Karbonering før eller etter lagring?

Er relativt ny på dette, men har anskaffet fat og CO2. Lurer på om man skal tilsette CO2 samtidig som man fyller på fat, eller om dette helst skal gjøre stter at ølet har lagret noen uker på fatet.
Dersom man setter på trykk (f.eks. 1 bar) og lar dette stå i noen dager, skal fatet så kobles fra CO2-flaska eller skal det stå med trykk kontinuerlig? Hvoe stort trykk skal det være nå man skal ta ut øl for å drikke?
Fint om noen med erfaring kan gi meg svar på dette.
 
Her står det noen tips: http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/52-unnga-skum-ved-bruk-av-corneliusfat

Jeg setter trykk på med en gang ca 1 bar, dette for å få ut oksygenet ut av fatet ved å blø ut av sikkerhets ventilen i lokket og for å være sikker på at lokket tetter skikkeligt (Sprayer star-san som bobbler ved lekkasje)
Lagrer og karbonerer ølet på ca 0-2 grader (dette vil også bidra til et klarere øl), serveringtrykk vil kanskje variere fra hvilke tappeutstyr du bruker tenker da på lengde / dimmensjoner på slanger ect.
Jeg bruker normalt samme serveringstrykk som karboneringstrykk.
Det finnes tabeller hvor du kan finne hvor mye CO2 ved ulike trykk og tempraturer Dette vil også variere ut i fra hvilken øltype du lager, samt tabeller på lengde / dimmensjoner på slanger du bør ha på ditt oppsett.
 
Tilbake
Topp