Doseringssprøyte og sukkerlake

Drechsler

Norbrygg-medlem
Coopers 3 gram karboneringsdrops er borte fra markedet nå (de røde posene). De hvite dropsene er på ca 2 gram.
3 grams dropsene ga 2,5 vol co2 på en 0,5 flaske. 2 gram på 0,5 flaske gir 1,9 vol co2, hvilket fungerer på britiske ales, men ikke mye annet. 2 drops gir 2,85 vol co2 hvilket fungerer hovedsaklig for hveteøl og lignende.

Derfor er det på tide for oss å finne frem doseringsprøytene igjen hvis vi vil unngå omstikking av ølet.

Apotekene her i landet selger store doseringsprøyter med gradering i ml.

Her har dere en tabell for co2 nivå basert på sukkerlake konsentrasjon. Merk deg at du må korrekte mengder for at nivået skal stemme. 0,33 flasker vil ikke bli korrekt med mindre du sprøyter 3,3 ml (jeg bruker kun 0,5 flasker).

Formel for utregninger:

Liter / flaskevolum i liter x 5 = ml lake som må kokes
ml lake x gram sukker per ml lake

Eksempel utregning: 20 liter øl skal ha 2,5 vol co2 på 0,5 liters flasker

20 / 0,5 x 5 = 200 ml lake

200 x 0,6577 = 131,54 gram sukker

Tilsett 131,54 gram sukker og vann til du har mer enn 2 dl i kasserollen. Kok laken i minst 3 minutter.
Kok også rent vann i en annen kjele. Når begge kjelene har kokt i 3 minutter og blitt kjølt ned kan tilsette rent kokt vann til du har 200 ml (2 dl) lake.

NB: Husk at alt som skal i kontakt med nedkjølt lake MÅ være sterilt.

Lag gjerne litt mer lake enn du trenger (sukker er relativt billig og det er bedre å kaste litt enn å sitte der med øl du mangler lake til).
 

Vedlegg

  • Sukkerlake tabell.pdf
    28,9 KB · Sett: 118
Coopers 3 gram karboneringsdrops er borte fra markedet nå (de røde posene). De hvite dropsene er på ca 2 gram.
3 grams dropsene ga 2,5 vol co2 på en 0,5 flaske. 2 gram på 0,5 flaske gir 1,9 vol co2, hvilket fungerer på britiske ales, men ikke mye annet. 2 drops gir 2,85 vol co2 hvilket fungerer hovedsaklig for hveteøl og lignende.

Derfor er det på tide for oss å finne frem doseringsprøytene igjen hvis vi vil unngå omstikking av ølet.

Apotekene her i landet selger store doseringsprøyter med gradering i ml.

Her har dere en tabell for co2 nivå basert på sukkerlake konsentrasjon. Merk deg at du må korrekte mengder for at nivået skal stemme. 0,33 flasker vil ikke bli korrekt med mindre du sprøyter 3,3 ml (jeg bruker kun 0,5 flasker).

Formel for utregninger:

Liter / flaskevolum i liter x 5 = ml lake som må kokes
ml lake x gram sukker per ml lake

Eksempel utregning: 20 liter øl skal ha 2,5 vol co2 på 0,5 liters flasker

20 / 0,5 x 5 = 200 ml lake

200 x 0,6577 = 131,54 gram sukker

Tilsett 131,54 gram sukker og vann til du har mer enn 2 dl i kasserollen. Kok laken i minst 3 minutter.
Kok også rent vann i en annen kjele. Når begge kjelene har kokt i 3 minutter og blitt kjølt ned kan tilsette rent kokt vann til du har 200 ml (2 dl) lake.

NB: Husk at alt som skal i kontakt med nedkjølt lake MÅ være sterilt.

Lag gjerne litt mer lake enn du trenger (sukker er relativt billig og det er bedre å kaste litt enn å sitte der med øl du mangler lake til).

Standard norsk sukkerbit er 2g stykket. De er enkle og knekke i 2 så du får 3 g med 1,5stk. Dette har så langt fungert ypperlig for meg. At andre har hatt uhell med dette er selvsagt mulig.
 
Standard norsk sukkerbit er 2g stykket. De er enkle og knekke i 2 så du får 3 g med 1,5stk. Dette har så langt fungert ypperlig for meg. At andre har hatt uhell med dette er selvsagt mulig.
Er sukkerbiter å få kjøpt i butikk? Pris?
 
  • Like
Reaksjoner: vb
Så rart :) Kjenner du ingen som drikker f.eks. kaffe og som bruker sukkerbiter i denne? Har vokst opp med en far som alltid har drukket kaffe med melk og sukkerbiter. Den sukkerbitskåla var en herlig fristelse i oppveksten, og har siden blitt det for min sønn når han er på besøk hos bestefar ;)

Men, har man ikke noe forhold til sukkerbiter så er det vel kanskje slik :)
 
Sukkerbiter er noe man ha når kaffekjelen har småkokt på oljebyssa hele natta
og kjelen blir tømt for grut bare en gang pr døgn:)
Det er ikke bare øl som kan være tyktflytende og smake bittert.
 
Har ikke noe forhold til sukkerbiter nei, utenom på kaffeer og restauranter. Ingen i nær familie har hverken melk, fløte eller sukker til kaffen. Jeg trodde at man måtte på en spesialbutikk for å få det.
 
Disse skjeene ser jo ok ut, men jeg ville nok brukt spraymalt istedet for sukker pga infeksjonsfaren ved bruk av ukokt sukker...
Brukt ukokt sukker på sikkert 50 batcher og aldri hatt innfektion pga det. Minimalt med bugs som trives på rent sukker.
Btw så stiller jo ukokt spraymalt da i samme båt.
 
Disse skjeene ser jo ok ut, men jeg ville nok brukt spraymalt istedet for sukker pga infeksjonsfaren ved bruk av ukokt sukker...

Ser den men jeg har enda til gode å oppleve infeksjon etter bruk på 10+ brygg. Om man er litt nøye på å holde sukkeret avskilt fra eventuelle smittekilder og fukt så vil man nok minimere infeksjonsfaren endel. Jeg har en egen pose med sukker for bruk til brygging oppbevart i en ziplock bag.
 
Jeg bruker vanlig sukker dosert med doseringsskje fra olbrygging.no. Finner ikke disse i nettbutikken. Mener jeg betalte 15 kr for 3 skjeer for 0.33, 0.50 og 0.75. Fungerer ypperlig.
Blir det ikke mye med 4 gram sukker pr halvliter?
 
Tilbake
Topp