Kan smaken komme seg?

Fikk min første batch på flaske for 6 dager siden, og åpnet en igår for å se om det var antydning til kullsyre.
det var det heldigvis :D
Glad og fornøyd fant jeg fram et glass og helte opp for å smake på det.
Det smakte rett og slett ikke noe særlig :p
Forventningene var egentlig lav siden jeg plutselig måtte på reisejobb, så ølet ble stående på gjæring i 4-5 uker hehe
I begynnelsen var det alt for varmt og (helt oppe i 25 grader i romtemp en dag) Så jeg regner med dette har satt sine spor.

Det jeg lurer litt på er om smaken kan komme seg litt den neste uken, eller om det er sånn denne ølen rett og slett kommer til å smake?
Den går helt sikkert ned etter å ha drukket mye god øl først, men vi får se.
Har en annen dunk med Småtøs som stod 3 uker til gjæring, men denne har tempen vært bra på så jeg har mer tro på den.
Har kjøpt nytt kjøleskap, og sa jeg var så lei det gamle. Hun visste ikke at jeg hadde planer om å bruke det gamle til å ha gjæringsdunken i, så hun er glad og fornøyd og tror det hele var en lykkelig tilfeldighet :p
 
Det kommer vel egentlig litt an på HVA det er du smaker.. Altså hva slags type usmaker synes du det er i ølet?
 
Vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, smakte surt på en måte, men kun ettersmaken.
Lukter godt, mye humle. Men det er noe med smaken.

Jeg åpnet etter 6 dager da jeg rett og slett var så spent på om det var kommet noe kullsyre hehe
Kan man drepe gjæren og ikke få kullsyre når den står til gjæring for lenge? var det jeg var litt redd for
 
Nei, gjæra dør ikke av å stå i karet i 4-5 uker. Smaker det dritt når ølen er karbonert er det gjort noe feil underveis i prosessen. Det skal aldri smake skit av ølen underveis. Det kan hende at kanskje gjæren har hatt det litt varmt hvis det var 25C i rommet. Det gir ganske fruktig øl (tenk saison), kanskje med litt fusel, men det gir ikke surhet...
 
Har opplevd det samme med lucy jack,den sure ettersmaken ble borte når den var lagret i kjøleskap i en uke, de som ikke var lagret i kjøleskap hadde fremdeles litt sur ettersmak
 
hvilken øl er det snakk om? har du brygget en IPA uten og ha smakt en før? ;) er greit og prøve forsjellige øl fra polet før man brygger de forsjellige stilene. at man ikke brygger 20 liter av noe du ikke liker
 
Jeg har laget en mikkeller stateside ipa et par ganger, og begge gangene smakte det som en kjip pilnser tappe øl. Overraskende nok ble den etter ca 4 mnd lagring kjempe god. Usikker på hvorfor, men har etter dette alltid lagret "mislykka" batcher en stund, før de eventuellt blir kastet/delt ut til tørste kamerater.
 
Hvilken oppskrift har du brukt, den fra Mikkeller boka?
har brygga den selv og det forundrer meg om det bare sto 60 min
Jeg kokte ihvertfall 90 og ingen usmaker der da
 
Eller nei, det forundrer meg egentlig ikke om det bare sto 60 min
står mye rart i den boka
Det f.eks ikke noe om tørrhumle, brukte du det?
 
Greier ikke å se at du skriver hvilken type øl det er snakk om her.
Det at ølet ikke smaker godt etter i ukes karbonering hadde jeg ikke brydd meg så mye om. Mye som skjer smaksmessig de 1-4 ukene etter flasketapping.
 
Hvilken oppskrift har du brukt, den fra Mikkeller boka?
har brygga den selv og det forundrer meg om det bare sto 60 min
Jeg kokte ihvertfall 90 og ingen usmaker der da

Ja, var fra mikkeller boka. Husker ikke om jeg tørrhumla, men tror ikke det var det i den oppskriften..
 
c0191a9e0cc04912e6f4a350c35f267f.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hadde glemt denne tråden litt, sorry :)
Har ikke brygget på en stund nå.
Smaken er fortsatt lik, og nei jeg har faktisk aldri smakt Hvete IPA før :p Kun hvete øl, som jeg synes var godt. Aldri vært noe ølkjenner og som første brygg, trodde jeg dette skulle være noenlunde likt men det er jo to veldig forskjellig typer hehe
Sitter med en flaske her nå, og det går ned, men er ikke det beste jeg har smakt
I min oppskrift stod det koketid på 60min, men på de to andre bryggene med pilsnermalt har det vært 90min. Kna det ha noe å si og?
Nå i ettertid når jeg har lest meg litt opp på brygging så ser jeg jo alle feilene jeg gjorde.
Alt for høy temp på gjæringen, ca 10L for lite skyllevann osv osv :p
 
Tilbake
Topp