Kan noe ha gått galt??

Jeg har akkurat smakt på mitt 2. forsøk på pilsner, riktignok første med Speidel. Etter 14 dager på fat, smakte den tynnt og litt søtt!
Mesket på 65 grader i 45 min og 66 grader i 45 min. Brukte Saflager S-23 (som forrige gang). Primærgjæringen var over etter 5-6 dager, men jeg lot karet stå i ca 14 dager før tapping. Temp. var på 14 grader (også som forrige gang). Mener selv at rensligheten har vært god. OG var på 1.055 og SG på 1.016
Første forsøket endte opp med en pilsner som jeg syntes jeg kunne tilby gode venner. Denne må nok komme seg vesentlig før jeg bestemmer meg for å skjenke andre. Uansett hadde jeg tenkt at den skal stå til begynnelsen av desember før avgjørelse blir tatt (lagrings temperatur 5 grader), men er det noe håp om bedring da??
Har brukt pilsnermalt fra Stana (Weyermann) og Zaas humle (pellets) også dette som forrige gang.

Takknemlig for tips, gode råd og trøst!!

Paal

Hvordan humlet du ølet, og gikk alt som forventet? Pils skal jo være litt tynt.

Dersom du bruker naturlig karbonering kan det være at ikke alt tilført sukker er oppbrukt og derfor gir en søtlig smak. Ellers mener jeg å ha lest at enkelte typer infeksjoner kan gi et søtlig preg på ølet, uten at dette behøver å være løsningen. Lagerøl smaker mye bedre etter et par måneders lagring, så jeg ville latt det stå slik som du har planlagt.

Ellers ville jeg ha forsøkt å få temperaturen litt lengre ned under gjæringa. Det er vel strengt tatt ingen ting som heter "primærgjæring som er over på 5-6 dager" når man brygger lager. Det skal være ei rolig gjæring over flere uker som eventuellt kan avsluttes med en diasetylrast. 4-5 uker er vanlig. Ved et så hutrig gjæringsforløp som du har vil jeg tippe temperaturen har vært 16-17 °C i dunken, og man ender da opp med en mellomting lager/ale. Dette kan uansett være et utmerket øl  :yes:

Du har også litt lav utgjæring, ca 70%. Er du helt sikker på at ølet er helt utgjæret (også med tanke på sødmen)? Hvis så ville jeg ha sjekket termometer, oechlevekt, gjærmengde/rehydreringsrutine, beluftningsrutine av vørter. Bruker du gjærnæring?

Humlingen foregikk på vanlig måte: Bitterhumling (50 gr) i 60 min kok, smak (25 gr) i 20 min og aroma (25 gr) i 3 min. Dette er ganske likt det jeg gjorde forrige gang.
Naturlig karbonering er ikke brukt. Jeg tapper på Corneliusfat og tilsetter 2 bar m/CO 2.
Ved gjæringen, hadde jeg faktisk litt lavere temp denne gangen enn forrige gang. Jeg ser jo også at forfatterne av "Moderne hjemmebrygging" sier at de får god pilsner selv om temperaturen ikke er helt ideell. Termometeret lå oppe på gjæringstanken, og dette har jeg sjekket før. Det samme gjelder for oechleometer.
Hva gjelder utgjæring kunne den selvsagt vært noe bedre. Det som bekymrer meg imidlertid er at jeg ikke husker at smaken var såpass preget av "sødme" når det ble tappet over på fatet.
Jeg bruker ikke gjærnæring, men beluftet vørteren med brusesten og luftpumpe.

Klart man kan få meget godt øl selv ved litt for høy gjæringstemperatur på pils  :biersmile:

Jeg ser heller ingen ting spesiellt galt her, men vil anbefale gjærnæring. Ellers har du litt lengre koketid på både smak og aroma humle enn vi benytter (10 og 1 min). Men, ja, litt urovekkende hvis sødmen er kommet over tid.

