Finn Berger
Moderator
Ikke enig. Har nettopp testet dette, og hurtigmetoden trenger også lagering. Hurtigmetoden sammenlignet med ”standard” gjæringsforløp for lager
Er man pirkete (og litt kverulerende) er øl som ikke gjennomgår en lageringperiode per definisjon ikke lagere. Navnet peker jo direkte på denne modningsperioden.
Nå våkna filologen i meg, men jeg fikk roa ham ned, så han skal ikke plage oss.
Enten vi flasker eller tapper på fat, så blir jo ølet satt kaldt. Jeg går ut fra at ingen lagrer pils i romtemperatur over tid hvis de kan unngå det. Så jeg mener at det som skjer når jeg setter mine ferdigkarbonerte flasker i kjøleskap, er "lagering". (Jeg setter dem forøvrig ikke rett inn, men senker temperaturen gradvis, for ikke å sjokke gjæren i dvale.) Og det skjer jo noe med dem over tid. Så - heisann, der våkna filogen til igjen, gitt - om vi kaller ølet "drikkeklart" når det er ferdig karbonert, eller om vi reserverer den betegnelsen for ølet når det har stått kaldt noen uker, avhenger vel av hvor høye krav vi stiller/hvor tørste vi er. (Det ideelle er jo å overprodusere en stund, for så å etablere en likevektstilstand mellom produksjon og konsumpsjon, slik at man ikke tvinges til å drikke ølet før det har nådd optimum.)
Men jeg tror vi kan avmystifisere dette med lagering noe. At det skal være så veldig vanskelig å brygge pils,stemmer ikke. Det krever bare at du har tilgang til noenlunde lav og stabil temperatur. Og så, når gjæringa er ferdig, kan du behandle pilsen som et hvilket som helst annet lyst øl - som du jo uansett helst bør oppbevare kaldt.