Karbonere med vørter?

Jeg bruker mer eller mindre standard 80ml som backup, hvis jeg ikke får noe svar før gjæren i speisen kicker.
 
Jeg kan ikke dette men er det ikke slik at denne formelen ikke tar hensyn til om
du har hatt 10 eller 25 grader i bøtta?
Og Brewers friend har dette med?
 
Jo, faktisk. Det er jo et parameter som ikke er med. Men tror det er litt mindre viktig på en hefeweizen enn en engelsk daff greie.
 
Får 1.87 liter speise med brewersfriend kalkulatoren. Nærmer seg 2 liter hvis maks temp under gjæring settes til 25C.

Justeres kalkulator til 7,5g CO2 pr liter havner man på 2,07 liter. (20C)
 
Trenger litt mattehjelp:

Fra Braukaiser sin wiki, hvor mye speise som trengs:



  • VK: Kräusen volume in liter
  • Vpb: volume of the primed beer in liters. The volume of the primed beer includes the Kräusen volume. See text for further explanation
  • ck: the carbonation that needs to be provided by the Kräusen in g/l CO2
  • AEk: the current apparent extract of the Kräusen in Plato. This is taken from a hydrometer reading
  • AEb: the current apparent extract of the beer. This is taken from a hydrometer reading and assumes that the beer has completed fermentation. I.e. this is the final extract of both the beer and the Kräusen.
Jeg kom frem til 86ml pr flaske, 24 flasker./12L. Virker veldig mye ifht den Gyle kalkulatoren til Brewersfriend, som jeg mest sannsynlig også bruker feil, men dette lukter kork i taket.Target er 7g/l.

Så jeg har gjort:

0.24*12*7 = 20,16

Delt på

(12,75 - 3) (har tatt SG 1.051/4, og SG 1.012/4)

= 2,06769

/24 = 0,086


Du har brukt formelen riktig.
Om formelen gir deg rett mengde CO2, ref f.eks. det dere har diskutert om temperatur, er jo en annen diskusjon.
 
Er kanskje på (feil?) jorde nå men 7g/l er ikke det i meste laget?
Den ene gangen jeg brukte speise brukte jeg 3,5g/l.
BF kalkulatoren angir 3,5-4,5g/l på tyske hveteøl.

Måtte lette på alle korkene etter at bunnen gikk etter 5-6 dagers karbonering.
Men det var bjørnunger og kanskje var det en svakhet i denne ene flaska.
 
Ja 7g co2 per liter. Det er godt mulig, men jeg skal jo bruke speise. Tror forøvrig man måtte brukt noe mer sukker enn 7g/l oppmot 12g/l eller noe.
Hadde vært nyttig for andre kanskje om du tok deg tid en dag til å lage en tråd om smaks forskjellene du har opplevd ved karbonering hhvs. sucrose og speise

Du har skrevet mange innlegg hvor du sier det smaker mye bedre etter bruk av vørter istedenfor sukker, og andre som har prøvd sier det samme
(Etter å ha blitt fortalt at det skal bli bedre??) Husker også at du har prøvd blindtest en gang?

Det er på tide å samle erfaringer samt prøve å finne en forklaring på fenomenet, forankret i vitenskap eller skikkelige håndfaste bevis, ev. samle den empiri som finnes

Belgiske ølstiler karboneres med sukker, ferdig snakket sånn tradisjonelt sett

Jeg har mine teorier og antakelser, og det har sikkert du mfl. også om emnet
 
Sist redigert av en moderator:
Er kanskje på (feil?) jorde nå men 7g/l er ikke det i meste laget?
Den ene gangen jeg brukte speise brukte jeg 3,5g/l.
BF kalkulatoren angir 3,5-4,5g/l på tyske hveteøl.

Måtte lette på alle korkene etter at bunnen gikk etter 5-6 dagers karbonering.
Men det var bjørnunger og kanskje var det en svakhet i denne ene flaska.
BF angir 6.6 - 9.0 g/l

Edit: fra Bf

CO2 units: One volume of CO2 equals 2 g/l CO2.
 
Trenger litt mattehjelp:

Fra Braukaiser sin wiki, hvor mye speise som trengs:



  • VK: Kräusen volume in liter
  • Vpb: volume of the primed beer in liters. The volume of the primed beer includes the Kräusen volume. See text for further explanation
  • ck: the carbonation that needs to be provided by the Kräusen in g/l CO2
  • AEk: the current apparent extract of the Kräusen in Plato. This is taken from a hydrometer reading
  • AEb: the current apparent extract of the beer. This is taken from a hydrometer reading and assumes that the beer has completed fermentation. I.e. this is the final extract of both the beer and the Kräusen.
Jeg kom frem til 86ml pr flaske, 24 flasker./12L. Virker veldig mye ifht den Gyle kalkulatoren til Brewersfriend, som jeg mest sannsynlig også bruker feil, men dette lukter kork i taket.Target er 7g/l.

