Low Dissolved Oxygen Brewing

Har kun lest om det, og mangler DO meter for å kunne prøve det ut selv. Noen som har en artig link til et DO'oh
meter som ikke koster en hel bunad?

Ser ikke bort fra at dette har noe for seg, da det er en del bryggerier som passer på å få lite oksygen i vørteren under hele prosessen helt til og med ferdig øl.

Neste duppeditt for meg å kjøpe kan fort bli et DO meter, men når jeg f.eks. tenker på at Lederer pils skal være brygget etter en uendret oppskrift fra 1468, før man visste hva DO var, så kan man jo lure....
 
Leste denne for en tid siden og føler at det blir en prosess som blir atfor drøy til at jeg gidder. Flushe malten med co2 og meskar og hele pakka.
 
Har kun lest om det, og mangler DO meter for å kunne prøve det ut selv. Noen som har en artig link til et DO'oh
meter som ikke koster en hel bunad?

Ser ikke bort fra at dette har noe for seg, da det er en del bryggerier som passer på å få lite oksygen i vørteren under hele prosessen helt til og med ferdig øl.

Neste duppeditt for meg å kjøpe kan fort bli et DO meter, men når jeg f.eks. tenker på at Lederer pils skal være brygget etter en uendret oppskrift fra 1468, før man visste hva DO var, så kan man jo lure....


Her er billigste jeg finner:
http://s.aliexpress.com/vUZn2mUR

DO skal jo være mindre problem i store bryggerier så mulig de får det til uten å være bevisst på det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Leste denne for en tid siden og føler at det blir en prosess som blir atfor drøy til at jeg gidder. Flushe malten med co2 og meskar og hele pakka.

Flushe med CO2 er vel siste trinn før nirvana, som jeg forstod så kan man få det til uten det. Ser ut som rustfri kjøler og evt RO-anlegg er det første jeg måtte skaffe i tilfelle, og spunding valve til corneliusene da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hørte nettop på Beersmith podcast episode #74 med Charlie Bamforth hvor han snakket litt om dette, og mener at hvis du klart å eliminere oksygen helt i tapping og har skaffet deg kaldtlager for all ferdig øl så er det vel mulig at dette hypotetisk kan gi noe, men ellers er det bortkastet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har laget en helles med den metoden, men utstyret lar meg ikke følge den fullt ut, med plastbøtter og vanlig flaskefylling.

Gjæret fra 6-9 grader, ingen diacetylrest. https://edelstoffquest.wordpress.co...an-helles-part-6-2-classic-cold-fermentation/

Men er interessert i konseptet, kommer nok en vakker dag til å kjøpe 6,5 gallon fat til primærgjæring og 5g med spunding valve til sekundær, evt flaskefyller. Har på en måte stagnert i fremgangen generelt, og tror dette er veien å gå, ikke bare for lager. Har f.eks. en doppelbock som smakte godt, men etter å ha prøvd Kloster sin, med så mye maltaroma, tenkte jeg at det må være noe. Kai Troester skrev også at tyske småbryggerier ikke klarer å få til den aroma som seriøse bryggerier klarer. I tillegg passer beskrivelsen av oksidert karamellmalt godt til min opplevelse av det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
OK, foreløpig plan:
- koke vannet før mesking
- camden tabletter i meskevann
- evt tørrhumling i primary (chronical)
- tilsett sukker i primary før tapping med CO2 til purget fat
- spunding og kallgjæring på fat

To spm:
1. Bør jeg bytte ut platekjøleren (rustfri men copper brazed therminator) mot rustfri motstrømskjøler for å unngå kobber?

2. Er kobber eller jerninnholdet i Oslovann noe å bekymre seg over, trenger jeg RO-anlegg?




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
OK, foreløpig plan:
- koke vannet før mesking
- camden tabletter i meskevann
- evt tørrhumling i primary (chronical)
- tilsett sukker i primary før tapping med CO2 til purget fat
- spunding og kallgjæring på fat

To spm:
1. Bør jeg bytte ut platekjøleren (rustfri men copper brazed therminator) mot rustfri motstrømskjøler for å unngå kobber?

2. Er kobber eller jerninnholdet i Oslovann noe å bekymre seg over, trenger jeg RO-anlegg?




Sent from my iPhone using Tapatalk
Forstod det sånn at alle kilder til oksidering må bekjempes, men at kobberkjøler kanskje var en av faktorene med minst innvirkning.

Tviler på at vannet er upassende, uansett vil camden tablettene binde seg til diverse ting, ihvertfall klor, men mener å huske å ha lest metaller også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • en regntung søndag, fin tid for å pusle med forbedringstanker angående neste brygg.
Har ikke helt blitt fornøyd med de lyse lagerne mine, de er gode men ikke veldig gode.

Så er det faktum at jeg inntill nå har slått meg til ro med at HSA, oksygenopptak under mesking/varm side, ikke var noe jeg bekymret meg over. Dvs. jeg bekymret meg men slo meg til ro med at mange (de fleste hjemmebryggere?) mener bekymringen er overdrevet.
Så her har jeg syndet en del med partiskylling hvor maltsengen er drenert tørr, mye resirkulering med pumpe samt helling av varm vørter med påfølgende splashing i kokekaret.
Jeg er veldig godt fornøyd med mine andre øl enn de lyseste lagerne mine, så det er sagt.

Tror ikke på noen revolusjon,men siden jeg mener å ha god kontroll på kald side av ølbryggingen er det verdt et forsøk. Vet jeg har vært litt slepphendt på varm side, uansett skal jeg slutte med de værste delene av det.
Håper på en merkbar forandring til det bedre på lyse lagere ved denne metoden.

Har følgende plan til neste lyse lager brygg :
  • Koke meskevannet for å fjerne oksygen og kjøle raskt ned til riktig temperatur, meske med fullt volum.Ingen skylling
  • Tilsette 100mg/liter potassium metabisulfite til meskevannet.
  • Ha malten tørt i meskekaret og deretter la meskevannet sildre sakte opp via kran og silbunn, minimerer behov for røring og oksygenopptak under tilsetning av malten.
  • tostegs mesk med temperaturheving vhj. deoksygenert varmvann, lite/ingen sirkulering og minimalt med forsiktig røring for å utligne temperaturforskjeller
  • Ingen splashing ved overføring til kokekar
  • På kald side driver jeg allerede med kald gjæring, spunding og lagering med minimalt oksygen opptak.Ingen vesentlig forskjell der.
Så blir det interessant å erfare om dette blir (subjektivt) merkbart i mitt bryggeri med mitt utstyr og prosess.

Her er en annens erfaring ved bruk av denne prosessen, var vel positiv nok til at jeg også vil forsøke
http://accidentalis.com/low-oxygen-brewing-exploring-lodo-method/

Jeg bestilte meg forøvrig potassium metabisulfite uten å ha fått med meg at tyskerne anbefaler sodium metabisulfite.
Gravde meg ned i begrunnelsen for anbefalingen uten å finne troverdig hold i den, mesken inneholder allerede 300-500 ppm kalium/potassium fra malten så jeg ser ikke at 10ppm til vil utgjøre merkbar forskjell.
Og kaliumhydroksyd anbefales til å heve pH i mesk i lærebøker, det tilfører også kalium.
 
  • en regntung søndag, fin tid for å pusle med forbedringstanker angående neste brygg.
Har ikke helt blitt fornøyd med de lyse lagerne mine, de er gode men ikke veldig gode.

Så er det faktum at jeg inntill nå har slått meg til ro med at HSA, oksygenopptak under mesking/varm side, ikke var noe jeg bekymret meg over. Dvs. jeg bekymret meg men slo meg til ro med at mange (de fleste hjemmebryggere?) mener bekymringen er overdrevet.
Så her har jeg syndet en del med partiskylling hvor maltsengen er drenert tørr, mye resirkulering med pumpe samt helling av varm vørter med påfølgende splashing i kokekaret.
Jeg er veldig godt fornøyd med mine andre øl enn de lyseste lagerne mine, så det er sagt.

