Kan noe ha gått galt??

Godt spørsmål!
I følge Murphy så er det jo slik at hvis en ting som kan gå galt ikke går galt, vil det senere vise seg at det hadde vært best om det gikk galt!
Ta tida til hjelp, tid er ølbryggerens beste venn! Modning og temperatur kan gjøre mirakler!

Paal J skrev:
Hyggelig med svar Otta/Sjoa!!

Jeg håper jo at dette går bra. Var ment som øl til det årlige rakfisklaget. Har fram til nå fått øl av en annen brygger i Lillehammer (Noget mer berømt enn meg!), og det hadde jo vært hyggelig å server eget øl for en gangs skyld :saadoevt:
Har nå en ny lager gående (brygget i går). Temperaturen i rommet er 12 grader, og jeg var nøye med å få temperaturen i vørteren ned til ca 15 - 17 grader. Etter ca 30 timer har det begynt å "ploppe" i gjærlåsen. Her kommer det nok til å ta lenger tid :nosmile:.
Malte med ny mølle (Crankandstein) og det ble nok litt i det fineste laget for pumpa i Speidelen (mye ulyder), men jeg målte OG til 1.061 mot forventet 1.054 (Beersmith/effektivitet på 72%). Håper denne går litt mer etter boka, og så kan jeg jo justere effektivitets-prosenten :saadoevt:.

Ha en fortsatt hyggelig kveld alle dere der ute. Jeg har nå begynt å smake på min siste stout (Andrimne Oatmeal stout). Den virker lovende!!

Paal

Hvor stor avstand var det mellom valsene på crankandsteinen?

Shea-Arne!

Hva gjelder avstand mellom valsene på mølla, har jeg en egen sak gående om dette under Utstyr (Til alle Speidel-eiere....), men avstanden er på ca 1 mm. Leser du ovennevnte sak, ser at det varierer litt hva den enkelte (Speidel-eier) bruker.
Jeg var forresten litt uklar i svaret mitt. Med den åpningen (ca 1 mm) fikk jeg en effektivitet på ca 80% :)

Paal

Tilbake
Topp