Karbonering er ikke lett.....

Treffe helt med sukkerlake er ikke bare, og hive sukker rett i flaskene har jeg blitt fortalt er ekstremsport, med tanke på infeksjoner. Så da lurer jeg litt på coopers karbonerings drops, pros and cons?
 
Jeg bruker doseringssprøyte som gir litt mer arbeid, men lik mengde sukerlake i hver flaske. Men med tanke på arbeid, det er jo en hobby, og da er arbeidet en del av del hele. Flasking av 20 liter tar meg ca. 2 timer inkl. alt rengjøring.
 
Vet ikke om dette er til hjelp men. Jeg pleier å lage sukkerlake å ha i ett nytt gjæringskar. Noen ganger er det vanskelig å se hvor mange liter man har uten bunnfallet. Så jeg lager sukkerlake til ca en liter mindre øl enn det ser ut til å være. Tapper over til presis mengde som passer med sukkerlake. Den siste eventuelle literen karbonerer jeg med drops eller rosiner
 
Jeg lager sukkerlake til ca det jeg regner med å få, og så legger jeg til litt ekstra. Stikker om i nytt kar, som de fleste her, og sørger for å få litt snurr ved å bruke litt lang slange som legges i kveil langs kanten av bøtta. Fått jevn karbonering, helt uten å røre.
 
Signal, tipper du bruker den store autoheverten? Tror den gjør det litt enklere iom. at den lager en kraftigere strøm i omstikkingskaret.
 
Jeg har brukt drops med hell mange ganger, og det er lettvint feks. når mesteparten av batchen går på fat, og man kun får noen få liter som skal på flaske. Dropsene er laget for 0,375 liter. Jeg bruker ett drops på 0,33 flasker og ett og et halvt på 0,5 flasker. Klippes i to med en saks, som er desinfisert med StarSan - som hendene som tar i dropsene. Som å mye annet med denne hobbyen aner jeg ikke hva de koster. Når hele batcher skal på flasker synes jeg det er enklere med sukker, spesielt "jævel ipaene" der gjær og humle står over tappekran. Da er det autohevert og sukkerlake, og røring med desinfisert skje for å være sikker på at alt er blandet.
 
Vet ikke om dette er til hjelp men. Jeg pleier å lage sukkerlake å ha i ett nytt gjæringskar. Noen ganger er det vanskelig å se hvor mange liter man har uten bunnfallet. Så jeg lager sukkerlake til ca en liter mindre øl enn det ser ut til å være. Tapper over til presis mengde som passer med sukkerlake. Den siste eventuelle literen karbonerer jeg med drops eller rosiner

Dette tror jeg virkelig ikke er nødvendig. Om du får to liter ekstra øl og 2,3 volum CO2 istedenfor 2,5 vil du såvidt merke det. Men også jeg ville siktet så jeg iallfall ikke får for mye CO2.
 
Treffe helt med sukkerlake er ikke bare, og hive sukker rett i flaskene har jeg blitt fortalt er ekstremsport, med tanke på infeksjoner. Så da lurer jeg litt på coopers karbonerings drops, pros and cons?
Bruker kun coopers drops på alt som ikke går på fat. Enkelt og kjapt. Bruker kun 0.7l flasker, 2 drops i hver flaske. Funker alltid.
 
Signal, tipper du bruker den store autoheverten? Tror den gjør det litt enklere iom. at den lager en kraftigere strøm i omstikkingskaret.
Jeg bruker bøtte med kran og kobler slange på den. Har tre bøtter og maks to brygg til gjæring. ;)
 
Som å mye annet med denne hobbyen aner jeg ikke hva de koster. Spesielt "jævel ipaene" der gjær og humle står over tappekran.
+1

Tapping er den beste delen av jobben, ren meditasjon

1 coopers drops/sukkerbit per 0,33 L
det samme gjelder 0,5

Det er en ting som er værre enn flatt øl, øl som vil fort ut av flaska

Infeksjonsfare med rent sukker er lik 0, bakterier liker ikke det
 
Selv tilsetter jeg sukkerlake etter omstikking til "tappefat" som har markert literskala og kan derved tilsette riktig mengde av sukker i forhold til type øl. Rører forsiktig med Starsanisert røresleiv for å få en jevn kabonering. Etter mitt syn er denne metode enklere og mer nøyaktig enn å tukle med alkens kaboneringsdrops og doseringssprøyter. Dette funker for meg.
 
Ofte overdramatisert. Sukkerlake godt blandet uten å "splashe" i nyt kar. Deretter rett på flaske. Selvfølgelig desinfisert med Star San først, men drop stresset. Det går alltid bra og det blir alltid godt øl.
 
Vet ikke om dette er til hjelp men. Jeg pleier å lage sukkerlake å ha i ett nytt gjæringskar. Noen ganger er det vanskelig å se hvor mange liter man har uten bunnfallet. Så jeg lager sukkerlake til ca en liter mindre øl enn det ser ut til å være. Tapper over til presis mengde som passer med sukkerlake. Den siste eventuelle literen karbonerer jeg med drops eller rosiner

Neeesten samme måte. Men jeg heller over i nytt kar, og så ser jeg nyaktig hva liter jeg har i det nye. Koker, kjøler, heller, rører. Mesteparten går i ett fat, men så blir det noen ganger noen flasker over. Pleier å gå bra.
 
250g i posen. Deler man dette på antall drops i posen, som er 80 stk.
Da får jeg 3.125 gram pr drops. Akkurat passe til 500ml flasker :)
 
Tilbake
Topp