Når jeg nevnte termometer tenkte jeg på mesketemperatur, men dette er vel noe man har 100% kontroll over når man tilhører Speideladelen  ;D

Forresten har noen av våre billigoechlevekter hatt en lei tendens til å forandre seg over tid. Har en teori om at den papphylsa som ligger inni kan forskyve seg, så vi sjekker de ofte.

Hvor mange liter har du brygget, og hvor høy IBU?

Jeg testet oechleometeret i rent vann før bryggingen, og det viste 1.000, altså rimelig riktig.
Det ble 20 l til gjæring og ca 28 - 30 IBU :)

Hei!  Kan få ganske rask utgjæring på lager hvis man har nok gjær og dette selv ved relativ lav temperatur.

Gjæret en juleøltype ut på 6 dager ved 11-12 grader- 15 liter øl. lagde starter med 2 pk danish lager,fersk. 1,5 liter starter.

Brukte pitching kalkulator fra mr malty.

kenneth

Da har vi litt forskjellig erfaring  ;)

Vi gjærer i fryser med tempsensor isolert mot bøtte på mellom 8 og 9 °C (vanligvis 8,5-8,7). Kan ikke si jeg har sett noen "stormgjæring", heller ei rolig plopping i 2-3 uker før det avtar (men så følger vi ikke så nøye med heller). Vi bruker anbefalt gjærmengde, og kanskje litt i overkant.

Vil ikke påstå at det vi gjør er det "rette" og eneste vei å gå for å få en god lager, men dette gir i alle fall et ganske godt øl  :biersmile:

Faktisk har vi selv ved slike gjæringsprosedyrer fått tilbakemelding på fruktige estere. Dette menere vi å spore til at ølet den gangen ikke var kjølt tilstrekkelig før gjæring, kun 12-13 °C pga høy vanntemperatur. Det er vel også slik at forskjellige gjærstammer produserer ulike mengder estere og ved litt forskjellige temperaturer.

Godt øl blir det nå uansett  :ilike:

Er første batch med flytende gjær så skal ikke være for bastant i konklusjonen min, brukte saflager før og da tok det ca 3 uker å gjære ut.
Skal prøve en ny snart får se da, ble også muligens en anelse estere i forrige øl trolig for høy temp når gjær ble tilsatt. Kjølte i kjøleskap.

Er vel kanskje derfor det gikk så fort også! Bør nok ikke gå for fort med disse lagerne heller. Synes de er vriene.

Kenneth

Ja, de er litt vriene disse lagerne, mye å holde kontroll på. Er ikke hver gang det har blitt like vellykket, selv om det alltid har blitt godt drikkelig  :klovn: Etter at vi tok i bruk "frysergjæring" har resultatet blitt bedre (synes nå vi). Det vi har plagdes litt med er å få nok smak/aroma fra humla, så jeg er spent på den vi har på gjær nå og som skal bli årets julepils  :biersmile:

Jeg ser ikke helt at disse innleggene er svar på mitt problem, bortsett fra temperaturen ved tilsetting av gjær. I mitt tilfelle, lå nok tempen på ca 20 - 22 grader.
Mitt viktigste spørsmål er om eventuell søtsmak i brygget vil forsvinne ved lang (1 - 2 mnd) lagring. Dersom ikke er det jo bare å hele det ut og sette et nytt!!

Paal

Paal J skrev:
Jeg ser ikke helt at disse innleggene er svar på mitt problem, bortsett fra temperaturen ved tilsetting av gjær. I mitt tilfelle, lå nok tempen på ca 20 - 22 grader.
Mitt viktigste spørsmål er om eventuell søtsmak i brygget vil forsvinne ved lang (1 - 2 mnd) lagring. Dersom ikke er det jo bare å hele det ut og sette et nytt!!

Lager ligger i navnet, smaker sjeldent bra før  2 måneder...  Har selv vært på nippet til å tømme ut pga av rar smak, men etter noen uker til har det smakt godt.
Kom også over et tips her på forumet ang gjæring: Etter 3 uker på lav temperatur skulle man sette gjæringsdunken i romtemp en dag eller to
for å bli kvitt eventuell diacyl, dette har for min del fungert greit og kan anbefales.