Så jeg har gjort:

0.24*12*7 = 20,16

Delt på

(12,75 - 3) (har tatt SG 1.051/4, og SG 1.012/4)

= 2,06769

/24 = 0,086

Matten din er jo korrekt nok men Ck skal være bidraget fra krausen, ikke totalen? Og Vpb inkluderer Vk? Da begynner det å ligne en lite gjennomarbeidet formel. Uten å finne opphavet mens jeg sitter på flyplassen og venter tør jeg likevel si denne ser halvferdig ut...
 
Matten din er jo korrekt nok men Ck skal være bidraget fra krausen, ikke totalen? Og Vpb inkluderer Vk? Da begynner det å ligne en lite gjennomarbeidet formel. Uten å finne opphavet mens jeg sitter på flyplassen og venter tør jeg likevel si denne ser halvferdig ut...

Det er en formel som Kai Troester har publisert, han er som regel en go-to når det kommer til tyske øl og teknikker. Men ja enig i at det er litt mangelfullt at den ikke har co2 som allerede er i ølet, ifht Brewersfriend sin iallefall. Når har jeg iallefall akkurat flasket. Gikk for 80ml pr flaske, tallet er tatt fra egne erfaringer bare. Nå har jeg jo som sagt sendt ut både gushere og underkabonert fra en og samme batch tidligere. Jo lengre tid det de fikk stå, jo mer karbonert ble de tilsynelatende (fikk ikke smakt på de som ble sendt ut da de var de siste flaskene). Så vi får se, sparer noen flasker selv denne gangen, for å finne ut av akkurat det. Måle FG osv etter mange uker.
 
Hadde vært nyttig for andre kanskje om du tok deg tid en dag til å lage en tråd om smaks forskjellene du har opplevd ved karbonering hhvs. sucrose og speise

Du har skrevet mange innlegg hvor du sier det smaker mye bedre etter bruk av vørter istedenfor sukker, og andre som har prøvd sier det samme
(Etter å ha blitt fortalt at det skal bli bedre??) Husker også at du har prøvd blindtest en gang?

Det er på tide å samle erfaringer samt prøve å finne en forklaring på fenomenet, forankret i vitenskap eller skikkelige håndfaste bevis, ev. samle den empiri som finnes

Belgiske ølstiler karboneres med sukker, ferdig snakket sånn tradisjonelt sett

Jeg har mine teorier og antakelser, og det har sikkert du mfl. også om emnet

Akkurat det å finne forankret vitenskap eller håndfaste bevis, tja. Der er nok ikke jeg. Jeg har prøvd selv, oppdaget at det er greia (for meg, og tilsynelatende for andre og), samt har gjort litt overfladisk googling på det, men ikke gravd noe dypere, da jeg skjønte at dette er kanskje noe som tar veldig lang tid uten at jeg vil bruke den tiden på å finne ut av akkurat hvorfor. Jeg vet at det funker bedre for meg smaksmessig, og forteller videre at det er verdt å prøve selv. Så da blir det opp til andre å prøve selv og gjøre opp en mening føler jeg. Og ja jeg har blindtestet noen ganger, kanskje en håndfull ganger. Dette er lett å gjøre hjemme selv og.
 
Det er jo åpenbare forskjeller, f.eks at du ikke tynner ut ølet med ev. vann men bruker samme vørter som hovedølet etc.
Tilsetter høyaktiv gjær istedenfor gjær med lagfase eller ennå værre sovende gjær med dårlig helse
Men deg om det, jeg gir nå beng :cool:

Jeg har en liten mistanke om at Belgierne som konsekvent karbonerer med sukker vet en del mere om teknikker
 
Sist redigert av en moderator:
Det er en formel som Kai Troester har publisert, han er som regel en go-to når det kommer til tyske øl og teknikker. Men ja enig i at det er litt mangelfullt at den ikke har co2 som allerede er i ølet, ifht Brewersfriend sin iallefall. Når har jeg iallefall akkurat flasket. Gikk for 80ml pr flaske, tallet er tatt fra egne erfaringer bare. Nå har jeg jo som sagt sendt ut både gushere og underkabonert fra en og samme batch tidligere. Jo lengre tid det de fikk stå, jo mer karbonert ble de tilsynelatende (fikk ikke smakt på de som ble sendt ut da de var de siste flaskene). Så vi får se, sparer noen flasker selv denne gangen, for å finne ut av akkurat det. Måle FG osv etter mange uker.
Da ender du opp med 7,1g pr liter. I følge Bf.
 
Det er heller ikke første gang du har misforstått hva Kaiser skriver, jeg ville som det er sagt tidligere sjekket formelen pånytt fra en tredjepart eller linket inn hele teksten fra konteksten til formelen til almen lesing og tolking her i tråden
 
Det er heller ikke første gang du har misforstått hva Kaiser skriver, jeg ville som det er sagt tidligere sjekket formelen pånytt fra en tredjepart eller linket inn hele teksten fra konteksten til formelen til almen lesing og tolking her i tråden

Oh! Se der ja, jeg leste ikke hele oppgaven hos braukaiser. Da traff jeg nok helt passe likevel. Men derfor Braukaiser-formelen oppgir mer speise ja, den regner bare ut co2-nivået som mangler.
 
Tilbake
Topp