Det er jo åpenbare forskjeller, f.eks at du ikke tynner ut ølet med ev. vann men bruker samme vørter som hovedølet etc.
Tilsetter høyaktiv gjær istedenfor gjær med lagfase eller ennå værre sovende gjær med dårlig helse
Men deg om det, jeg gir nå beng
Jeg har en liten mistanke om at Belgierne som konsekvent karbonerer med sukker vet en del mere om teknikker
Selvfølgelig, og det over var ikke alle de åpenbare, det mangler ihvertfall et viktig poeng tilJa det er jo de åpenbare forskjellene. Men hvorfor smaken kan bli så betraktelig annerledes, det er akkurat det jeg har gitt opp å finne ut av. Men det har jo sammenheng med det der.
Jepp, det virker. Vi legger det på hylle, det er andre morsomme ting å drive med.It works, kommer ikke på noen flere åpenbare forskjeller, kan godt være en million andre forskjeller for min del, jeg har iallefall lagt det på hylla
Du sier ikke detHar brukt den formelen for hånd og den ga et helt annet svar enn BF.
Ingen årsak. Håper du fikk nytte av formelen allikevelHar brukt den formelen for hånd og den ga et helt annet svar enn BF.
Jeg prøvde å karbonere med vørter for første gang med mitt siste brygg, en APA som ble flasket/fatet fredag for en uke siden.
I går sammenlignet jeg en flaske karbonert med karboneringsdrops og en flaske karbonert med vørter. Riktignok etter bare 6 dager, men begge hadde brukbart med futt. Jeg synes det var vanskelig å skille dem på smak og aroma, men det var mye flottere og lengevarende skum på den med vørter.
Blir spennende å teste dem igjen når begge er helt ugjæret og har fått stått kaldt litt lengre
Spent på å høre forskjell i stabilitet etter en stund, om aroma holder seg likt.
Nå har jammen Brülospher'n testet vørterkarbonering også. Har ikke tid tilannet enn å skumme igjennom selv akkurat nå, men her er en link.
For alt det er verdt hadde jeg litt for lite vørter ved sist flasking, så et par flasker av hvert brygg fikk litt i underkant av en teskje demerarasukker i tuten. Blir en uformell A/b-test når det er klart.Men han testa det mot tvangskarbonering, og det er sukker vs vørter som jeg er opptatt av, i alle fall.
Vørteren var kickstarta med gjær, så den var i gang før flasking.En uke er nok etter min erfaring, vel å merke med aktiv kräusen, kanskje litt lengre med kun vørter.
Jeg prøvde å karbonere med vørter for første gang med mitt siste brygg, en APA som ble flasket/fatet fredag for en uke siden.
I går sammenlignet jeg en flaske karbonert med karboneringsdrops og en flaske karbonert med vørter. Riktignok etter bare 6 dager, men begge hadde brukbart med futt. Jeg synes det var vanskelig å skille dem på smak og aroma, men det var mye flottere og mer lengevarende skum på den med vørter.
Blir spennende å teste dem igjen når begge er helt ugjæret og har fått stått kaldt litt lengre