Kan man lage sukkerlaken klar uker i forkant? (karbonering)

En litt "plagsom" ting ved flaskingen er når jeg skal lage sukkerlake som jeg tilsetter flaskene ved sprøyter på 5 ml.

Glemmer fra gang til gang hvor mye sukker/vann jeg bruker, og for enkelhetsskyld hadde det det vært deilig å ha dette klart fra før av.

Hvis jeg koker ett norgesglass, sammen med 500 ml ferdig sukkerlake, da med en konsentrasjon på 3 gram sukker per 5 ml, er det noe i veien for at har dette i kjøleskapet og henter frem når jeg trenger det?

Det vil jo være bakteriefritt etter koking, og så lenge jeg behandler det forsiktig ved uttak (sprayer lokk med starsan osv) så vil det vel ikke bli kontaminert?

Sukkerinnholdet i laken er vel også såpass høy at det skjermer for bakterie-vekst?

En litt "plagsom" ting ved flaskingen er når jeg skal lage sukkerlake som jeg tilsetter flaskene ved sprøyter på 5 ml.

Glemmer fra gang til gang hvor mye sukker/vann jeg bruker, og for enkelhetsskyld hadde det det vært deilig å ha dette klart fra før av.

Hvis jeg koker ett norgesglass, sammen med 500 ml ferdig sukkerlake, da med en konsentrasjon på 3 gram sukker per 5 ml, er det noe i veien for at har dette i kjøleskapet og henter frem når jeg trenger det?

Det vil jo være bakteriefritt etter koking, og så lenge jeg behandler det forsiktig ved uttak (sprayer lokk med starsan osv) så vil det vel ikke bli kontaminert?

Sukkerinnholdet i laken er vel også såpass høy at det skjermer for bakterie-vekst?
Det burde vel fungere det. Men en viss sjanse er det vel for at noe kan komme oppi for hver gangen du åpner og lukker, og at det kan få feste rot over tid. Hvor stor er vanskelig å si. Antagelig liten, om du er forsiktig nok.

Men hvorfor ikke bare skriv ned et sted hvor mye du bruker?

Hvis du har flere små glass slik at du bruker opp glasset per gang. Da sliper du faren for at noe skal komme oppi å få festerot. Jeg ville kokt laken i en kjele og glass/lokk i vann i en annen. Helt laken i varme glass og på med lokket. Da blir de hermetiske hvis lokka er tette. Holdet sikkert årevis.

Ps: supertipset for å forenkle den delen av prosessen: hvis du fex har 20L øl, og du vil ha 6g sukker pr liter - kok opp sukkerlaken med 120 g sukker og fex 2-3 dl vann. Så blander du sukkerlaken oppi ølet FØR du flasker. Vips så får du rett mengde sukker i hver flaske og trenger ikke i det hele tatt å tenke på hvor mye pr flaske osv, bare pass på å få rørt ut sukkerlaken ordentlig.

hva med å flaske 3 poeng unna FG, da slipper du unna alt det dillet med sukkerlake og ujamn utblanding.
Blir jo det samme som nevnt over, men jeg ville ha helt sukkeret rett i karet og ventet til gjæren hadde blandet det.

Ev. koke vann ved siden av sukkerlaken og etterfylle slik at du satt igjen med 500ml etter kok og avkjøling.

Tar sjansen på å opprette et lite sidespor i tråden.

Det er jo greit med alt som kan gjøres unna på forhånd i denne bransjen. Så hvorfor ikke koke opp sukkerlaken på forhånd, sjøl om det ikke er den største jobben. (Men den store arbeidsbesparelsen ligger i det TorsteinO sier. Skulle jeg holdt på med dosering til hver enkelt flaske, hadde jeg gått over til fat for lenge siden, tror jeg!)

Men: Kan man fikse noe annet samtidig? Er det smakstilsetninger som med fordel kan kokes i sukkerlaken? Jeg tenker kanskje særlig på vanilje - ser for meg at det å slenge ei vaniljestang oppi mens det koker, og så la den ligge i sukkerlaken et par uker, kan være en effektiv måte å få ut vaniljesmaken på? Eller blir det galt å koke?

Her trengs det antakelig kokkeekspertise:).

Innrømmer at akkurat denne latskapen har kommet meg til gode ved flere anledninger. Men gjorde det slik: sjekka hva en doserings skje med sukker veide på heroinvekta, og brukte ved øyemålet etter litt sjekking og målte ca det som tilsvarte 3g ish pr 0.5flaske med trakt rett før flasking.

Det har forøvrig gått helt fint, foruten koking eller annet av utstyr, veldig omtrentlig, men har immidlertid ikke gått feil enda. Fin karbonering.

Sist gang hadde jeg 7-8 liter stout som manglet hjem i fat, da ble det flasker etter metoden beskrevet over. Er jo for meg som bruker fat sjeldent store mengder overskudd som blir satt på flasker, men blir det mange liter uten fat må en jo ha en hurtig og enkel metode å benytte om en ikke orker å lage sukkerlake :)

Tilbake
Topp