Tror ikke på noen revolusjon,men siden jeg mener å ha god kontroll på kald side av ølbryggingen er det verdt et forsøk. Vet jeg har vært litt slepphendt på varm side, uansett skal jeg slutte med de værste delene av det.
Håper på en merkbar forandring til det bedre på lyse lagere ved denne metoden.

Har følgende plan til neste lyse lager brygg :
  • Koke meskevannet for å fjerne oksygen og kjøle raskt ned til riktig temperatur, meske med fullt volum.Ingen skylling
  • Tilsette 100mg/liter potassium metabisulfite til meskevannet.
  • Ha malten tørt i meskekaret og deretter la meskevannet sildre sakte opp via kran og silbunn, minimerer behov for røring og oksygenopptak under tilsetning av malten.
  • tostegs mesk med temperaturheving vhj. deoksygenert varmvann, lite/ingen sirkulering og minimalt med forsiktig røring for å utligne temperaturforskjeller
  • Ingen splashing ved overføring til kokekar
  • På kald side driver jeg allerede med kald gjæring, spunding og lagering med minimalt oksygen opptak.Ingen vesentlig forskjell der.
Så blir det interessant å erfare om dette blir (subjektivt) merkbart i mitt bryggeri med mitt utstyr og prosess.

Her er en annens erfaring ved bruk av denne prosessen, var vel positiv nok til at jeg også vil forsøke
http://accidentalis.com/low-oxygen-brewing-exploring-lodo-method/

Jeg bestilte meg forøvrig potassium metabisulfite uten å ha fått med meg at tyskerne anbefaler sodium metabisulfite.
Gravde meg ned i begrunnelsen for anbefalingen uten å finne troverdig hold i den, mesken inneholder allerede 300-500 ppm kalium/potassium fra malten så jeg ser ikke at 10ppm til vil utgjøre merkbar forskjell.
Og kaliumhydroksyd anbefales til å heve pH i mesk i lærebøker, det tilfører også kalium.
Skal du prøve den helles-oppskriften? Var litt skeptisk til så mye karamell, men det ble ikke noe problem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skal du prøve den helles-oppskriften? Var litt skeptisk til så mye karamell, men det ble ikke noe problem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, kanskje det. Har ikke tenkt så langt ennå, men det er muligens en god ide. Anbefales?
Blir vel å brygge i juli tenker jeg.
 
Ja, absolutt. Byttet ut den ene prosenten carahell med melanoidin, som var nevnt som en mulighet. Men fikk ikke tak i Mittelfrüh og WLP838, så det ble Hersbrucker og WLP830. Skal lage 50 liter om en ukes tid, og se hva forskjellen blir. Burde kanskje forbedret prosessen på den kalde siden først, men det får bli litt jalla foreløpig.

Kjøpte forøvrig camden tabletter på Vestbrygg, som inneholder sodium etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, da slenger jeg meg med og brygger den helles oppskriften i juli jeg også.

Når de lokale humlepusherne er tomme så har jeg bestilt fra shop.humle.se, rask levering og gode priser som i noen tilfeller nuller ut den ekstra fraktprisen, eks. Mittelfrüh, Saaz og Amarillo

http://shop.humle.se/humle/tyskland/hallertauer-mittelfruh/hallertauer-mittelfruh-pellets-2015-100-g
http://shop.humle.se/humle/tjeckien/saaz/saaz-pellets-2015-100-g
http://shop.humle.se/humle/usa/amarillo/amarillo-pellets-2015-100-g

Har ikke brygget Helles før, men regner med at jeg gjærer den med WLP833 som jeg har som en av husgjærene, dersom jeg ikke finner at det er et dumt valg når jeg graver meg dypere ned i oppskriften.
Virker som WLP833 er et greit valg ifølge denne karen
http://www.roachbrau.com/munich-helles-wlp860-vs-wlp833/

Edit: Ser nå at humle.se også var tomme for pellets av Mittelfrüh, men hadde blomster:rolleyes:
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp