F
Frode Larsen
Det er mange som mener at oksidering av vørter betyr noe, ihvertfall for noen ølstiler som lyse lagere.Konkret info!! Takk.
Men betyr forskjellen på 3 uker i kjøleskap og 3 uker i fryser noe? Jeg mener; hvis prosessen likevel blir fullført i løpet av de tre ukene i fryser, så spiller det liten rolle hvordan vørteren oppbevares.
Men det spørsmålet blir det kanskje ikke så interessant å få svar på hvis du mener at effekten av en eventuell oksidering av vørteren er så liten sammenlignet med den oksideringen som foregår tidligere i prosessen, at det ikke er noe å bekymre seg over?
Din bekymring for oksidert speise ville jeg rettet mer mot bekymring mot HSA, altså oksygenopptak i vørteren ved temperaturer som medfører 50-100 ganger raskere oksidering av vørteren.
Da er du i LODO leiren, mye ressurser her, men det vet du nok allerede http://www.lowoxygenbrewing.com/
Et sitat fra Gordon Strong tilslutt, og jeg mener bekymring ihvertfall for fryst speise er helt grunnløs.
I talked earlier about not wasting effort on areas of low return when more important issues remain. Only tackle HSA if you have good packing and storage procedures, and then only if you notice problems. Yes, when possible, avoid oxygen on the hot side, but don’t obsess about it.