Gahr skrev:Men nå har Nøgne Ø gått over til "kunstig" karbonering. Men varmerom er fint. Bare ikke la ølet stå der for lenge.
Gahr skrev:Bare ikke la ølet stå der for lenge.
kintii skrev:Gahr skrev:Men nå har Nøgne Ø gått over til "kunstig" karbonering. Men varmerom er fint. Bare ikke la ølet stå der for lenge.
Hva mener du med "kunstig" ?
Trodde nøgne ø bare karbonerte naturlig jeg.
-omhelland skrev:Gahr skrev:Bare ikke la ølet stå der for lenge.
Er to uker for lenge?
Gahr skrev:kintii skrev:Gahr skrev:Men nå har Nøgne Ø gått over til "kunstig" karbonering. Men varmerom er fint. Bare ikke la ølet stå der for lenge.
Hva mener du med "kunstig" ?
Trodde nøgne ø bare karbonerte naturlig jeg.
Njet. De har gått over til karbonering ved trykk på en del øl. Er ikke sikker på hvilke, men de fleste av ølene i den ordinære produksjonen, så vidt jeg vet.
Garentowicz skrev:Garantert...uten gjær i flasken oppnår du ikke lagringsfordelene...ingen utvikling heller, i allefall ikke i positiv grad. Det er mine 2 cent, som de sier i USA
Garentowicz skrev:Generelt styrer jeg unna all øl som ser filtrert og tankkarbonert. (Untatt pils da men da vet du hva du kjøper)
Selv om de filtrerer først og så tilsetter ny gjær med karboneringsukker er det langt å foretrekke
Nøgne Ø gjør det de må for å ha omsetning, greit det, så har de vel råd til å brygge eksperimentelle batcher til oss som liker den slags.
Kjøper kun for egenutdannelse og forskning referanse til eget.
Garentowicz skrev:Garantert...uten gjær i flasken oppnår du ikke lagringsfordelene...ingen utvikling heller, i allefall ikke i positiv grad. Det er mine 2 cent, som de sier i USA
Skjønner ikke hvorfor dette er et steg tilbake? De verken pastoriserer eller filtrerer, og istede for å ettergjære på flaske så tilsetter de litt gjær, for at øllet skal holde seg bedre.kintii skrev:Garentowicz skrev:Garantert...uten gjær i flasken oppnår du ikke lagringsfordelene...ingen utvikling heller, i allefall ikke i positiv grad. Det er mine 2 cent, som de sier i USA
Om dette er tilfelle er det et stort steg tilbake for Nøgne Ø. Håper at dette gjelder butikkølet deres.