Kan man tilsette alkoholfrit øl gjær for å få vanligt øl?

noen spørsmål om brygging

1. Kan man tilsette gjær i alkoholfritt øl man har kjøpt i butikken for å få vanligt øl? Altså øl med en vis prosent alkohol

2. Hvordan fjærner man gjær fra ett ferdig brygget øl, slik at produktet blir klart?

3. Burde ikke brennevinsprodusentene i såfal bruke denne metoden når de lager brennevin, istedet får destilering?

Hei Gregers, og velkommen til forumet!

Litt artige spørsmål du har her, men men, jeg tror jeg kan hjelpe deg litt på vei.

1. Ikke (i stor grad) i alkoholfritt øl men riktignok i vørterøl. Vørterøl er rett og slett vørter slik vi brygger før det gjæres og hjemmebryggere bruker også vørterøl for å formere gjær til gjærstartere. Du kan gjøre følgende eksperiment:

- kjøp 3 flasker med vørterøl
- ikke kjøl dem ned men hell dem i en tom 1,5 liters flaske, f eks en brukt Farrisflaske (uten smak).
- skru korken delvis på slik at den ikke her helt stengt. ryst flasken litt slik at det begynner å skumme for å få ut litt av kullsyren
- tilsett litt tørrgjær (1/4 pose eller enda litt mindre)
- skru korken delvis på igjen. la stå ved romtemperatur i 5 dager
- skru korken fast på nå og la stå noen dager (ca 4 dager) til

Det som skjer nå er at vørterølet vil gjære. Vørteren er nemlig søt og gjæren danner om sødmen til alkohol og kullsyre.

- sett flasken stående i kjøleskapet og la stå der i en del dager. gjæren vil synke til bunns.

Ølet kan i utgangspunktet bli ganske klar. Du kan til bruk helle hele flasken forsiktig i en mugge, slik at gjærbunnen ikke hvirvles opp flere ganger.
Eksperimentet kan selvfølgelig også gjøres på mindre skala, f eks en vørterølflaske i en 0,5 liters farrisflaske.

2 Som det står oppe eller man filtrerer gjæren. hertil trenger man spesielt utstyr, fat, kullsyreflasker osv.
3 Brennevin brennes og det havner ingen gjær i sluttproduktet uansett.

Det virker som om du trenger å vite litt mer om tilberedning av øl. Sjekk oppe under 'artikler' for å finne ut en del om prosessen og spør gjerne igjen dersom du lurte på noe :).

Tusen takk for hjelpen, men jeg lurer på en noen ting om vørter eksperimentet.

Kan jeg bruke vanelig butikk gjær, ( som Idun ), elle må jeg bruke spesial gjær?

hvor lang holdbarhet har sluttproduktet?

Altså i bunn og grunn er det et eksperiment, og jeg forventer ikke noe veldig gode resultater. Men det kan være artig å prøve og man trenger ikke å skaffe noe mer enn litt vørterøl samt gjær. Jeg ville brukt tørrgjær til brødbaking.

Bare gi det et forsøk, man ser hva som skjer og kan smake på resultatet etter en stund. Men resultatet vil knapt komme i nærheten av et ordentlig brygg. Det er mye å lese på nettsiden og forumet om slike maltbrygg, og de gir godt øl som er verdt 'bryet' ;).

Er det lov å spørre om hvorfor du har lysyt til å gjære vørterøl? For eksperimentets skyld? Har en mistanke om at resultatet, uansett gjærtype, ikke blir helt bra... Men skal du ha noe som er i nærheten av drikkbart, bør du satse på en spesialgjær. Ta en titt hos noen av disse: http://www.Petit-agentur.no/, http://www.maltbua.no/ eller http://www.vinogbar.no/?gclid=CKmMrcWSwpICFQNDMAodFwlmtg. Vørterøl er laget for å drikkes som det er, og vil neppe bli særlig godt som utgjæret øl. Da er det enklere å kjøpe skikkelig øl. Eller så kan man jo lage det selv, slik en del av oss her på forumet vel gjør ;).

Ironisk nok sier munkene i munkholm-reklamen: "Det finnes ingen snarveier til godt øl"! Det er vel det eneste fornuftige de sier i den reklamen. Ellers er vel det de sier om å "avbryte gjæringen akkurat i tide" bare svada og bullshit om en annen.

Et annet interessant spørsmål er: "Kan man tilsette alkoholfritt øl SPRIT for å få vanligt øl"? Svaret burde vel gi seg selv, men spørsmålet er om vi får den samme molekylstrukturen på ølet som ved vanlig gjæring?

(Eksempelvis kan man ikke tilsette vann havsalt, og forvente å få vanlig sjøvann.)

Erlendso skrev:
"Kan man tilsette alkoholfritt øl SPRIT for å få vanligt øl?"
Var i Hedmark for noen uker siden der temaet kom på bordet. Fulgt av en flaske lettøl og litt hb. Kombinasjonen smakte forferdelig og havnet i vasken. Som du sier, det finnes ingen snarveier til godt øl ;D.

Tilbake
Topp