karbonering av sterkt øl på flaske

OCR

Har brygget en Belgisk trippel ca 9,2%, den har gjæret helt ut og har en FG på 0.
Bør jeg tilsette gjær når jeg skal flaske denne?
Uerfaren Ølbrygger

Ein utgjæringen på 0 er ganske uvanlig på ein så sterk øl. Kva gjær har du brukt ?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Tviler, smakte godt, ingen usmak på det. Er vel bare litt redd at det ikke vil karbonere på flaskene når fg ble så lav.

Har brukt flaskegjær (eget produkt) til en Barley wine. Den ble i alle fall fort karbonert. Har på bryggebutikker.

Har du målt fleire ganger. Kva måler du med. Har du sjekka måling mot reint vann.
Det er meget rart å ende så lavt.
Nå har ikkje eg brukt denne gjæra så eg veit ikkje kor den er å bruke. Men vist du til sett karbonerings gjær vil du nok ikkje gjere noke meir skade

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Sist redigert:
Jeg har flere ganger hatt problemer med karbonering av øl over 8-9% (både med wlp 007 og 530) . Det er som Lars Repstad skriver vanlig i Belgia at man ikke bruker den gamle slitne gjæra som har vært igjennom selve gjæringen men tilsetter ny gjær av samme type.

Jeg bruker nå konsekvent CBC-1 til karbonering. Karboneringen går raskt og er alltid effektiv selv på øl over 11%. Har også prøvd F-2 med godt resultat. Det er en billig og grei forsikring.

mvh
Bårdd

Jeg hadde brukt en teskje CBC-1 ved omstikk for flasking, eventuelt brukt litt ny fersk primær gjær for å sikre at det gjærer ut, men det er nok ingen nødvendighet, men mer peace of mind og antagelig vil det gå mye raskere å få riktig karbonering. Jeg har flasket en Black IPA som landet på 10% uten å tilsette mer gjær, da brukte jeg WLP001, den var klar etter noen få dager ved 20C. Alt avhenger vel av primærgjærens helse og hvor lang tid den har vært på bunn av karet før den skal over i flasker. Skader ikke å pitche litt frisk og ny gjær i hvertfall, det er jo noe som praktiseres av de fleste trappist bryggeriene.

Tilbake
Topp