Paal J skrev:

Paal

Å gi en diagnose om søtsmaken vil forsvinne eller ikke, er nok ikke mulig å gi for de fleste av oss her inne.
Hvis du har plass og anledning, og det ikke vokser villsopper ut av brygget, er det uansett (nesten) alltid et forsøk verd å lagre. Det er utrolig hva noe lagring enkelte ganger kan fikse opp i.

Hadde et brygg hvor det skjedde en kjede av uheldigheter under bryggingen, og etter et par uker smakte øl'et beiskt og pyton. Glemte hele fatet i 7-8 måneder, tenkte å ta en liten smak før jeg skulle til å tømme ut skiten. Ble overrasket, det smakte da både godt og spennende.
Erfaringsmessig må det være gjort veldig mye galt hvis man ikke skal få et "greit nok" øl til slutt, det har helst en tendens til å gå bra tilslutt.

Har hatt samme erfaringen som deg med SafeLager s23 en gang.

Ølet fikk en slags udefinert søtsmak, selv om det ble gjæret relativt langt ned. Så slo det meg:
Pakken jeg hadde kjøpt var ca. 1.5 år gammel og hadde ligget i romtemperatur. Hadde heller ikke rehydrert gjæren. Har også lest et eller annet sted at Saflager s23 ikke tåler all verdens før cellene begynner å dø.

Har du sjekket produksjonsdatoen på gjærpakken?

Produsjonsdatoen ser jeg ikke, men gjæren skal være holdbar til desember 2011. Jeg har oppbevart gjæren i kjøleskap (det gjør jeg alltid). I tillegg så rehydererer jeg alltid gjæren, stort sett i tråd med produsentens anbefaling.
All den tid vørteren gjæret ned fra 1.055 til 1.016 har vel egentlig gjæren gjort jobben sin?
Jeg får gi brygget en sjanse i 1 mnd til. Dersom det ikke er noe galt, bør det smake pils da. Alternativ er det jo bare å prøve på nytt. Jeg skal imidlertid være nøye med at vørteren er nede i 15 - 18 grader før gjæren blir tilsatt neste gang. Gjæringstemperaturen skal også holdes på 10 - 12 grader. Så da får vi se.

Paal

Søtlig smak kan vel være diacetyl eller noe? Er det en slags smørsmak?

Kenneth

Hei!

Flott at noen engasjerer seg!
Har nå gått litt over en uke siden første prøvesmaking. Tok en ny smak i går, og det er tydelig at ting skjer inne i "keggen"! Mesteparten av søtsmaken var nå borte, så jeg regner nå med at det er bare å ta tiden til hjelp. Det der med smør(karamell)-smak har jeg litt vanskelig med å få tak i, men som sagt; Nu går alt så meget bedre :saadoevt: :skitbra:

Paal

Hyggelig med svar Otta/Sjoa!!

Jeg håper jo at dette går bra. Var ment som øl til det årlige rakfisklaget. Har fram til nå fått øl av en annen brygger i Lillehammer (Noget mer berømt enn meg!), og det hadde jo vært hyggelig å server eget øl for en gangs skyld :saadoevt:
Har nå en ny lager gående (brygget i går). Temperaturen i rommet er 12 grader, og jeg var nøye med å få temperaturen i vørteren ned til ca 15 - 17 grader. Etter ca 30 timer har det begynt å "ploppe" i gjærlåsen. Her kommer det nok til å ta lenger tid :nosmile:.
Malte med ny mølle (Crankandstein) og det ble nok litt i det fineste laget for pumpa i Speidelen (mye ulyder), men jeg målte OG til 1.061 mot forventet 1.054 (BeerSmith/effektivitet på 72%). Håper denne går litt mer etter boka, og så kan jeg jo justere effektivitets-prosenten :saadoevt:.

Ha en fortsatt hyggelig kveld alle dere der ute. Jeg har nå begynt å smake på min siste stout (Andrimne Oatmeal stout). Den virker lovende!!

Paal

Tilbake
Topp