- en regntung søndag, fin tid for å pusle med forbedringstanker angående neste brygg.
Har ikke helt blitt fornøyd med de lyse lagerne mine, de er gode men ikke veldig gode.
Så er det faktum at jeg inntill nå har slått meg til ro med at HSA, oksygenopptak under mesking/varm side, ikke var noe jeg bekymret meg over. Dvs. jeg bekymret meg men slo meg til ro med at mange (de fleste hjemmebryggere?) mener bekymringen er overdrevet.
Så her har jeg syndet en del med partiskylling hvor maltsengen er drenert tørr, mye resirkulering med pumpe samt helling av varm vørter med påfølgende splashing i kokekaret.
Jeg er veldig godt fornøyd med mine andre øl enn de lyseste lagerne mine, så det er sagt.
Tror ikke på noen revolusjon,men siden jeg mener å ha god kontroll på kald side av ølbryggingen er det verdt et forsøk. Vet jeg har vært litt slepphendt på varm side, uansett skal jeg slutte med de værste delene av det.
Håper på en merkbar forandring til det bedre på lyse lagere ved denne metoden.
Har følgende plan til neste lyse lager brygg :
- Koke meskevannet for å fjerne oksygen og kjøle raskt ned til riktig temperatur, meske med fullt volum.Ingen skylling
- Tilsette 100mg/liter potassium metabisulfite til meskevannet.
- Ha malten tørt i meskekaret og deretter la meskevannet sildre sakte opp via kran og silbunn, minimerer behov for røring og oksygenopptak under tilsetning av malten.
- tostegs mesk med temperaturheving vhj. deoksygenert varmvann, lite/ingen sirkulering og minimalt med forsiktig røring for å utligne temperaturforskjeller
- Ingen splashing ved overføring til kokekar
- På kald side driver jeg allerede med kald gjæring, spunding og lagering med minimalt oksygen opptak.Ingen vesentlig forskjell der.
Så blir det interessant å erfare om dette blir (subjektivt) merkbart i mitt bryggeri med mitt utstyr og prosess.
Her er en annens erfaring ved bruk av denne prosessen, var vel positiv nok til at jeg også vil forsøke
http://accidentalis.com/low-oxygen-brewing-exploring-lodo-method/
Jeg bestilte meg forøvrig potassium metabisulfite uten å ha fått med meg at tyskerne anbefaler sodium metabisulfite.
Gravde meg ned i begrunnelsen for anbefalingen uten å finne troverdig hold i den, mesken inneholder allerede 300-500 ppm kalium/potassium fra malten så jeg ser ikke at 10ppm til vil utgjøre merkbar forskjell.
Og kaliumhydroksyd anbefales til å heve pH i mesk i lærebøker, det tilfører også kalium.