Kan vi snakke om wienerøl

Jeg fikk liv i den vesle starterskvetten med L17, så nå står det vel 400 milliarder tyske fremmedarbeidere klare til innsats etter et døgns karantene i kjøleskap. Jeg satser på 72% utgjæring, men regner ikke med særlig sødme utover det maltet gir ("maltsødme"). Balanse mellom sulfat og klorid, 70-80 ppm av hver. 20 min på 65 grader + 45 min på 72. Tilsetter humle bare ved 60, og bruker mye Saaz der, ut fra teorien om at det vil gi godt utbytte av de krydrete smakene.

Må vel nesten kalle denne "Anton Dreher"* - sjøl om den kanskje er både litt bitrere og tørrere enn originalen antakelig var:

OG 1.050, FG 1.014, 4,7% ABV. 30 IBU.

Malt til 32 liter før tapping
6,3 kg wienermalt
0,2 kg syremalt
Humle
20 gr Magnum @ 60
75gr Saaz @ 60
Gjær
Imperial L17 Harvest (ca. 400 milliarder celler til 25 liter, gjæres på 12-13 grader).

*Har finlest litt info om Dreher. Såvidt jeg kan forstå var fyren ikke involvert i slavehandel eller annen uakseptabel virksomhet, så jeg tar sjansen på å reise 60-70 små monumenter over ham i kjelleren her:).
Få bilde av hydromererprøven da, spent på hvordan fargen blir :)
 
Få bilde av hydromererprøven da, spent på hvordan fargen blir :)

Jeg skal prøve å huske det. Den blir nok liggende mellom "gold" og "deep gold", med 9EBC i følge kalkulatoren til brewersfriend. Det passer med det anslaget Krennmair gir for Drehers øl, ut fra de kildene han kunne finne. Jeg bruker Weyermanns Vienna, som har 5-7 EBC. Bestmalz er litt mørkere, 8-10 EBC.
 
Sist redigert:
Jeg skal prøve å huske det. Den blir nok liggende mellom "gold" og "deep gold", med 9EBC i følge kalkulatoren til brewersfriend. Det passer med det anslaget Krennmair gir for Drehers øl, ut fra de kildene han kunne finne. Jeg bruker Weyermanns Vienna, som har 5-7 EBC. Bestmalz er litt mørkere, 8-10 EBC.
Min ligger på 11-13 EBC
 
Pokker...blir jo så påvirka av å lese denne tråden at jeg raska med meg ei pose Wienermalt på dagens provianteringstur til bryggesjappa... Får bli husgjæren W34/70 her...resten får jeg gruble litt over frem mot helgen.. Fruen gjorde meg oppmerksom på at det minker på hennes Kølsch, så da må nok den i husfredens navn brygges først ;)
 
@YngveKL

Da står det 26 liter wienerøl og fryser på kjellergulvet. 2 liter speise i fryser'n, og så blir det 2 liter startervørter av bunnfallet. (Fin timing; var akkurat klar til starten på sendinga fra vuelta'n:p.) 1.050. Spot on - lys og fager:):

edit: Her trengs det sukkerkulør om den skal med i en konkurranse:p.

Prøve 2 av vienna.jpg
 
Sist redigert:
@YngveKL

Da står det 26 liter wienerøl og fryser på kjellergulvet. 2 liter speise i fryser'n, og så blir det 2 liter startervørter av bunnfallet. (Fin timing; var akkurat klar til starten på sendinga fra vuelta'n:p.) 1.050. Spot on - lys og fager:):

edit: Her trengs det sukkerkulør om den skal med i en konkurranse:p.

Vis vedlegget 47571
Det gjør ikke meg noe om den er lys, bare smaken er god (annerledes enn pils). Ser bra ut! :)
 
Hva som vil ligge nærmest det ølet Dreher brygga, er jo vanskelig å avgjøre, så lenge vi ikke kan brygge med det maltet han hadde. Moderne byggslag og moderne malterier skaper avstand. Det er vel der hovedproblemet med en historisk definisjon ligger, vil jeg tro. Likevel, mye tyder på at det historiske ølet var relativt lyst.

