Karbonering - Kalkulatorer - Bare tull og vas?

Har i de siste 10 brygg brukt 5g sukker pr liter øl. Dette har fungert, men med den siste hvete ølen syntes jeg det ble litt vel sprudlende. Veldig spisse harde bobler. Ikke myk og fin.

De anbefaler 3.5 i CO₂ i en hveteøl og i følge en kalkulator ender jeg opp med en sukkermengde på over 10g pr liter ved 20 grader.

Dette må da være steingalt! Eller er det jeg som gjør noe galt? Gjeringen har alltid vært ferdig på vært brygg. Gjæringen har skjedd på ca 20 grader.
Så har flaskene stått 1-2 uker ved ca 20 grader før jeg har flyttet de til kjelleren på 16-18 grader.


Noen tips?
 
10g/l skulle gi deg rett i underkant av 3,5 volumenheter. Dette er ganske mye, spesiellt dersom du serverer på 16-18C...
 
Nei de serveres ikke på 16-18 grader. De lagres på den tempen.
Servering skjer på 4-6 grader.
 
Teoretisk så er du på rett Co2-innhold. Det skal jo være godt med Co2 i en Wit, men skummet skal jo være fint/fløyelsmykt/stabilt. Det kan jo være ting i bryggeprosessen som er gått litt galt, eller at litt mere lagring vil gjøre ølet godt?
 
Tommelfingerregelen er vel ca 6 gram pr liter, men wit skal vel gjerne være litt sterkere karbonert. Syns imidlertid 10 gram pr liter høres mye ut.

Sent from my E10i using Tapatalk
 
Brukte 13 gram på min siste weissbier og den ble akkurat perfekt (sammenlignet med de jeg har kjøpt i butikk på polet). På mine pale/brown ales har jeg brukt 6 gram og alle syns ølet blir vel "dødt". Skal prøve meg med litt mer neste gang på de og pilsen jeg har til gjæring nå.
 
13g pr liter hørest for meg ut som potensielle fontener... men alle kalkulatorer sier det samme, at det er korrekt mengde. Får vel bare prøve å se :)
 
Tilbake
Topp