Karbonere med slurry. Wlp 530

Mortenpip

Norbrygg-medlem
har høstet mye fint gjær med blow Off og tenker å bruke dette til carbonering ved flasking.
Hvor mye skal til?
Noe å tenke på??

Jeg har karbonert tilsvarende øl med ett rør 530 med stort hell. Ville tatt det på øyemål. Et par spiseskjeer?

burde man sette til ekstra gjær på 1070 øl og??
Jeg har ikke gjort det, og lykkes med det også. Mulig det blir bedre med ny runde gjær, det vet jeg ikke. Uansett, det verste som kan skje er bittelitt mer gjær i bunnen av flaskene, så om du har gjær og er sikker på at den er sanitært behandlet, kjør på.

Har du behov for å tilsette mer gjær til karbonering?
Westvleteren, som sikkert er opphavet til denne gjæren, tilsetter fersk gjær for karbonering på Westvleteren 12 som har tilsvarende OG. Og gjenbruker aldri gjær etter nr 12. Og topphøsta gjær er vel ideelt for karbonering

WLP 530 er Westmalle sin gjær. Westvleteren bruker Westmalle sin gjær. Det er ikke bare lurt å tilsette ny gjær, det er nødvendig. Har flere ganger hatt problemer med 530 på sterke øl. Personlig bruker jeg nå CBC 1. Men det Mortenpip foreslår er det Belgierne gjør på tilsvarende sterke øl. Hadde jeg brukt frisk 530 ville jeg brukt en god del mer enn vanlig, gjerne tilsvarende ett rør med gjær.

mvh
Bårdd

Enig med Bårdd. Kan like gjerne bruke CBC-1. Jeg har også brukt Lalvin EC-1118 (som kommer i 5grams-pakker) med stort hell.

@Bårdd - bruker du hele pakken til karbonering?

Nei, bruker ca halve pakken som også er langt mer enn det som teoretisk må til. Men ser ingen negative effekter av å bruke en halv pakke.
Mvh

Bårdd

Teoretisk skal 1 gram pr 20 liter være nok. Men dette er jo sterke øl. Så jeg ville minst ha valgt dobbel dose. Tre pakker gir 3 gram pr 20 liter. At jeg velger en halv pakke har mer med at jeg ikke lagrer åpnede pakker så lenge.

mvh
Bårdd

Tusen takk, kanskje jeg skal prøve cbc 1 da.
Er det nødvendig og rehydrere??

Første gang jeg bruker 530. Hvor lang tid forventes for å nå FG??

Det er alltid best å rehydrere. Min erfaring med wlp 530 er at den når 4/5 utgjæring på noen få dager for så å gjære seg sakte ned til FG og den siste 5 delen kan ta en uke.

mvh
Bårdd

Det virker på meg som 530 kan jobbe forholdsvis lenge. Og dra FG veldig lavt. Ikke målt min siste pga knust hydrometer. Satte en batch på ca 100 liter fordelt på 3 kar med 3 forskjellige typer gjær. Alt anna likt. WLP530, WLP029 og WLP099. WLP029 ga absolutt mest restsøme, 099 lavest SG etter 10 dager(?), 530 midt mellom. Nå, etter 3 uker på gjæringskar (måtte på jobb), coldcrash etc mistenker jeg at 530 har tatt igjen 099.
029 ølet minner om Newcastle Brown ale, som jeg ikke liker..
530 ølet Westvleteren "light", som ikke finnes, men smaker fantastisk, og ser fantastisk ut! Og blir en fast øl på huset.
099 ikke prøvd ennå, men tidlige smaksprøver var en tørr, litt engelsk sak.
Disse batchene var lagd som gjærproduksjon for større batcher. 029 er på oppløpet på 240 liter IPA. 530 skal bli Westvleteren 12 lignende, forhåpentligvis. Blir nok "Festflateren"..
Imponerende forskjell på de 3. Absolutt alt likt bortsett fra gjær. Til og med i samme gjæringskap.

Tusen takk, har nå smakt på ølet. Hjemmelaget sirup, pale,pils og en liiiten dash carafa. OG 1074 og FG 1011.. Karbonert med cbc-1. Jeg er særs fornøyd med resultatet. Den på 1094 stoppet på 1020 og er ikke klar ennå. Nå er det bare å la det stå å godgjøre seg.

Også lurer jeg på om dere pleier å bruke nytt gjær til karbonering av på doppelbock 1086, +- 1022 med wlp 833??

Tilbake
Topp