Karamelisert sukkerlake isteden for belgisk sirup?

hole

 
Som overskriften sier så lurer jeg på om jeg kan karamelisere vanlig sukker for å få noe som ligner på belgisk sirup? eller er belgisk sirup u-rafinert roe sirup som er karamelisert?

Har forresten laget sirupen den er noe ala mørk amber, smaker mørk karamell ikke noe brent smak. planlegger å tilsette den i en belgisk tripel ikveld.
 
hadde ikke spurt her viss jeg hadde funnet tilfredsstillende svar på gogle. mye snakk om forskjellige sukker arter men lite om vanlig karamelisert sukker. søk på nettet svaret er dårligere en ikke noe svar.  :neinei: :cheeky:
 
Ok, hva er det spesifikt lurer på, siden du ikke finner det du leter etter?


Denne så ut til å være ganske informativ og grundig:

http://joshthebrewmaster.wordpress.com/2010/11/27/how-to-make-belgian-candi-sugar/
 
På amerikanske fora er man delte mellom standpunktene "sukker er sukker" og "kandisirup er essensielt". Det er mange som hevder at det ikke er mulig å lage en skikkelig trippel eller quadruppel uten kommersiell kandisirup, fordi det ikke er mulig å replisere karamelliseringsprosessene på kjøkkenskala. Det er uante nerde muligheter på temaet.

Kjør på med sirupen du har laget!
 
gustavf skrev:
OyvindEG skrev:

Den oppskrifta mangler en nitrogenkilde, som er nødvendig for maillard-reaksjoner. Jeg synes denne gir sida god informasjon:
http://ryanbrews.blogspot.no/2012/02/candy-syrup-right-way-hint-weve-been.html

Men karamellisering er ikke det samme som maillard-reaksjoner... Karamellisering av sukker trenger ikke noen nitrogenkilde.
 
Ja nå lærte jeg det jeg trengte, jeg har nok ikke forutsetning for å lage ekte sirup. det jeg lagde er en grei karamell sirup som sikkert er bortimot fult ut gjærbar og som vil tilføre mer farge en smak.
Jeg har ikke kjent kjemien bak maillard reaksjoner og forskjellen på den og karamelisering. Men jeg har benyttet meg mye av begge som kokk, ofte så foregår nok begge samtidig. men som jeg nå forstår så har jo matvarene ofte alle ingrediensene som trengs for maillard reaksjonene som gir sødme og kompleksitet til stekt mat og deserter.

nå går jeg for å helle sirupen oppi brygget, håper det blir bra.

Takk :)
 
Gahr skrev:
Men karamellisering er ikke det samme som maillard-reaksjoner... Karamellisering av sukker trenger ikke noen nitrogenkilde.

Nei, skal du lage karamell trenger du ikke nitrogen, men kandisirup er et resultat av både karamellisering og maillardreaksjoner.
 
Tilbake
Topp