Krennmair har en blogg der vi kan klikke lenker (pingback) og følge arbeidet hans med å utforske wienerølet - og et første forsøk på å brygge det. (Skikkelig KISS-brygging, forøvrig. Jeg liker det:).): Tracing the origins of Vienna Lager | Daft Eejit Brewing

Resultatet blei ei bok, som jeg straks og med en gang skal skrive opp i boken min at jeg skal skaffe: “Vienna Lager”, My New Book | Daft Eejit Brewing

Krennmair gå forøvrig hardt ut mot historia om at østerrikske emmigranter førte tradisjonen videre i Mexico. Det gjorde de visst ikke, de dro til USA. Så jeg dreiv med villedning lenger opp her:(.

Jeg fortsetter litt på dette.

I følge Krennmair hadde ølet til Dreher temmelig høy FG. Gjæren, som han hadde fått fra Spaten-bryggeriet i München, som kameraten Sedlmayer dreiv, var altså antakelig ikke særlig attenuativ. Så Krennmair mener at man må leite fram noe tilsvarende blant de typene som er tilgjengelige i dag, og har landa på wlp 820.

Noen som har erfaring med den?
 
@YngveKL

Da står det 26 liter wienerøl og fryser på kjellergulvet. 2 liter speise i fryser'n, og så blir det 2 liter startervørter av bunnfallet. (Fin timing; var akkurat klar til starten på sendinga fra vuelta'n:p.) 1.050. Spot on - lys og fager:):

edit: Her trengs det sukkerkulør om den skal med i en konkurranse:p.

Vis vedlegget 47571
Jeg er spent på hvordan det gikk med humla …
 
Jeg er spent på hvordan det gikk med humla …

Sitter akkurat og smatter og smaker på "opp til diacetylrast-nivå-prøven" (1.024, fløtta den opp nå nettopp). Det virker som om den har fått et fint krydra preg fra Saaz'en på 60. Men det er litt overskygga av svovel, som dog er mindre ille enn det pleier; jeg tror det kanskje skal kunne gå bra. Jeg testa noe nytt i går; heiv oppi ei halv ts gjærnæring (godt kokt, sjølsagt). Grunnlaget er noe jeg leste om at gjæren produserer H2S når det blir lite nitrogen/aminosyrer (FAN).

@YngveKL Ny fargeprøve; sånn ser ølet ut nå. Temmelig lyst:

Vienna 1.024.jpg
 
Sitter akkurat og smatter og smaker på "opp til diacetylrast-nivå-prøven" (1.024, fløtta den opp nå nettopp). Det virker som om den har fått et fint krydra preg fra Saaz'en på 60. Men det er litt overskygga av svovel, som dog er mindre ille enn det pleier; jeg tror det kanskje skal kunne gå bra. Jeg testa noe nytt i går; heiv oppi ei halv ts gjærnæring (godt kokt, sjølsagt). Grunnlaget er noe jeg leste om at gjæren produserer H2S når det blir lite nitrogen/aminosyrer (FAN).

@YngveKL Ny fargeprøve; sånn ser ølet ut nå. Temmelig lyst:

Vis vedlegget 47649
I wieneren jeg brygga i dag var det andre gang jeg brygget med saaz. Første gang som sein aromahumle, og jeg oppfattet noe jeg best kan beskrive som en fremtredende sødme som jeg ikke likte. Har googlet litt på saaz og sweetness uten å få noe direkte treff, det nevnes noen steder på Mittelfruh som jeg kan kjenne igjen, men mens jeg liker den lille sødmen jeg får med mittelfruh opplevde jeg saazsødmen som overveldende. Er det bare meg !?!?!? :confused: I dag tilsatte jeg saaz ved 30, og det fungerte mye bedre for meg :), så kanskje jeg ikke skal ligge humla død allikevel …

Interessant det du skriver H2S og gjærnæring. Et nyttig trick å ha i ermet når det oppstår! Regner med du holder oss oppdaterte ;)
 
I wieneren jeg brygga i dag var det andre gang jeg brygget med saaz. Første gang som sein aromahumle, og jeg oppfattet noe jeg best kan beskrive som en fremtredende sødme som jeg ikke likte. Har googlet litt på saaz og sweetness uten å få noe direkte treff, det nevnes noen steder på Mittelfruh som jeg kan kjenne igjen, men mens jeg liker den lille sødmen jeg får med mittelfruh opplevde jeg saazsødmen som overveldende. Er det bare meg !?!?!? :confused: I dag tilsatte jeg saaz ved 30, og det fungerte mye bedre for meg :), så kanskje jeg ikke skal ligge humla død allikevel …

Interessant det du skriver H2S og gjærnæring. Et nyttig trick å ha i ermet når det oppstår! Regner med du holder oss oppdaterte ;)
Jeg oppfatter all aromahumle som litt søt. Tør humle har jeg nesten sluttet med siden jeg synes det ofte blir en kvalm tung sødme..

Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Jeg oppfatter all aromahumle som litt søt. Tør humle har jeg nesten sluttet med siden jeg synes det ofte blir en kvalm tung sødme..

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Den var ny. Vi oppfatter jo smaker på ulike måter, noen fikser overhodet ikke broccoli, f.eks., og det er visst genetisk betinga. Jeg har aldri tenkt på humlearomaene som "søte", men de gir jo ølet fruktighet.

Men det er en smak/aroma fra de moderne humlene jeg ikke fikser, og jeg opplever den i veldig mange NEIPAer og andre øl med "tropisk" humling. Jeg kaller den "hermetisk ananas", men det er mulig det er feil. Den er litt søt/kvalmende/emmen, og jeg lurer på om den kan være et oksidasjonsprodukt?

Uansett, de humlene det er snakk om her, er ikke av det slaget.
 
Men det er en smak/aroma fra de moderne humlene jeg ikke fikser, og jeg opplever den i veldig mange NEIPAer og andre øl med "tropisk" humling. Jeg kaller den "hermetisk ananas", men det er mulig det er feil. Den er litt søt/kvalmende/emmen, og jeg lurer på om den kan være et oksidasjonsprodukt?
Ja! Denne har jeg i NEIPAen min også. Jeg har trodd at det er Galaxy som bidrar med den i mitt øl.
 
Kan ikke forklare det bedre, men lagring (flere uker) pleier å gjøre smaken mindre fremtredende. Så trur ikke det er oksidering.

Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Ja! Denne har jeg i NEIPAen min også. Jeg har trodd at det er Galaxy som bidrar med den i mitt øl.

Jeg bruker ikke Galaxy, så jeg veit ikke om det er den. Jeg opplever det aldri i mitt eget øl, men i veldig mange kjøpeøl. Jeg synes jeg kjenner det såpass ofte at jeg begynner å få et oppheng på det - litt som med den smaken som jeg mener er felles for all industrilager.
 
Jeg fikk liv i den vesle starterskvetten med L17, så nå står det vel 400 milliarder tyske fremmedarbeidere klare til innsats etter et døgns karantene i kjøleskap. Jeg satser på 72% utgjæring, men regner ikke med særlig sødme utover det maltet gir ("maltsødme"). Balanse mellom sulfat og klorid, 70-80 ppm av hver. 20 min på 65 grader + 45 min på 72. Tilsetter humle bare ved 60, og bruker mye Saaz der, ut fra teorien om at det vil gi godt utbytte av de krydrete smakene.

Må vel nesten kalle denne "Anton Dreher"* - sjøl om den kanskje er både litt bitrere og tørrere enn originalen antakelig var:

OG 1.050, FG 1.014, 4,7% ABV. 30 IBU.

Malt til 32 liter før tapping
6,3 kg wienermalt
0,2 kg syremalt
Humle
20 gr Magnum @ 60
75gr Saaz @ 60
Gjær
Imperial L17 Harvest (ca. 400 milliarder celler til 25 liter, gjæres på 12-13 grader).

*Har finlest litt info om Dreher. Såvidt jeg kan forstå var fyren ikke involvert i slavehandel eller annen uakseptabel virksomhet, så jeg tar sjansen på å reise 60-70 små monumenter over ham i kjelleren her:).

Tappa opp denne i dag. 75% utgjæring, litt mer enn beregna, men den kjennes ikke for tørr ut. Synes den smaker som den skal, og har tydelig og fin bitterhet. Gyllengul og fin i fargen, antakelig klart i lyseste laget etter definisjonskravet, men skitt.

Litt for tidlig å bli henrykt, men jeg fikk veldig lyst til å brygge en til med det samme - med litt mer farge i. Jeg har jo en porsjon fin gjær. Litt godt stell bare, så er den klar til å gå på jobb igjen.
 
Da ordner jeg bare på gristen, og gjør ellers alt på samme måten:

Til 32 liter før tapping:
5,1 kg wienermalt
0,6 kg mørkt münchener 10L / 25 EBC
0,6 kg mørkt hvetemalt 7L / 17 EBC
0,1 kg Cafafa Special 2
0,1 kg syremalt

EBC blir 22, så da er jeg godt innafor. Og blir det godt, kan jeg jo sende det inn til NM:).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp