kan man karbonere med nye tuborgflasker?

Har en del tuborgflasker, av den nye typen grønne flasker med dra-av-kork. Noen erfaringer med bruk av disse til karbonering?

Mtp at de mest sansynlig ble fylt med allerede karbonert øl ved tapping hos bryggeriet.

Har ikke så lyst på flaskebomber.

Skal flaskes i kveld så kjekt om noen gir respons.
 
Start med å sikre dig at de kapslene du har kjøpt passer til flaskene, og at de slutter tett når du har presset de på plass.

Og sørg for at dine flasker er vasket grundig med ordentlig rensemiddel, innen du heller på øl og karboneringsdrops/sukker/sukkerlake
 
Hvorvidt de ble fylt med allerede karbonert øl eller om ølet ble karbonert i flasken har forøvrig ingen betydning for hvor mye de tåler. Trykket i flasken vil være det samme.
 
Takk for kjapt svar.
Er og hjelper en kompis igang, litt surt for han om det viste seg at de 40 flaskene han hadde samlet og renset ikke kunne brukes.

@Gahr : Så det dannes altså ikke mer trykk ved naturlig karbonering, enn man trenger for å karbonere ølet. Og derfor vil det bli det samme som om det er allerede karbonert øl som fylles på flaskene?

Har blitt frarådet å bruke en type growlere til karbonering tidligere, fordi at de ikke ville tåle trykket ved naturlig karbonering.

Så har en jeg en bryggekompis som etter ett ganske greit smell måtte vaske benk, overskap, underskap og komfyren klokka to på natta. Da etter å ha brukt en Newcastle brown ale flaske som "could not handle the pressure". Vi tenkte det muligens var tynt gods pluss litt basilusker som gjorde sitt.
 
Trykket i flaskene kommer av mengden CO2 i ølet. De fleste øl har noe i nærheten av 2,5 volumer CO2 (ca. 5 g/l). Om dette kommer fra ettergjæring på flaske eller blir tilsatt før flasking er helt likegyldig. Trykket er likt, uavhengig av karboneringsmetode. Hvis du har blitt frarådet å bruke growlerne, er det antakelig fordi de er beregnet for å inneholde øl med litt lavere CO2-innhold enn normalt.
 
Jeg har med hell brukt massevis av de danske, brune "hånd-bajere" til mine øl. Aldri vært noe problem for meg.
 
Tilbake
Topp