Karbonering og tempratur.

jeg har som fersk hjemme brygger nytt et par gode øl i eget selskap. Og OM jeg hadde ønsket meg bobler i ølet....... Jeg har flasket og satt flaskene rett i boden. Ca 17-18 opp mot 19 grader er det der. Flasket da lucky Jack og no annet humlerikt med 6g sukker per liter. Sukerlake wirpool ikke rørt yttligere. Har kommet meg for øre at flaskene burde stått varmere. Så i morgen skal jeg flaske abc hop sanatorium. Planen er 6g sukker i lake og sette flaskene i stua borte ved varmepumper (21 grader) den første uken. Så ned i boden. Noen tips og erfaringer?

Har bare 3-4 brygg bak meg, men har flasket mine og satt de varmt (22-23) i 14 dager. Der etter i kjølen. Masse av kullsyre i mine brygg. Men jeg har vel kansje vært heldig. Var ihvertfall kanongode :)

Mine flasker står alltid på 19 til 20 grader for karbonering i 14 til 21 dager. Har ikke gått galt for meg.

Hvor lang tid lar du flaskene stå og karbonere? Jeg lar samtlige batcher stå på flaske til karbonering på rundt 20-22°C (gjesterom med åpen dør) i 2 uker, før jeg setter dem i kjøleskap på 2-5°C. Setter gjerne én av flaskene kaldt etter 1 uke for å prøvesmake. Blir bra :)! Tipper det går fint på litt under tjue grader også, men at det muligens tar noe lengre tid.

jeg karbonerer på en bod som holder stabilt 18 grader (samme boden som jeg gjærer) fordi jeg ikke har noe annet sted å sette de nå på vinteren. etter to uker har flaskene vært karbonert så det fungerer fint med "kun" 18 grader. men har du et sted hvor du har 20+ så ville jeg valgt det.

14 dager på 20 grader +. Deretter på kjølerommet som holder rundt 6-8 grader. Tar alltid en første test etter 5-6 dager, for å se om det har "startet".

Tilbake
Topp