Karbonere med vørter?

Det er jo åpenbare forskjeller, f.eks at du ikke tynner ut ølet med ev. vann men bruker samme vørter som hovedølet etc.
Tilsetter høyaktiv gjær istedenfor gjær med lagfase eller ennå værre sovende gjær med dårlig helse
Men deg om det, jeg gir nå beng :cool:

Jeg har en liten mistanke om at Belgierne som konsekvent karbonerer med sukker vet en del mere om teknikker

Ja det er jo de åpenbare forskjellene. Men hvorfor smaken kan bli så betraktelig annerledes, det er akkurat det jeg har gitt opp å finne ut av. Men det har jo sammenheng med det der.
 
Ja det er jo de åpenbare forskjellene. Men hvorfor smaken kan bli så betraktelig annerledes, det er akkurat det jeg har gitt opp å finne ut av. Men det har jo sammenheng med det der.
Selvfølgelig, og det over var ikke alle de åpenbare, det mangler ihvertfall et viktig poeng til

Vet du hvorfor så kan du kanskje gjøre tiltak og kunne gå tilbake til å karbonere med sukker. Det har iallefall jeg gjort sålangt, karbonere med sukker altså
 
It works, kommer ikke på noen flere åpenbare forskjeller, kan godt være en million andre forskjeller for min del, jeg har iallefall lagt det på hylla :)
 
Jeg prøvde å karbonere med vørter for første gang med mitt siste brygg, en APA som ble flasket/fatet fredag for en uke siden.

I går sammenlignet jeg en flaske karbonert med karboneringsdrops og en flaske karbonert med vørter. Riktignok etter bare 6 dager, men begge hadde brukbart med futt. Jeg synes det var vanskelig å skille dem på smak og aroma, men det var mye flottere og mer lengevarende skum på den med vørter.

Blir spennende å teste dem igjen når begge er helt ugjæret og har fått stått kaldt litt lengre
 
Sist redigert:
Jeg prøvde å karbonere med vørter for første gang med mitt siste brygg, en APA som ble flasket/fatet fredag for en uke siden.

I går sammenlignet jeg en flaske karbonert med karboneringsdrops og en flaske karbonert med vørter. Riktignok etter bare 6 dager, men begge hadde brukbart med futt. Jeg synes det var vanskelig å skille dem på smak og aroma, men det var mye flottere og lengevarende skum på den med vørter.

Blir spennende å teste dem igjen når begge er helt ugjæret og har fått stått kaldt litt lengre

Spent på å høre forskjell i stabilitet etter en stund, om aroma holder seg likt.
 
Dette er kanskje besvart før, men hvor lang tid regner dere før karbonering er fullgått med krausen? Er det trygt å dumpe temperaturen etter to uker? Det har skjedd en god del allerede etter under en uke.
 
Jeg prøvde å karbonere med vørter for første gang med mitt siste brygg, en APA som ble flasket/fatet fredag for en uke siden.

I går sammenlignet jeg en flaske karbonert med karboneringsdrops og en flaske karbonert med vørter. Riktignok etter bare 6 dager, men begge hadde brukbart med futt. Jeg synes det var vanskelig å skille dem på smak og aroma, men det var mye flottere og mer lengevarende skum på den med vørter.

Blir spennende å teste dem igjen når begge er helt ugjæret og har fått stått kaldt litt lengre

Nå har jeg testet disse to mot hverandre igjen.

Jeg synes det er vanskelig å kjenne noen særlig forskjell i aroma. Men skummet på den ettergjæret med vørter er merkbart tykkere, mer varig og gir bedre lacing enn på den gjæret med karboneringsdrops.

Jeg synes også det er forskjell i munnfølelse. Den vørterkarbonerte er mykere og rundere, mens den andre er mer stikkende både i munnfølelse og i ettersmak.

Hvis jeg skal lete etter mulige feilkilder på munnfølelse: Selv om jeg siktet meg inn på samme karboneringsnivå, kan det være at den sukkerkarbonerte er mer stikkende fordi den har mer co2 eller større bobler?

Basert på denne erfaringen: Velg vørterkarbonering for bedre skum.
 
Har klistra etiketter og hørt på på beersmith m. John Palmer om gjær og modning. Og underveis slo det meg at en grunn til at det kan være bedre å karbonere med vørter, er at du jo tilfører relativt sliten gjær nye forsyninger av stoffer den trenger, ikke bare sukker. Du setter jo i gang ny gjæring, der gjæren på nytt går gjennom alle fasene, også modningsfasen. Og der kan det kanskje ligge noe; gjæren - og særlig sliten gjær - lager antakelig rett og slett bedre øl av vørter enn av sukkerlake?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp