og overføre med mottrykk til flaske eller fat. Det er vel metoden som er mest lik proff opplegg og burde gi lengst holdbarhet etter sigende. At det gir kjappest drikkbarhet er garantert det har jeg bevitnet. Nå kommer snart fermzilla 55 liter ut og da går jeg nok over til trykkgjæring for lager

Personlig har jeg ikke vanlig lager lagret over tid det er ferskvare for meg så jeg har null erfaring med det, Juleøl, Quad, Winter Warmer, Old Ale, Imp Stout osv lagrer jeg og de blir ofte bedre over tid (utvikler mer komplekse smaker).

Her er artikkelen som er bestridt her på forum, men hvorfor ikke prøve selv? Den beste metoden for gjæring av lager - Bryggselv Blogg
 
Sist redigert:
Hvis du gjærer på tradisjonell måte bør Lager lagres noe for å unngå usmak, dersom en gjærer f.eks som beskrevet i artikkelen limt inn fra Bryggselv slipper du det.

Hvor lenge du kan lagre er bare å finne utav selv egentlig. Popp en flaske i måneden til du kjenner den ikke er god "nok" for deg og der har du makstiden din (så gir du bort resten til en av - skal du tømme ut øl? - vennene dine). Dette varierer fra brygger til brygger som du ser på kommentarene.

Det som ikke er beskrevet i artikkelen er gjæring under trykk. Altså bruke Fermzilla eller lignende, la det gjære under trykk og overføre med mottrykk til flaske eller fat. Det er vel metoden som er mest lik proff opplegg og burde gi lengst holdbarhet etter sigende. At det gir kjappest drikkbarhet er garantert det har jeg bevitnet.

Personlig har jeg ikke lager eller pils lagret over tid det er ferskvare for meg så jeg har null erfaring med det, Juleøl, Quad, Winter Warmer, Old Ale, Imp Stout osv lagrer jeg og de blir ofte bedre over tid (utvikler mer komplekse smaker).

Her er artikkelen Den beste metoden for gjæring av lager - Bryggselv Blogg
Ikke enig. Har nettopp testet dette, og hurtigmetoden trenger også lagering. Hurtigmetoden sammenlignet med ”standard” gjæringsforløp for lager
Er man pirkete (og litt kverulerende) er øl som ikke gjennomgår en lageringperiode per definisjon ikke lagere. Navnet peker jo direkte på denne modningsperioden.
 
Ikke enig. Har nettopp testet dette, og hurtigmetoden trenger også lagering. Hurtigmetoden sammenlignet med ”standard” gjæringsforløp for lager
Er man pirkete (og litt kverulerende) er øl som ikke gjennomgår en lageringperiode per definisjon ikke lagere. Navnet peker jo direkte på denne modningsperioden.

Ja jeg leste det og har rettet mitt innlegg i etterkant. Jeg har ikke prøvd det selv så det er en påstand som Bryggselv har og du har testet og funnet det ikke stemmer. Veldig interessant lesning i innlegget ditt
 
Ja jeg leste det og har rettet mitt innlegg i etterkant. Jeg har ikke prøvd det selv så det er en påstand som Bryggselv har og du har testet og funnet det ikke stemmer. Veldig interessant lesning i innlegget ditt
Metoden i seg virker bra – jeg er spent på om ølene tåler lagring like godt som ”vanlige” pilsnere. Noen har antydet at de forfaller raskere.
 
Tilbake
Topp