Karbonering på flaske - tid og temperatur?

Hei, jeg har forsøkt å lese meg opp i forumet og en rekke bøker rundt dette med karbonering, men har ikke blitt så veldig klok.

I følge Brew Math skulle jeg bruke hele 11g sukker per L weissen, 6g sukker per liter english pale ale - ved 17C. Disse ble flasket for fire dager siden og står ved ca 17C, og jeg planlegger å flaske en Pils til helgen med 8g sukker per liter. Oppskriften på Pilsen sier at ølet ble lagret ved 10C i én måned - og dette gjør meg yterligere forvirret. Vel, jeg er generelt sett forvirret mellom begrepene primærgjæring, sekundærgjæring, kondisjonering, modning og lagring og repsektive temperaturer og tid... Om noen kan gjøre meg klokere på dette så hadde jeg satt stor pris på dette - etter å ha lest fem bøker og fortsatt ikke fatter dette sp er det helt tydlig at jeg trenger å bli foret med teskjed.

I forhold til Weissen feks ble jeg svært  skeptisk - 11g sukker høres mye ut - blir det ikke flaskebomber av det?

Jeg leste forøvrig akkurat på et nettsted at man bare kunne glemme naturlig karbonering av en ale ved 15C... og 17C som ølet mitt står i nå er jo ikke akkurat så mye høyere...

Men mest kritisk å få besvart er ved hvilken temperatur, og hvor lenge, bør de ulike ølene stå før jeg kan åpne en for testsmaking:

-English Pale Ale?
-Weissen?
-Pils?
 
Du kan jo ta en titt på denne artikkelen fra medlemsseksjonen på forumet. Forhåpentligvis gir den deg svar på en del av tingene du lurer på!
 
Hei Gahr.
Kan du prøve å legge ut linken til siden en gang til. Får bare feilmelding hver gang jeg prøver å åpne den. Har brygget mitt første brygg, og satte Nøgne Ø IPA Hjemmebryggerversjonen i går. Det puter og går, og lukter lovende. Tenkte å tisette sukkerlake før flasketapping, så da ville en forklarende artikkel være til god hjelp.

Jon
 
Jon vold skrev:
Hei Gahr.
Kan du prøve å legge ut linken til siden en gang til. Får bare feilmelding hver gang jeg prøver å åpne den. Har brygget mitt første brygg, og satte Nøgne Ø IPA Hjemmebryggerversjonen i går. Det puter og går, og lukter lovende. Tenkte å tisette sukkerlake før flasketapping, så da ville en forklarende artikkel være til god hjelp.

Jon

Hvis du ikke får åpnet er du antagelig ikke registrert som medlem i Norbrygg.
 
Hei, fullstendig blodfersk nybegynner med Cooper's Irish Stout ølsett her. Har spionert på forumet en periode nå, og tenkte det var på tide å bryte isen.

Jeg regner med å tappe ølet på flasker om ei ukes tid, og har kjøpt cooper's karboneringsdrops fordi det virket langt enklere. Etiketten anbefaler ett drops per 0,375 liter, men de fleste flaskene mine tar 0,33 liter. Er det veldig stor eksplosjonsfare om jeg bruker ett drops per 0,33-flaske likevel, eller er det ikke så nøye? Jeg kan jo alltids forsøke å redusere dropsene, men da risikerer jeg vel å infisere ølet ved å tukle med dem (kniv/rasp og fingre etc).

Jeg ser at det er linket til medlemsseksjonen her, men tenkte det kunne være fint å tappe mitt første ølsett før jeg melder meg inn.
 
Nidveg skrev:
Hei, fullstendig blodfersk nybegynner med Cooper's Irish Stout ølsett her. Har spionert på forumet en periode nå, og tenkte det var på tide å bryte isen.

Jeg regner med å tappe ølet på flasker om ei ukes tid, og har kjøpt cooper's karboneringsdrops fordi det virket langt enklere. Etiketten anbefaler ett drops per 0,375 liter, men de fleste flaskene mine tar 0,33 liter. Er det veldig stor eksplosjonsfare om jeg bruker ett drops per 0,33-flaske likevel, eller er det ikke så nøye? Jeg kan jo alltids forsøke å redusere dropsene, men da risikerer jeg vel å infisere ølet ved å tukle med dem (kniv/rasp og fingre etc).

Jeg ser at det er linket til medlemsseksjonen her, men tenkte det kunne være fint å tappe mitt første ølsett før jeg melder meg inn.

Kjør på :skitbra:
 
nordtvedt skrev:
Nidveg skrev:
Hei, fullstendig blodfersk nybegynner med Cooper's Irish Stout ølsett her. Har spionert på forumet en periode nå, og tenkte det var på tide å bryte isen.

Jeg regner med å tappe ølet på flasker om ei ukes tid, og har kjøpt cooper's karboneringsdrops fordi det virket langt enklere. Etiketten anbefaler ett drops per 0,375 liter, men de fleste flaskene mine tar 0,33 liter. Er det veldig stor eksplosjonsfare om jeg bruker ett drops per 0,33-flaske likevel, eller er det ikke så nøye? Jeg kan jo alltids forsøke å redusere dropsene, men da risikerer jeg vel å infisere ølet ved å tukle med dem (kniv/rasp og fingre etc).

Jeg ser at det er linket til medlemsseksjonen her, men tenkte det kunne være fint å tappe mitt første ølsett før jeg melder meg inn.

Kjør på :skitbra:

Fine greier! Så nettopp at doseringen 2 drops går for 0,75L. Kanskje litt mer risky? Skjønner ærlig talt ikke poenget med å dosere for 0,75 framfor f.eks. en halv liter.
 
Ett drops per flaske er helt fint. Grunnen til at dropsene er som de er, skyldes nok at de er utviklet for det australske markedet, hvor en flaskestørrelse på 0,375 l er standard.
 
Gahr skrev:
Ett drops per flaske er helt fint. Grunnen til at dropsene er som de er, skyldes nok at de er utviklet for det australske markedet, hvor en flaskestørrelse på 0,375 l er standard.

Takker for gode svar fra dere begge, får håpe settet går bra. Er personlig stor fan av Andrimnir forresten, hadde gleden av å prøve den på NØ-ølsmaking påRealistforeningen(UiO) før den fikk etikett og hadde kommet i salg. Får håpe NØ lager en ny batch snart.
 
Hei, fullstendig blodfersk nybegynner med Cooper's Irish Stout ølsett her. Har spionert på forumet en periode nå, og tenkte det var på tide å bryte isen.

Jeg regner med å tappe ølet på flasker om ei ukes tid, og har kjøpt cooper's karboneringsdrops fordi det virket langt enklere. Etiketten anbefaler ett drops per 0,375 liter, men de fleste flaskene mine tar 0,33 liter. Er det veldig stor eksplosjonsfare om jeg bruker ett drops per 0,33-flaske likevel, eller er det ikke så nøye? Jeg kan jo alltids forsøke å redusere dropsene, men da risikerer jeg vel å infisere ølet ved å tukle med dem (kniv/rasp og fingre etc).

Jeg ser at det er linket til medlemsseksjonen her, men tenkte det kunne være fint å tappe mitt første ølsett før jeg melder meg inn.
Dette innlegget var gøy å leses. Et par år før jeg begynte.
 
Tilbake
Topp