Du kan iogforseg ihvertfall bremse prosessen ved å sette det kjølig, men det er ikke nødvendigvis noen god idé smaksmessig å ikke la gjæra spise opp sukkeret du tilsatte. Det kan godt hende det er ferdig, da.Lite spørsmål om karbonering på flaske.
Mitt øl har nå karbobert 1 uke i romtemp (21-22 grader). Tok en test i går og karboneringen hadde gjort jobben sin. Det var til og med kanskje litt i overkant mye.
Jeg er derfor fornøyd med kullsyren slik den er nå. Vil dette bare fortsette å øke eller er karboneringen ferdig? Kan jeg stoppe prosessen ved å sette det kjøling etter 1 uke? Skal vel egentlig stå 2.
Det blir ikke en problemstilling. Det ble god øl dette!!Det er bare å sette kaldt. Mest sannsynlig er karboneringen ferdig nå, hvis ikke vil det stoppe nesten helt opp om du setter det kjøleskapskaldt. Ville ev. latt bare 1 flaske stå i romtemperatur 1 uke til for å se hvor den ender opp (kanskje i en bøtte?) - om det blir mye mer kan det være lurt å ikke la resten stå for lenge før konsum.