Karbonering - hva trenger jeg ?

Hei,

Har søkt i forumet, men blir ikke helt klok.
Hva trenger jeg for å karbonere ølet.
F.eks et gammelt brannslukkingsapparat har jeg skjønt. Er det en spesiell type jeg må ha, eller duger alle gamle ?
Og hva trenger jeg mer?

Sikkan

Sikkan skrev:
Hei,

Har søkt i forumet, men blir ikke helt klok.
Hva trenger jeg for å karbonere ølet.
F.eks et gammelt brannslukkingsapparat har jeg skjønt. Er det en spesiell type jeg må ha, eller duger alle gamle ?
Et som er ombygd, fjernet stigerøret.

Men du kan også bruke sukker da :)

Vel, sikkert innlysende, men en pulverslukker er ingen højdare.... ;D ;)

Ellers lar vel CO2 seg kjøpe på vanlige gassflasker? Vil ikke et "fyllefirma" være tvilende til å fjerne stigerør og fylle en "tuklet med" flaske? Jeg bare spør, vi snakker tross alt om flasker med stort trykk og hvor det er krav til alder etc på flasken?

Vidar

Flasken er vel ikke mer tuklet med enn at et innvendig rør mellom kran og bunn av flaske er kappet. Firmaene som selger slike og fyller de er jo i sikkerhetsbransjen........... ;)

Et normalt brannslukkingsfirma er i sikkerhetsbransjen, ja. men en CO2 slukker blir etter min erfaring normal fylt hos CO2 produsent. Før var det Hydro, nå vet jeg ikke lenger...

Det var det som gjorde at jeg undret meg litt. Jeg har opplevd at det har vært svært nøye kontroll med hva som kan fylles og hva som ikke kan fylles av slike brannslukkere...

Og en ting til, jeg vet ikke om det har noen betydning: For mange andre gasser har jeg inntrykk av at man opererer med flere renhetsgrader, noe som er beregnet for næringsmidler, noe for medisinsk formål og noe for rent industrielt formål. Har ikke peiling på om dette også gjelder for CO2, men om det er tilfelle, vil jeg anta at den gassen som går til brannslukking har en helt annen renhet enn næringsmidler. Og skal en tilsette CO2, må den være ren nok til å brukes i næringsmidler.

Det er godt mulig at jeg er på feil jorde her og at dette er et tema som er utdebatert for lenge siden, men som nyankommet er jeg milevidt unna noe som minner om oversikt over dette forumet.  :bank2: :help: :ilike: :)

Med hilsen

Vidar

Jeg har bare tvangskarbonert øl en gang og da brukte jeg et helt vanlig co2 brannslukkingsapparat som ikke var ombygd bare det at jeg hang det oppned, funka som bare det.  Ellers er vel co2 gassen den samme over alt?

Har alltid fylt CO2 hos "brannslukkingsbedrift". Det bør være helt problemfritt.

Sverre K skrev:
Jeg har bare tvangskarbonert øl en gang og da brukte jeg et helt vanlig CO₂ brannslukkingsapparat som ikke var ombygd bare det at jeg hang det oppned, funka som bare det.  Ellers er vel CO₂ gassen den samme over alt?
Eneste du kan risikere er at du kan få flytende co2 inn i slangene dine å resten av systemet. Når dette ekspanderer kan trykket bli vel høyt, men så lenge du unngår det så får du ingen problemer.

Vidar S skrev:
Et normalt brannslukkingsfirma er i sikkerhetsbransjen, ja. men en CO₂ slukker blir etter min erfaring normal fylt hos CO₂ produsent. Før var det Hydro, nå vet jeg ikke lenger...

Det var det som gjorde at jeg undret meg litt. Jeg har opplevd at det har vært svært nøye kontroll med hva som kan fylles og hva som ikke kan fylles av slike brannslukkere...

Som også er årsaken til at vi kjøper slikt ombygd hos de som driver med brannslokningsutstyr.. Tror ikke det er mange her som bygger om co2 aparatet selv, men det er vel fritt for enhver å gå til Aga og skaffe utstyr.. til en stiv overpris. (for vårt bruk)

Lurte også litt på hvordan det var med ombygde brannslokkingsapparat. Kan gassen inni bli "skitten" siden det har vært brannslokkingsapparat tidligere?

Odland skrev:
Lurte også litt på hvordan det var med ombygde brannslokkingsapparat. Kan gassen inni bli "skitten" siden det har vært brannslokkingsapparat tidligere?
:)
Har det vært noe annet enn co2 i flaska fra før da?

For å svare enkelt og greit: Jeg har tvangskarbonert og servert over 100 liter øl med CO2 fra gammel brannslukningsapparat, og har ikke fått noen infeksjon eller usmak i ølet av den grunn. Og det er det vel ganske mange andre her inne som også gjør det. Tror ikke det er noen grunn til bekymring :)

For min del var det firmaet som selger brannslukkere som fjernet stigerøret og trykktestet det for 10 nye år. Det gjøres forøvrig med vann under trykk. Så monterte de ny rattventil, fylte det og klart til bruk:)

Det virker som om den ombyggingen, ved å trykkprøve og bytte til en "normal" flaskeventil egentlig ikke er annet enn å bygge "den rødmalte" om til en ordinær CO2 flaske. Jeg stilte spørmål om den CO2 gassen som brukes i brannslukkere er OK for matvarer. Mange gasser finnes i en "industri" variant og en "medisinks" variant, er det også tilfelle med CO2?

Jeg har kikket inn på AGA sine hjemmesider og kan ikke finne annnet enn at CO2 er CO2, dvs. samme produktet fylles til alle anvendelser. Med andre ord, jeg kunne spart meg å spørre... Men det er i det minste blitt luftet, om noen andre skulle komme på samme tanker som meg....

Med hilsen

Vidar :bank2:

Jeg har brukt standard gass hele tiden og som flere har sagt uten problemer. Aparatet du velger er ikke et pulver aparat, så noen forurensning er det ikke snakk om.

Vet ikke om det også var en del av spørsmålet ditt, men du trenger i tillegg en regulator og en slange som du kan koble til fatets gas-inn ventil.

Som jeg har skrevet litt lenger oppe i tråden, så er nok ikke et trykkladet pulverapparat noen "høydare" akkurat.. Det som bekymret meg var om det var forskjell på renheten på CO2 gass og hvordan ombyggingen av CO2 slukkeren skjedde.

At de 200 Bar (sånn ca) som er i en CO2 flaske ikke er noe særlig å slippe ut på noe som helst vet jeg også. En trykkregulater er en forutsetning.... :) :brygging:

Med hilsen

Vidar :bank2:

Tilbake
Topp