Doseringssprøyte og sukkerlake

Må si jeg alltid har vært skeptisk til vanlig raffinert sukker rett i flasken, men etter at dropsen endret vekt, har jeg nå kjøpt 4 sett med disse. http://www.olbrygging.no/products/maleskje-3pk
Tenker at jeg helt sikkert får gitt bort noen sett til bryggevenner til jul :)
Jeg tapper stort sett på fat, men får alltid noen få flasker i tillegg, og har derfor planer om å konvertere
 
Må si jeg alltid har vært skeptisk til vanlig raffinert sukker rett i flasken, men etter at dropsen endret vekt, har jeg nå kjøpt 4 sett med disse. http://www.olbrygging.no/products/maleskje-3pk
Tenker at jeg helt sikkert får gitt bort noen sett til bryggevenner til jul :)
Jeg tapper stort sett på fat, men får alltid noen få flasker i tillegg, og har derfor planer om å konvertere
Dropsen endret vekt. Hva mener du med det?

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Selvsagt - stikk om, lag sukkerlake med 6 gr sukker PR liter, feiler aldri, og ingenting er enklere. Samt at du blir kvitt en god klatt gørr.
 
Selvsagt - stikk om, lag sukkerlake med 6 gr sukker PR liter, feiler aldri, og ingenting er enklere. Samt at du blir kvitt en god klatt gørr.
Har brukt begge deler. Omstikking og sprøyte. Synes det går greit med begge. Men i går åpnet jeg en flaske med Solsnu klone etter en uke på karbonering. Og der var det geysir ! Fint hvitt skum med masse bobler. Ble bare et halvt glass utav den flasken. Krysser fingrene for at det ikke er flere. Åpnet en etterpå og den var perfekt,
 
Tar lengre tid, samt eksponerer ølet for unødvendig mye oksygen. Får også rettere dosering i hver flaske, enn ved omstikking.

Hvordan i allverden tar det lenger tid å veie opp X gram pr. liter i en jafs, enn å dosere til hver enkelt flaske? Jeg bruker ikke sukkerdrops fordi jeg synes det passer dårlig med den mengden kullsyre det skal være i forskjellige øltyper. Jeg prøvde det to ganger, men likte dårlig samme mengde kullsyre i en engelsk ale som i en lys pils. Karboneringsdrops gjør seg bedre i te.

Rør du ut sukkeret i en passende mengde kokende vann og har det oppi et kar til omstikking. Bruk flaskefyller slik at det fylles nedenfra og opp. Ekstremt liten sjanse for at det blir unødvendig oksygenert. At det er lettere å bomme på doseringa er også feil. Om du skal ha 2.35 gram sukker i hver flaske så skal du jaggu stå lenge og pirke for å få det rett. La oss si du skal flaske 100 flasker og du bommer med +- 0.1 gram på hver flaske. Det kan summere seg til +- 10 gram totalt og blir så godt som aldri helt korrekt. Måler du derimot alt i en jafs, så bommer du med +-0.1 gram - til sammen, fordelt på 100 flasker. Det er en feilmargin på 0.001 pr flaske. Om så du het Pablo Escobar så ville du fint tolerert en så liten feilmargin.

Har man ikke oversikt over hvor mye øl det er i gjæringskaret så slurver man spør du meg. Og uansett, om man skulle bomme med en desiliter den ene eller andre veien, så vil fremdeles avviket være langt mindre enn ved å beregne til hver enkelt flaske.
 
Coopers 3 gram karboneringsdrops er borte fra markedet nå (de røde posene). De hvite dropsene er på ca 2 gram.
3 grams dropsene ga 2,5 vol co2 på en 0,5 flaske. 2 gram på 0,5 flaske gir 1,9 vol co2, hvilket fungerer på britiske ales, men ikke mye annet. 2 drops gir 2,85 vol co2 hvilket fungerer hovedsaklig for hveteøl og lignende.

.

Er det disse du sikter til? https://www.vestbrygg.no/produkt/tilsetjingsstoff/sukker/karboneringsdrops-coopers-80stk/

Hvis dette er den "røde posen" så er den fortsatt i salg. Du sier den er på tre gram. Betyr det 3 gram rent sukker?
 
Coopers 3 gram karboneringsdrops er borte fra markedet nå (de røde posene). De hvite dropsene er på ca 2 gram.
3 grams dropsene ga 2,5 vol co2 på en 0,5 flaske. 2 gram på 0,5 flaske gir 1,9 vol co2, hvilket fungerer på britiske ales, men ikke mye annet. 2 drops gir 2,85 vol co2 hvilket fungerer hovedsaklig for hveteøl og lignende.

Derfor er det på tide for oss å finne frem doseringsprøytene igjen hvis vi vil unngå omstikking av ølet.

Apotekene her i landet selger store doseringsprøyter med gradering i ml.

Her har dere en tabell for co2 nivå basert på sukkerlake konsentrasjon. Merk deg at du må korrekte mengder for at nivået skal stemme. 0,33 flasker vil ikke bli korrekt med mindre du sprøyter 3,3 ml (jeg bruker kun 0,5 flasker).

Formel for utregninger:

Liter / flaskevolum i liter x 5 = ml lake som må kokes
ml lake x gram sukker per ml lake

Eksempel utregning: 20 liter øl skal ha 2,5 vol co2 på 0,5 liters flasker

20 / 0,5 x 5 = 200 ml lake

200 x 0,6577 = 131,54 gram sukker

Tilsett 131,54 gram sukker og vann til du har mer enn 2 dl i kasserollen. Kok laken i minst 3 minutter.
Kok også rent vann i en annen kjele. Når begge kjelene har kokt i 3 minutter og blitt kjølt ned kan tilsette rent kokt vann til du har 200 ml (2 dl) lake.

NB: Husk at alt som skal i kontakt med nedkjølt lake MÅ være sterilt.

Lag gjerne litt mer lake enn du trenger (sukker er relativt billig og det er bedre å kaste litt enn å sitte der med øl du mangler lake til).

@Drechsler, skjønner jeg deg riktig at på 0,5 liters flasker så trekker du opp 5 ml, mens på 0,33 så trekker du opp 3,3 ml? Så lenge jeg gjør dette kan jeg forholde meg til din formel?
 
Tar lengre tid, samt eksponerer ølet for unødvendig mye oksygen. Får også rettere dosering i hver flaske, enn ved omstikking.
Jeg skjønner det med oksygen, men ikke det med rettere dosering. Får man blandet laken jevnt i ølet, så burde ikke dette være noe problem i det hele tatt. Jeg har gjort det på den måten i samtlige av mine brygg, og ujevn karbonering mellom flasker i samme batch hører virkelig til sjeldenhetene (jeg kan ikke huske at jeg har opplevd det). Siden jeg har flasker av størrelse 0.33, 0.357, 0.40, 0,50 og til og med en 0.60 i ny og ne, så tror jeg sjansen hadde vært større for feil karbonering om jeg skulle passe på alle de ulike flaskestørrelsene og dosere deretter.
 
Tilbake
Topp