Karbonering på flaske

Hvor lang tid tar det å karbonere på flaske?
Flasket en bitter på torsdag.... Er så inni H.... utålmodig.....
Er det blitt noe futt i flaskene mon tro...
 
Ukes tid i romtemperatur, så setter du de kaldt. Jeg testen en av mine etter 2 uker, var ikke helt der enda. Men satan så godt det var :D
 
Et par uker i romtemp er ganske standard. Kan gå raskere, kan ta mer tid.
 
Vanskeligste med hele bryggingen: Å vente. Tips: brygg nytt med det samme. Da blir det kortere ventetid på neste batch. :)
 
Vanskelig å vente uansett.  Etter en uke går det nok an å kjøle ned en øl for å prøvesmake, men den risikerer kanskje å fortsatt være litt flat.

Ikke for det.  Jeg flasket mitt første juleøl i dag, og fra bunnen av gjæringstanken tok jeg ut en drøy liter som ikke fortjente å komme med i neste tank (for blanding med sukkerlake og flasking).  Litt for mye bunnfall og greier.  Helte det på glass og satt i kjøleskapet.  Det smaker helt OK allerede nå, selv om det selvsagt er helt fullstendig flatt.

«Brygg en ny batch med det samme» er forøvrig min filosofi sånn fram til jeg har bygget meg opp et lite lager.  Jeg flasket juleølen mens neste batch mesket.
 
Du kan jo smake på en flaske, selv om den fremdeles ikke er helt ferdig. Kall det research. Som regel tar det mer tid for større øl, og øl som har stått lenge på gjæren (eller der gjæren av andre grunner er litt halvdau). Noen øl er drikkeklare i løpet av fire dager, noen etter fire uker eller mer. Den siste flasken er nesten alltid best.
 
Lite spørsmål om karbonering på flaske.

Mitt øl har nå karbobert 1 uke i romtemp (21-22 grader). Tok en test i går og karboneringen hadde gjort jobben sin. Det var til og med kanskje litt i overkant mye.

Jeg er derfor fornøyd med kullsyren slik den er nå. Vil dette bare fortsette å øke eller er karboneringen ferdig? Kan jeg stoppe prosessen ved å sette det kjøling etter 1 uke? Skal vel egentlig stå 2.
 
Lite spørsmål om karbonering på flaske.

Mitt øl har nå karbobert 1 uke i romtemp (21-22 grader). Tok en test i går og karboneringen hadde gjort jobben sin. Det var til og med kanskje litt i overkant mye.

Jeg er derfor fornøyd med kullsyren slik den er nå. Vil dette bare fortsette å øke eller er karboneringen ferdig? Kan jeg stoppe prosessen ved å sette det kjøling etter 1 uke? Skal vel egentlig stå 2.
Du kan iogforseg ihvertfall bremse prosessen ved å sette det kjølig, men det er ikke nødvendigvis noen god idé smaksmessig å ikke la gjæra spise opp sukkeret du tilsatte. Det kan godt hende det er ferdig, da.
 
Det er bare å sette kaldt. Mest sannsynlig er karboneringen ferdig nå, hvis ikke vil det stoppe nesten helt opp om du setter det kjøleskapskaldt. Ville ev. latt bare 1 flaske stå i romtemperatur 1 uke til for å se hvor den ender opp (kanskje i en bøtte?) - om det blir mye mer kan det være lurt å ikke la resten stå for lenge før konsum.
 
Det er bare å sette kaldt. Mest sannsynlig er karboneringen ferdig nå, hvis ikke vil det stoppe nesten helt opp om du setter det kjøleskapskaldt. Ville ev. latt bare 1 flaske stå i romtemperatur 1 uke til for å se hvor den ender opp (kanskje i en bøtte?) - om det blir mye mer kan det være lurt å ikke la resten stå for lenge før konsum.
Det blir ikke en problemstilling. Det ble god øl dette!!
 
Tilbake
Topp