Karbonering på flaske, "gammelt" brygg?

Lurer på en ting: har hatt en batch lys pilsner stående en stund etter ferdig utgjæring.  (ca 1 mnd).  Har liksom "glemt" denne, men nå tenker jeg på og få flasket den.  Men vil det fremdeles være noe "liv" igjen, slik at karbonering vil skje?  Tapper på 0,33 l flasker.  Bør jeg eventuelt bruke mere sukker? 
 
Du bør definitivt ikke bruke mer sukker, for gjæren vil nok, om den er i live, konsumere alt sammen uansett. Iallfall ikke mye mer sukker. Jeg vil tro at gjæren fremdeles er i live etter bare en måned, men det vil være lite igjen i ølet, så den kan trenge mer tid. La det ettergjære i minst to uker på flaske i romtemperatur. En lur ting kan være å bruke minst én PET-flaske, så du kan kjenne når ølet karboneres.
 
Et annet tips er å blande primingsukkeret med litt tørrgjær, gjerne av den sort som klistrer seg godt i bunnen. Hvis du har noen Fermentis-poser liggende: sjekk nettsiden deres for å finne den som flokkulerer best. Det har lite å si om smaken hvilken 'ettergjær' du bruker. Man trenger selvfølgelig ikke en hel pose på en batch på ca 25 liter, det holder med så lite som noen få gjær-'korn' per flaske.
 
Det kan lønne seg å smake på øllet før du tar deg bryet med å flakse det. Kan hende gjæren har begynt med Autolyse, noe som gir usmak. "Glemte" mit første brygg og det smakte ikke godt...
 
Tok akkurat en smaksprøve, og det smaker meget godt faktisk!  Vurderer og ha i sukker på flaske, og i tillegg ha et par korn frysetørret gjær på hver flaske..  Har liggende et par pakker Muntons premium.  Har noen tro på at det kan fungere noenlunde?  Muligens en nødløsning men... 
 
Tilbake
Topp